خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۳۰۶۳

گفگوی اختصاصی تجارت‌نیوز با آرمینا آرم:

روسیه متحد استراتژیک تهران نیست / مسکو مخالف صادرات گاز ایران به اروپا است

روسیه متحد استراتژیک تهران نیست / مسکو مخالف صادرات گاز ایران به اروپا است

بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند سفر پوتین به تهران عملا پرونده صادرات گاز ایران به اروپا را بست و این موقعیت برای کشور از دست رفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند سفر پوتین به تهران عملا پرونده صادرات گاز ایران به اروپا را بست و این موقعیت استنثایی برای کشور از دست رفته است.

پس از سفر ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان به تهران بازار گمانه‌زنی پیرامون نتیجه برگزاری نشست آستانه بسیار داغ شد. آرمینا آرم، مدیرگروه بررسی ملاحظات استراتژیک روسیه در خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک اعتقاد دارد دلیل اصلی برگزاری این نشست، تحولات پیرامون جنگ اوکراین است.

به باور این کارشناس حوزه اوراسیا نظم جدیدی در روابط بین‌الملل در حال شکل گیری است و روس‌ها نیز در پی تشکیل محور شرق در مقابل غرب هستند. وی معتقد است تفاهم ۴۰ میلیارد دلاری گازپروم با ایران نیز می‌تواند جنبه‌های مثبت و منفی داشته باشد. اما واگذار کردن انحصار تولید به رقیب ایران در بازار انرژی یکی از موارد بحث برانگیز این تفاهم است.

در ادامه گفتگوی اختصاصی تجارت‌نیوز با آرمینا آرم را می‌خوانید.

از دیدگاه کارشناسان سفر اخیر پوتین به تهران اهمیت بسیار زیادی داشت. اما نوعی سردرگمی پیرامون دلیل این سفر وجود دارد، به نحوی که تحلیل‌های مختلف و گاه متضادی از دلیل حضور پوتین در تهران وجود دارد. از دید شما پوتین واقعا در تهران به دنبال چه بود؟

سفر پوتین و اردوغان به تهران در راستای نشست آستانه بود که باید در این راستا تحلیل شود. اما صرفا نمی‌توان این را به نشست آستانه محدود کرد. باید توجه داشت که درگیری روسیه و اوکراین بسیاری از معادلات را در صحنه بین‌المللی تغییر داده است.

در واقع حمله روسیه به اوکراین باعث شده اتحاد‌ها و ائتلاف‌های جدیدی در سطح جهانی شکل بگیرد. بنابراین اگر بخواهیم از سطح کلان و سطح ساختاری نظام بین‌الملل به این قضیه بنگریم، می‌توان گفت با توجه به درگیری روسیه در اوکراین سفر پوتین به تهران ربط مستقیم به این موضوع دارد.

سایر جنبه‌های این ملاقات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ از برجام گرفته تا مباحث پیرامون منازعات در سوریه همگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

طبیعتا نشست آستانه که دور هفتم آن برگزاری شد نیز از موضوعات اصلی بوده است. این سفر را می‌توانیم در راستای نزدیکی روسیه به تهران یا ترکیه و امنیت پیداکردن تهران و ترکیه در شرایط جدید بین‌المللی تحلیل کنیم. به هر حال چند موضوع اینجا مطرح می‌شود که اول از همه موضوع برجام است.

نزدیکی روسیه به ایران موجب می‌شود احیای مجدد برجام یا نزدیکی ایران به غرب با مقداری اختلال مواجه شود. این نکته نیز در راستای اهداف روسیه است و تهران هم بدش نمی‌آید اهرم فشاری در رابطه با غرب داشته باشد.

مسئله دیگر بحث انرژی است. بزرگترین تفاهم نفتی تاریخ ایران با شرکت گازپروم روسیه امضا شد که مخالفان و موافقان زیادی دارد. این موضوع خودش در راستای اهرم فشار برای روسیه در مواجهه با غرب خواهد بود. همانطور که می‌دانیم زمستان نزدیک است و اروپا با بحران انرژی روبرو است. هرچه که به زمستان نزدیکتر می‌شویم زمان به نفع روسیه و به ضرر غرب به خصوص اروپا و کشورهای اروپای شرقی پیش می‌رود.

آرمینا آرم_پژوهشگر مسائل اوراسیا و خاورمیانه

آرمینا آرم_پژوهشگر مسائل اوراسیا و خاورمیانه

اما آیا چنین تفاهمی از منظر اقتصادی می‌تواند در چارچوب منافع ملی ایران تعریف شود؟

مسئله تفاهم با روسیه از آنجایی که ایران در حوزه انرژی رقیب روسیه است می‌تواند به نفع روس‌ها تمام شود. چرا که به نحوی انحصار سرمایه‌گذاری قراردادهای نفتی و گازی را در ایران به‌دست می‌آورند. از طرفی هم با توجه به تحریم‌های غرب و به سرانجام نرسیدن برجام، بازار ایران تا حد زیادی در اختیار روسیه قرار می‌گیرد.

این مسئله باعث می‌شود رقیب روسیه که ایران باشد نزدیک‌تر به روسیه شود. این اتفاق در حوزه انرژی، اهرم فشار روسیه در برابر کشورهای اروپایی و غربی خواهد بود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد ما به روس‌ها بیش از پیش نزدیک شده‌ایم. آیا می‌توان گفت که ما در حال حاضر متحد استراتژیک روسیه هستیم؟

خیر! اما باید مقداری از پیشینه روس‌ها را بدانیم تا رفتار سیاست خارجی آنها را بهتر درک کنیم. روسیه به دلیل موقعیت ویژه‌ و منحصر به فردی که دارد بزرگترین کشور دنیاست. سرزمین گسترده با وسعت فراوان، منابع انرژی و تاریخ امپراطوری دارد.

این را باید به خاطر بسپاریم که روس‌ها هیچوقت متحد استراتژیکی در طول تاریخ نداشته‌اند و ندارند. جغرافیای روسیه و شرایط ویژه این کشور به روس‌ها این اجازه را نمی‌دهد که بخواهند متحد استراتژیک دائمی داشته باشند. پس باید در تحلیل‌مان این را در نظر داشته باشیم که نزدیکی مسکو به تهران و تا حدی به ترکیه به معنای اتحاد استراتژیک نیست.

اما روسیه در منطقه با بسیاری از کشورها همکاری نزدیکی دارد.

روس‌ها در خاورمیانه با همه طرف‌ها همکاری می‌کنند. منافع خود را از طریق همه طرف‌ها تامین می‌کنند. نباید فراموش کرد هدف اصلی روسیه، مقابله با غرب یعنی امریکا و تا حدی کشورهای اروپایی است. این هدف این را به روس‌ها دیکته میکند که بتوانند از همه کارت‌های بازی خود استفاده کنند. پس این اشتباه است که بخواهیم فکر کنیم سفر پوتین و نزدیکی روس‌ها به تهران و ترکیه به معنای یک اتحاد استراتژیک میان این کشورهاست.

آیا ارتباطی بین سفر بایدن به خاورمیانه و حضور ولادیمیر پوتین در تهران می‌بینید؟

همانطور که پیشتر گفته شد هدف اصلی روسیه، مقابله با غرب است. در واقع روس‌ها در پی ایجاد اهرم فشار و تشکیل محور شرق در مقابل محور غرب هستند. همه این‌ اقدامات را نیز باید در سایه تحولات جنگ اوکراین بررسی کرد. یعنی این اتفاق و حمله روسیه به اوکراین تا حدی اهمیت دارد که می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی برای نظم در حال ظهور بین‌الملل یاد کرد.

در نهایت می‌توان گفت در موضوعاتی چون بحران اوکراین، بازار انرژی و همچنین واکنش به سفر بایدن، باز هم هدف اصلی برای روس‌ها مقابله با غرب است. این نکته را باید همیشه در تحلیل خود در نظر داشته باشیم.

به موضوع تفاهم ۴۰ میلیارد دلاری با روس‌ها برگردیم. شما این اتفاق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این تفاهم می‌تواند بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در طول تاریخ ایران باشد و اتفاق بسیار مهمی است. جنبه‌های مثبت و منفی زیادی هم دارد. با توجه به وضعیت تحریم‌های بین‌المللی و چشم‌انداز شکست برجام که هر چه از آن می‌گذرد رسیدن به توافق سخت‌تر می‌شود این اتفاق می‌تواند مثبت ارزیابی شود. ما از جانب غرب و شرکت‌های غربی تحریم هستیم و نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری آنها را داشته باشیم، این یک جذب سرمایه‌گذاری است که نکات مثبت خودش را دارد.

اما جنبه‌های منفی آن به نظر من مقداری پررنگ‌تر است. باید توجه داشت که روسیه و ایران در حوزه انرژی رقیب یکدیگر هستند. روس‌ها دارنده بزرگترین ذخایر گازی دنیا هستند و ایران رتبه دوم را داراست، بنابراین رقیب هم هستند. این که ما انحصار کل این پروژه نفتی و گازی را بخواهیم به روس‌ها واگذار کنیم ابهاماتی را ایجاد می‌کند. باتوجه به بدعهدی‌هایی که آنها داشتند و تحریم‌هایی که از جانب غرب هم برای ما وجود دارد و هم برای روسیه، موفقیت این تفاهم را با ابهام مواجه خواهد کرد.

در واقع اینکه بخواهیم انحصار بازار خود را به رقیب خودمان در حوزه انرژی واگذار کنیم نکات منفی خودش را دارد. اگر ما در یک شرایط پایدار بودیم یعنی تحریم‌های غرب را نداشتیم و برجام احیا شده بود، می‌توانستیم به‌عنوان یک جایگزین صادرات گاز روسیه به اروپا شناخته شویم. در این صورت می‌توانستیم اهرم فشار مهمی داشته باشیم. به عبارتی بهترین حالت این بود که در کنار همکاری با روس‌ها همکاری با غرب را هم داشته باشیم که بتوان توازنی ایجاد کرد و از هر دو طرف امتیاز گرفت.

اما شرایط تحریم‌ها و مشکلاتی که ما با کشورهای غربی داریم، مانع این است که بتوانیم همکاری‌های خود را گسترش دهیم. به باور من اروپایی‌ها با توجه به بحران اوکراین مایل به همکاری با ایران هستند. اما شرایط تحریم دست آنها را نیز بسته و روسیه نیز از این موقعیت به بهترین نحو بهره می‌برد. تعمیرات خط لوله نورداستریم باعث شد صادرات گاز روسیه به اروپای شرقی به مدت بیش از یک هفته متوقف شود.

اما بسیاری معتقدند روسیه اجازه صدور انرژی به اروپا را به ایران نخواهد داد.

روس‌ها خیلی به این اتفاق مایل نیستند و بهترین حالت برای مسکو شرایطی است که ایران در حال حاضر دارد. ما نه مورد حمله واقع شدیم و نه با غرب درگیری مستقیم داشتیم اما رابطه هم به صورت نرمال و عادی نیست. این بهترین حالت برای منافع روس‌هاست که ایران به عنوان کشوری با جایگاه ویژه استراتژیک و منابع گازی، نفتی و… را از نزدیک‌شدن به غرب دور کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بدیهی است دربرخی ازحوزه هاباروسیه منافع مشترک داریم دربرخی ازحوزه هارقابت داشته باشیم هنرمدیریت دران است که باحفظ منافع کشوررادرمواردرقابت مانع ازتضعیف منافع مشترک نشود،تصمیمات واظهارات نادرست لطمه به منافع مشترک زده وایجادسوتفاهم می کنددوستانه ترین کشورهامنافع مشترک صددرصدنداشته ودربرخی ازمنافع بایدسیاست مستقلی درپیش بگیرندبشرطی که موجبات خسارت به سایرمنافع نشود

  • ایرانی🇮🇷

    البته اینوهم بایددرنظربگیریم. که همینطور که به روسیه نمی شود اعتمادکردبه امریکاوغرب چندین برابرنمیشه اعتمادکرددرسته الان که باروسیه
    توی جنگ هستن ازسمت ماهم بخوادفشاری به سمت متحدفعلی مااین روسیه وارد بشه ازکجامی دوانیدوقتی غرب یاامریکابه خواسته اش رسید که همون انرژی لازم روبه وسیله ایران فراهم کرد وتنهااهرم فشارروسیه به غرب به وسیله ایران تامین شودوغرب وامریکابه خواستهاشون رسیدن وروسیه
    روبه هرروشی
    توانستن مهارکنندوازسمت
    روسیه مطمعن شودن باقدرت خیلی بیشتریابه مهارکردن
    ایران
    یاچین
    میان وقتی کسی در شرایط بدوبدترقرارمیگیره بنظرتون بهترین گزینه انتخاب بد نیست درسته مردم خیلی زیرفشاراقتصادی هستن هیچ شکی نیست ولی اگرکنارمشکل اقتصادی بخوایم مشکل امنیتی هم داشته باشیم یعنی نابودی کامل خودمون شکست روسیه یعنی گسترش هرچه بیشترناتو وقتی اسم ناتو میاد وسط یعنی امریکا وقتی اسم امریکامیادوسط یعنی اسرائیل ینعی رژیمی که اگرتاالان قدرت داشت حتا به نوزاد توگهواره ماهم رحم نمی کرد بعدشم گذاشته ازاین حرفهاماکسی رو داریم که کل دنیا ارزوشودارندکه همچین رهبری داشتن پس مطمعن باشین بهترین تعصمیم
    رورهبربرای سربلندی ایران وایرانی می گیرند

  • ناشناس

    بله من هم بانویسنده تاحدودی هم نظرهستم ازاون بابت که اولاروسیه اجازه ورودبه انرزی اروپارابه ایران نمی دهدبابت مورددوم چون روسیه می داندکه ایران مایل است برجام راامصاکندسریع امدقردادگازی بلندمدت باایران بست که اگرمخالفان گفتن چرابااروپاقراردادامصانمی کنیم دست دولت مردان بسته باشدوحرفی برای گفتن داشته باشن بگن ماباروسیه قردادگازی بسته ایم وچیزی برای اروپانمانده است ومن مطمن هستم قبل ازسال میلادی برجام امصامیشه اماماکاری بابت گازبرای اروپانمی توانیم انجام بدیم درواقع بخوای حساب کنی حرف دولت مردان هم منطقی به نظرمیرسه چون روسیه زمانی که ماتحریم بودیم قردادگازامضاکرده است پوتین میگه همین که اجازه دادم برجام امصاکنیدازسرتان هم زیادی است شمابایداجازه بدیدمن دهن اروپاراباندادن گازسرویس کنم وچه جورایی هم ایران هم مایل است پوزه اروپاراروسیه به زمین بمالد این سیاست است

  • ناشناس

    به نظرمن علت اصلی عقب ماندگی آسیا از اروپا وآمریکا اینکه اونها همیشه پشت هم هستن ولی آسیا در حال نابود کردن همدیگر هستن یا حداقل فقط به فکر خود هستن ایران راهی نداره عیر از اینکبه ناچار به روسیه دوست شود اگر روسیه ضعیفتر شود مجبور است به اروپا امتیاز بدهد وبعدن تلافیش سر ایران خالی گند ولی اگر بابا روسیه پیمان ببندد فشار بیشتری به اروپا وارد میکند وهمانطور که اونها مارا تحت فشار قرار دادن خودشون هم توسط روسیه اذیت میشند غرب از روسیه خیلی برای ایران بهترهست

  • ناشناس

    اصلاً اروپایی ها می ارزن؟ که مابه اونا نفت وگاز بفروشیم این چند ساله که ملت در تقلای تحریمه اونا هم به هیچکی از وعدهاشون عمل نکردن و درعمل آمریکایی ها راهمراهی کردن و خبث وکینه ی خود را نشان دادند وهیچ رحمی به مانکردن هرچی زور داشتن به ماوارد کردند به امید سقوط ما
    پس نتیجه میگیریم تجارت با روسیه بهتر است برای مجازات غرب تاکار دستشون بیاد دنیا دست کیه انشالله امسال اروپا یخ کنه😅

  • ناشناس

    اگر اروپا خواهان خرید گاز از ایران هست و ایران خواهان فروش آن به اروپا باشد روسیه اراده لغو دو طرف معامله رو نمیتونن بکنن

  • مهدی انصاری

    حتی اگر آقای پوتین به ایران هم نمیامد، کشور ما ایران هیچ دوست و پشتیبانی در منطقه و جهان بهتر از کشور روسیه نخواهد داشت..
    بسیار نابخردانه است که ما فکر کنیم که بیاییم در این شرایط به منافع مقطعی خودمان بچسبیم و گاز به اروپا صادر کنیم… روسیه کشوری قوی با مردمانی میهن دوست و دانا است اما اگر در این کارزار با مافیای دروغ و فساد و جنایت غرب دچار تزلزل و شکست بگردد، در پیامد آن ایران را نیز ویران خواهند کرد…

  • ناشناس

    روسیه داره از ایران سواستفاده میکنه،چین هم همینطور،ما باید توافق کنیم با اروپا وآمریکا تا بتوانیم هم از غرب وهم از شرق سود ببریم،در غیر اینصورت فقط روسیه وچین منابع مارا به غارت میبرند،تمام.

  • هادی

    قرار نیست ما با روسیه عقد اخوت ببندیم. هیچکس عاشق چشم و ابروی دیگری نیست. کشور ها براساس منافع با همدیگه همکاری میکنن و تجربه ثابت کرده که همکاری با روسیه برای سیاست های کشور بسیار به صرفه تره.

  • ناشناس

    بفرض که بخوایم صادر کنیم مگه زیر ساخت صادرات گاز وجود داره؟