کد مطلب: ۱۶۷۰۵۷

صادرکنندگان چقدر وام گرفته‌اند؟

صادرکنندگان چقدر وام گرفته‌اند؟

با توجه به اینکه در بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سه ردیف اعتباری شامل منابع صندوق توسعه ملی، منابع بانکی و منابع بودجه‌ای جهت ارائه تسهیلات تعریف شده است آخرین وضعیت پرداختی‌ها به صادرکنندگان اعلام شد.

بسته حمایت از توسعه صارات غیرنفتی که به پیشنهاد کارگروه برنامه ملی پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی) در جلسه مورخ ۱۳۹۶.۹.۵ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید و از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری برای اجرا به کلیه دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، این بسته در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از صادرات غیرنفتی «برنامه‌های حمایتی و تشویقی توسعه صادرات غیرنفتی کشور» جهت اجرا توسط دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد تا صادرکنندگان کالا و خدمات به طرق مختلف از جمله تسهیلات ارائه‌شده از طریق منابع صندوق توسعه ملی، منابع بانکی و منابع بودجه‌ای مورد حمایت قرار گیرد.

منابع بانکی

از منابع بانکی جهت ارائه تسهیلات در نظر گرفته شده به صادرکنندگان در بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، طی سه ماهه نخست سال جاری میزان تسهیلات پرداختی صادراتی ریالی و ارزی به ترتیب معادل ۹۷۶۵ میلیارد ریال و ۶۷۳۶ میلیارد ریال است.

منابع بودجه‌ای

از منابع بودجه‌ای مربوط به سال ۱۳۹۶ که معادل ۱۸۷ میلیارد ریال است و در قانون بودجه ابلاغ شده و در بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در نظر گرفته‌اند، تاکنون هیچ گونه مبلغی تخصیص نیافته است، اعتباری که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ و باید از سوی خزانه‌ تخصیص یابد.

نکته قابل اشاره اینکه از منابع بودجه‌ای در نظر گرفته برای بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۵ نیز از اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی تعریف شده تنها ۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که معادل حدود تنها ۱۷ درصد از رقم مربوطه است.

صندوق توسعه ملی

از سوی دیگر با توجه به بدهی ۱۱۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی که صادرکنندگان در سال گذشته و تکلیف پرداخت ۱۱۰۰ میلیارد تومانی در سال جاری، میزان تسهیلاتی که این صندوق باید به صادرکنندگان تا پایان سال ۱۳۹۶ پرداخت کند، معادل ۲۲۰۰ میلیارد تومان است.

بر اساس تکلیف تعیین‌شده برای صندوق توسعه ملی در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در سال گذشته باید ۲۰۰۰ میلیارد تومان به صادرکنندگان اختصاص یافته و تنها ۹۰۰ میلیارد تومان آن عملی شد و با توجه به ۱۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تعیین شده در بسته جدید حمایت از صادرات غیرنفتی که در شهریور ماه امسال توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جهت اجرا ابلاغ شد این صندوق مکلف است تا پایان سال جاری مبلغی معادل ۲۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۱ درصد به صادرکنندگان پرداخت کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.