کد مطلب: ۵۵۲۶۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صاحبان املاک چقدر ضرر می‌کنند؟ / قطع یارانه فشار بیشتر روی مستاجران

صاحبان املاک چقدر ضرر می‌کنند؟ / قطع یارانه فشار بیشتر روی مستاجران

قانون‌های جدید دولت و مجلس برای بازار خریدوفروش و اجاره مسکن باعث شده که هر دو گروه مالکان و مستأجران ناراضی باشند، نتیجه این سیاست‌ها چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت و به خصوص وزارت راه و شهرسازی در چند ماه اخیر قوانینی را در حوزه مسکن برای مالکان و مستأجران مصوب کرده که مورد تایید آنها نیست.

در طرح مالیات از خانه‌های خالی همه‌ی مردم چه مالک باشند و چه مستاجر باید اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. این قانون نه مورد تایید مالکان است و نه مستاجران.

مالکان معتقد هستند که به مقدار کافی مالیات پرداخت می‌کنند و نیازی به ثبت اطلاعات املاکشان نیست. همچنین مستأجران خود را در ثبت این اطلاعات همراهی نمی‌کنند.

مستأجران نیز معترض هستند که این مالیات در نهایت به مقصد نمی‌رسد و بار خود را روی اجاره‌بها و ودیعه‌ای می‌گذارد که مستأجران می‌پردازند. آنها می‌گویند که اگر قرار باشد مالکان خانه‌های خالی خود را وارد بازار اجاره کنند موجب افزایش قیمت بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر مجلس نیز مصوب کرده که مالیات بر عایدی سرمایه دریافت شود. یعنی اگر فردی ملک دوم خود را در سال اول بفروشد و سود کند باید ۴۰ درصد از آن را به عنوان مالیات بپردازد.

در این جا نیز مستأجران معتقد هستند که وقتی مالکی ملک خود از ترس پرداخت مالیات نفروشد آن سود را به واسطه اجاره از مستأجران می‌گیرد.

از دیگر اقدامات دولت برای بازار اجاره این است که ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرده تا قراردادهای اجاره به صورت خودکار یک سال دیگر تمدید شود.

در اینجا مالکان معترض هستند. آنها می‌گویند با این قانون دیگر آنها دیگر اختیار نامشان را ندارند.

« چرا این دولت از جیب مردم خرج می کند صاحبخانه هم هزار تا گرفتاری دارد این قانون های من درآوردی باعث دعوا ونزاع خطر ناک میشود»

«مالکان هم حق دارن، چرا بانک‌ها اقساط رو میگیرن؟ اونا هم یه سال نگیرن! مالکان هم دستشون باز میشه! تورم نره بالا. مالکان دستشون باز بشه. حرف یه طرفه فایده نداره. اجرایی نمیشه چون اصولی نیست.»

«چرا دولت از کیسه خلیفه می بخشه چرا خودش کمک نمی کنه مگه صاحبخونه جز مردم نیس خونه ای که دست مستاجر هس هزار جور خرابی و خسارت میزنه به خونه مگه تعمیر و جبرانش رایگان انجام میشه صاحبخونه هم ملکش رو میده اجاره تا ذره ای از قسط و بدبختی هاش کم بشه ضمن اینکه همین مستاجرا خودشون هم باشن زیر بار این قانون مزخرف اجباری نمیرن هر کس اختیار ملکش رو داره»

«من صاحب ملک هستم عجب گیری کردیم دادیم به مستأجر دولت اگه راست بگه خونه درست کنه»

« من الان خودم مستاجرم و بخاطر گرونی و …میخوام برم خونم که کوچیک بود و دادمش مستاجر نمیتونمبرم؟ باید توی کوچه خیابون زندگی کنم.»

«مالک برای فروش مال خود باید از مستاجر اجازه بگیره! شایدمالک بنده خدا تو خونه مریض داره بخواد خرج دوا و درمونشو بده. بعدشبا این مصوبه اختیار مالشم نداره!»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر

    تورو خدا نظارت کنید خیلی رهن اجاره گرون

  • ناشناس

    صاحبان املاک را هر جوری که ول کنی ۴ دست و پا برود میایند چون دولت و حکومت حامی و رفیق ثروت مندان است

  • کاوه

    این دولت گرسنه نمیخواد دستشو از گلو و خرخره مردم چه مالک چه مستاحر برداره؟! چرا کمبود پول خودتو از ما میخواید.ما دیگه کم آوردیم.از بورس و بانک گرفته تا سکه و دلار و همه چی بدبختمون کردید.گیر دادید به خونه.من مستاجر دادم اما اذیت کرد چون برای جهیزیه دخترم به پول احتیاج داشتم میخواستم بفروشمش اما مستاجر بازدید نداد منم سرسال گفتم خالی باشه تا بتونم بفروشنش.یه ساید ۵۸میلیون پولشه فقط خونه من نهایت چهارصد تومن دستمو بگیره.آخه ی قانون بذارید که ایراد نداشته باشه.از خقوقی و کله گنده های حروم خوار مالیات بگیرید.

  • ناشناس

    بزرگترین جوک‌سال کدام املاکی یا سازنده تو این بازار ضرر میکند شغلی که بیش از هزار درصد سود دارد مگر ضرر هم‌دارو

  • ناشناس

    آیا فکر خودروها کردن روز به روز قیمت میره بالا یا بنفع خودش؟

  • ناشناس

    این خبربسیارعالیست .تازه اکثرمستاجراقبلاخانه داشتندوفروختن پولش جایی سرمایه کردند که دولت نفهمدومآلیات ندند.یاپولشوگذاشته توبانک سودمیگره مقداریش خونه اجاره کرده بقیشم میخروکیف میکنه بدون زحمت ودردسر.

  • علیرضا

    سلام بیش از ۸۰ درصد تورم ملک بدست بنگاه ملکی فقط برای سود بیشتر ورضایتمندی مالک انجام میگیره.چرادولت نرخ نامه براساس متراژوسال ساختو امکانات دیگرملک تعیین نمیکند،که کسی نتواند در این مورد تورم ایجاد کند من مستاجرم امسال باید 4میلیون اجاره بدم حقوقم با اضاف کاری میشه 4/۵ باید چکار کنم نصف بیشتر مردم مستاجرن تکلیف چیه مسولان امر.

  • ناشناس

    شمادولت عزیز میگین کسایی که مالکن یامستجر منی که با حقوق 3 میلیون تومان نمتونم برای زن وبچم خونه اجاره کنم بیام چه چیزیو ثبت کنم هنوز زنم با خوانواده خودش میمونه ومن تهران کارمیکنم شبا تو رستوران میخوابم هردوماه 4روز مرخصی میگیرم میرم به زن وبچم سر میزنم من چکار کنم به من بگین من باید چکار کنم

  • غم

    شمادولت عزیز میگین کسایی که مالکن یامستجر منی که با حقوق 3 میلیون تومان نمتونم برای زن وبچم خونه اجاره کنم بیام چه چیزیو ثبت کنم هنوز زنم با خوانواده خودش میمونه ومن تهران کارمیکنم شبا تو رستوران میخوابم هردوماه 4روز مرخصی میگیرم میرم به زن وبچم سر میزنم من چکار کنم به من بگین من باید چکار کنم

  • غم

    دولت میگه ثبت ملک کنید چه مالک چه مستأجر….ولی به این فکر نکردین که کارگر روزمزد یاکارگر ساده ای که شبا تو رستوران میخوابه ونمیتونه خونه برای زن وبچش اجاره کنه بیاد چیو ثبت نام کنه ما الان دردمونو به کی بگیم چکارکنیم بااین وضع گرونی که نمتونیم خونه بگیریم5 ساله ازدواج کردم وهنوزنتونستم جایی برای زن وبچم اجاره کنم که بیارم پیش خودم هنوزم زن وبچم پیش خوانواده خودش میمونه ومن تهران کارمیکنم شبا تو رستوران میخوابم هردوماه 4روز میرم مرخصی یه فکری هم به حال کسایی که مثل من هستن بکنید