کد مطلب: ۶۷۸۰۴۵

اگر صاحب‌خانه سقف اجاره‌بها را رعایت نکرد چه کنیم؟

اگر صاحب‌خانه سقف اجاره‌بها را رعایت نکرد چه کنیم؟

امکان ثبت شکایات در سامانه ۱۲۴ وزارت صمت از افرادی که سقف مجاز افزایش اجاره‌بها را رعایت نمی‌کنند فراهم شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی، امکان ثبت شکایات در سامانه ۱۲۴ وزارت صمت از افرادی که سقف مجاز افزایش اجاره‌بها را رعایت نمی‌کنند فراهم شده است.

ایسنا نوشت امروز دومین جلسه رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با ارگان‌ها، اصناف و مشاوران املاک برای پیگیری اجرایی شدن بسته سیاستی مصوب شده در جلسه سران قوا در خصوص بازار اجاره بها برگزار شد. طبق این مصوبه سقف مجاز افزایش سالیانه اجاره‌بها در تهران و سایر کلانشهرها ۲۵ درصد و و سقف مجاز در دیگر شهرها ۲۰ درصد است.

قاسمی در جلسه امروز با صنوف مرتبط با بخش مسکن عنوان کرد که امکان ثبت شکایات درباره مبلغ افزایش اجاره‌بها بر اساس مصوبات اعلام شده، در سامانه ۱۲۴ فراهم شده است.

تعزیرات حکومتی موضوع این شکایات را پیگیری خواهد کرد و امکان شناسایی واحدهایی که مصوبات سقف افزایش نرخ اجاره بها را رعایت نمی‌کنند، در سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی فراهم شده است.

برای تنظیم بازار مسکن و اجاره‌بها، وزارت راه و شهرسازی برای بازرسی‌های برنامه‌ریزی شده یا سرزده در سراسر کشور با همکاری دستگاه‌های نظارتی استفاده خواهد کرد.

تشکر از موجران همراه

قاسمی تصریح کرد: انصافا از تمامی موجران کشور که همکاری کردند و همکاری می‌کنند کمال تشکر را داریم. وزیر راه و شهرسازی همچنین اقدامات برخی از اعضای اتحادیه مشاوران املاک را در رعایت مصوبه سران قوا مناسب ارزیابی کرد و گفت: از مشاوران املاک درخواست می‌کنیم با نصب اطلاعیه مربوط به بسته سیاستی مصوب شده در جلسه سران قوا در دفاتر مشاوران املاک، اعلام کنند که بر اساس آن قرارداد تنظیم می‌کنند تا بسته سیاستی مصوب شده در جلسه سران قوا به شکلی مناسب اجرایی و عملیاتی شود.

روز گذشته هم وزارت راه و شهرسازی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد هرگونه تهدید مستاجر و ورود به ملک، بدون حکم قضایی و یا دستور تخلیه جرم است.

در روزهای اخیر آگهی‌هایی با مضمون حکم تخلیه مستاجر در فضای مجازی منتشر شد. برخی افراد که با شماره تلفن آگهی‌های مذکور تماس گرفته‌اند عنوان می‌کنند که این افراد بیان کرده‌اند راهکارهای حقوقی و قانونی برای دریافت حکم تخلیه مستاجر را می‌دانند و در قبال دریافت مبالغی می‌توانند این کار را انجام دهند.

حتی شنیده می‌شود که برخی افراد می‌گویند از راه‌های تهدید و ارعاب مستاجران، آنها را بیرون می‌کنند.

وزارت راه و شهرسازی به منظور کنترل بیشتر بر قراردادهای خرید و فروش و اجاره مسکن در نظر دارد سامانه املاک و مستغلات مربوط به ثبت قراردادها و دریافت کد رهگیری توسط مشاوران املاک را که زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کند به وزارت راه و شهرسازی منتقل کند.

همزمان مجلس شورای اسلامی، طرح اجاره‌داری حرفه‌ای را در دستور کار قرار داده که هم‌اکنون در کمیسیون عمران در حال بررسی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی رضا

    فقط مصوبه شورای راه شهر سازی اجرا شود تا مستاجر احساس آرامش کند

  • ناشناس

    با سلام ؛
    ساخت و تحویل مسکن متناسب باتقاضا،کاهش هزینه های ساخت و ساز،کمک به همکاری بانک ها برای خانه دار شدن.
    وراه بسیار موثر کاهش نرخ تورم بر بازار اجاره موثر می باشد.
    بعضی مواد خوراکی و پر مصرف ۳ برابر افزایش قیمت داشتند و
    بعضی مستاجرهای محترم در کسب و کارشان تا ۳ برابر افزایش قیمت اعمال نمودند تا هزینه هایشان جبران شود .
    توجه و سامان دهی عرضه و تقاضا راه حل مناسب می باشد.
    با تشکر

  • ناشناس

    به چرت پرت توجه نکنید من مغازه ۵۰ میلیاردی را با ماهی ۲۰۰ میلیون اجاره میدم بدون کد رهگیری با قرار داد دستی هیچ مشکلی هم پیش نمیاد مگه ۱۰ یا ۲۰ سال پیش کد رهگیری بود ؟؟؟؟

  • ناشناس

    قابل توجه مستاجران بهتر هست کمی صاحب خانه ها را درک کنید
    الان یه نقاشی 15 میلیون میشه =مساوی از کرایه 3 تا4 ماه از خونه
    کابینت 100 میلیون مساوی با پول 1 تا 2 سال از کل کرایه خونه
    کولر ابی 15 میلیون حداقل اب کفی کولر زمستون خالی کنید تا نپوسه
    یک ماه هم باید کمیسیون به بنگاهی بدن
    یک ماه هم از کرایه را مالیات بدنبعضی ها هم از کرونا سو استفاده کردین ولی از نظر شرعی سکونت حتی نماز روزه عبادت تو خونه غصبی باطل هستپس با صاحب خونه مدارا کنید چون اونا هم برای تعمین جرج مخارج همون خونه ای که شما توش نشستید دارن کرایه میگیرن تازه همش هم خرج تعمیرات شیر الات دستگیره و لولای کابینت میشه دو سال میش فنر کابینت 70 هزار تومان بود
    دو سال پیش یه رنگ 350 هزار تومان بود
    مگرنه کرایه ها خیلی هم پایین هست با این مقایسه :
    10 سال پیش با کرایه فقط یک ماه از خونه.
    یک متر خونه نوساز
    یک موتور سیکلت 125
    یک.عدد سکه
    دو یا سه عدد کولر ابی
    یک عدد کولر گازی
    10 متر زمین تو شمال
    حالا کرایه کل سال حساب کن خودت که 10 سال پیش چه قدر کرایه خونه ها بالا بودهالان چی
    خونه نوساز متری 30 میلیون
    موتور سیکلت 20 تا 30 میلیون
    کولر ابی 15 میلیون
    کولر گازی 16 تا 25 میلیون
    زمین تو شمال متری 20 میلیونحالا بهتر میشه فهمید که چرا کرایه ها ناچیز مونده

  • آیسا

    سلام موعود قراردادم برج ۲بود سرویس کلا تعمیر نشده بود خانه قدیمی حدود پنجاه سال پیش ساخته شده صاحبخانه گفت تعمیرکن بشین از اجاره کم کن من ۱۳میلیون خرج کردم یهفته قبل رفته شکایت کرده احضاریه آورده که تخلیه کن لطفاً راهنمایی کنید من کجا مراجعه کنم اینهمه خرج کردم و ۴میلیون هم ودیعه دادم

  • ناشناس

    از این گرانی و افزایش لحظه ای اجناس و بی لیاقتی برخی از مسئولان به کجا باید شکایت کنیم برخی از موجران از همین راه دارن زندگیشون رو گذران میکنن

  • ناشناس

    اولا کسانی که میگن اگ صابخونه راضی نبود حق الناس و فلان.. اینکه اونروز اعلام کردند اگر صاحبخانه 25 درصد اضافه کرده ولی رضایت نداره حق الناس نیست چون اون دلش میخواسته بیشتر از عرف بگیره… دوما شمایی که میگی قولنامه دستی حرفش ب جایی نمیرسه اگر مشکلی پیش میاد شما برو تو کاغذ سیگار بنویس ببر دادگاه ببین سندیت داره… فقط کافیه طرف اثرانگشت و امضا کرده باشه ولو تو کاغذ معمولی اصلا روی پاکت سیگار

  • ناشناس

    سلام واقعلثان با این وضع نمیدونیم چکار کنیم من خودم سرپرستم و یک فرزند دارم سه هفته دنبال خونه ام وسایل هام جمع اما اینقدر رهن و اجارها زیاد نمیدونم چکار کنم مجبورم یک مغازه بگیرم اسبابا مو بریزم چکار کنم واقعان حق ما چیه

  • ناشناس

    مسبب تمام گرونی ها خود دولته کار دولت فقط زور گفتنه اگه شما دغدغه تان مردم است اجناس رو ارزون کنید اجاره خانه ها هم خود به خود پایین میاد اینقدر هم به مردم زور نگید

  • ناشناس

    سلام در حقیقت باید از اینکه مقرراتی برای اجاره تنظیم میکنید قابل تقدیر است اما اگر اجرا گردد و به آن تمکین کنند اما یک نکنه همواره در محاسبات نمیگنجد و آن نکته ارزش پولی خست که نزد صاحب خانه میماند ارزش پول روز به روز کم می شود ولی ارزش مسکن لگاریتمی بالا میرود بنا بر این همیشه مستاجر بازنده است ولی همیشه مالک مورد توجه است