کد مطلب: ۷۶۴۹۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طرح استیضاح وزیر صمت دوباره کلید خورد/ فاطمی‌امین پاسخ‌گوی نابه‌سامانی بازار خودرو می‌شود؟

طرح استیضاح وزیر صمت دوباره کلید خورد/ فاطمی‌امین پاسخ‌گوی نابه‌سامانی بازار خودرو می‌شود؟

پس از گذشت حدود چهار ماه از اعتماد دوباره مجلس به وزیر صمت دولت رئیسی، بار دیگر طرح استیضاح رضا فاطمی‌امین کلید خورده است. آن‌طور که لطف‌ا… سیاهکلی، نماینده مجلس، به تجارت‌نیوز می‌گوید نمایندگان این طرح را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آبان ماه امسال بود که سرانجام استیضاح وزیر صمت دولت رئیسی رنگ و بوی جدی به خود گرفت و در دهمین روز این ماه پای رضا فاطمی‌امین برای گرفتن رأی اعتماد دوباره از نمایندگان به مجلس باز شد.

در نهایت دولت با وعده ساماندهی بازار خودرو، تنظیم بازار کالاهای اساسی، بهبود روند تجارت خارجی و رشد صنایع و معادن توانست وزیر محبوب ابراهیم رئیسی را در کابینه حفظ کند.

البته تمام این وعده‌ها در برنامه ارائه‌شده فاطمی امین از ابتدای شروع به کار خود وجود داشت، اما هیچ‌گاه جدی نشد. اکنون که نزدیک به چهار ماه از استیضاح او می‌گذرد، نه‌تنها این بازارها ساماندهی نشده‌اند، بلکه هر روز شرایط نامساعدتری را تجربه می‌کنند.

ادامه این روند باعث شده تا قبل از پایان سال نمایندگان برای استیضاح وزیر صنعت بار دیگر به اجماع برسند و طرح مذکور را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کنند.

آن‌طور که لطف‌ا… سیاهکلی، نماینده مجلس، به تجارت‌نیوز می‌گوید: طرح استیضاح فاطمی امین اکنون در دست اعضای هیئت رئیسه قرار دارد، اما آن‌ها این طرح را تا این لحظه اعلام وصول نکرده‌اند.

حال اینکه چرا اعضای این هیئت برای اعلام وصول تعلل می‌کنند، مشخص نیست. به‌ویژه آنکه وضعیت بازار خودرو و کالاهای اساسی روز به روز بر نارضایتی‌های اجتماعی می‌افزاید و وزارت صمت هم اراده جدی خود را برای ساماندهی این بازارها نشان نمی‌دهد.

گرانی خودرو؛ از استیضاح تا استیضاح

خودرو مثال بارزی از نابه‌سامانی بازارهاست. در حالی که قرار بود 1401 سال ارزان‌شدن خودرو باشد، اما حالا صحبت از پراید نیم میلیاردی هم می‌شود. گذشته از این شایعات که هر روز تب آن در بازار داغ‌تر می‌شود، روند فزاینده قیمت خودرو از روزی که فاطمی امین چراغ سبز دوم را از بهارستان‌نشینان گرفت، قابل توجه است.

پراید 111 که در روز 10 آبان 205 میلیون تومان قیمت داشت، در کمتر از چهار ماه به به 325 میلیون تومان رسید. یعنی به‌طور میانگین به‌ازای هر روز این خودرو بیش از یک میلیون تومان گران شده است.

پژو 206 تیپ 5 مدل 1399 نیز در این مدت از 366 میلیون به 571 میلیون تومان رسید تا رشد 205 میلیون تومان را تجربه کند. این بدان معناست که هر روز مدیریت فاطمی‌امین و یارانش در بازار خودرو شوکی یک میلیون و 750 هزار تومانی به بازار این خودرو وارد کرده است.

تیبا هاچ‌بک مدل 1400، دیگر خودروی پرطرفدار بازار نیز با رشد 127 میلیون تومانی در 117 روز به 341 میلیون تومان رسیده است.

سایر خودروها نیز وضعیت مشابهی داشتند و با انتشار خبر توقف تولید پژو 206، دیگر خودرو مونتاژی از این شرکت یعنی 207 اتومات به مرز یک میلیارد تومان هم رسید.

واردات لاک‌پشتی خودرو

وزارت صمت حتی در بحث واردات خودرو نتوانست به وعده خود عمل کند و تنها به صورت محدود چند محصول خارجی رسیده است. از روز گذشته نیز وزارت صمت طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی به اجرا گذاشت که با توجه به شرایط طرح به نظر می‌رسد باید پرونده واردات را بسته بدانیم.

اما بازار خودرو تنها ضعف این وزارتخانه در چهار ماه اخیر نبود. صنایع به‌عنوان رکن اصلی تولید نیز طی این مدت با بحران گاز مواجه شدند و بیش از هر بخش دیگری زمستان سخت را لمس کردند. فولاد تنها نمونه‌ای از صنایع پرظرفیت ایران است که به دلیل بدسالاری و سوءمدیریت هر روز با تنگنای جدیدی مواجه می‌شود. از قطعی مداوم برق و گاز گرفته تا بخشنامه‌های گاه و بی‌گاه صادراتی در راستای افزایش عوارض.

نابه‌سامانی از بازار کالاهای اساسی تا معادن

معادن نیز وضعیت چندان مساعدی ندارند و همچنان مسئولان و نمایندگان مجلس از تعطیلی معادن و شرکت‌های معدنی در شهرهای مختلف خبر می‌دهند. این مشکلات باعث شده تا کارکنان و بازنشستگان صنایع و معادن گهگاه اقدام به اعتصاب کنند.

در بازار کالاهای اساسی هم که تنظیم آن بر عهده وزارت صمت است هر روز اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد. یک روز برنج و روغن از سفره مردم حذف می‌شود، روز دیگر گوشت قرمز و سفید. حالا قیمت گوشت قرمز در سطح خرده‌فروشی‌ها از 350 هزار تومان هم عبور کرده و برخی گوشت نیم میلیون تومانی را برای بازار عید و رمضان دور از ذهن نمی‌دانند.

حوزه‌هایی مانند صادرات، واردات، صنعت لوازم خانگی و دیگر صنایع هم در یک سال اخیر وضعیت چندان مساعدی نداشته‌اند که بررسی هر کدام بارها به صورت مجزا صورت گرفته است.

برای مطالعه بیشتر درباره اتفاقات اخیر بازارها و صنایع به صفحه صنعت و معدن تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خودرو سازها دولت ومجلس را خریده اند