کد مطلب: ۴۵۰۴۰۵

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

علت ریزش شاخص بورس مشخص شد / ردپای بانک‌ها در سقوط امروز شاخص

علت ریزش شاخص بورس مشخص شد / ردپای بانک‌ها در سقوط امروز شاخص

امروز شاخص بورس از کانال یک میلیون واحد به زیر کشیده شد. یک منبع آگاه درباره علت این اتفاق به تجارت‌نیوز گفت علت مهم افت شاخص بورس آزادسازی سهام ترجیحی کارمندان بانک‌ها بوده است.

مریم شکرانی: ریزش شاخص بورس در نخستین روز از هفته، واکنش قابل توجهی را در فضای مجازی به دنبال داشت. امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از کانال یک میلیون واحدی به زیر کشیده شد و با کاهش بیش از ۳۰ هزار واحد معادل حدود سه درصد روبه‌رو شد.

در حالی که بسیاری از کاربران ایرانی تحلیل‌های متفاوتی برای افت شاخص بورس داشتند، یک منبع آگاه به تجارت نیوز اعلام کرد که تقریبا همه بانک‌ها و شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ سهام ترجیحی کارمندانشان را آزاد کرده‌اند و همین مساله عامل اصلاح شاخص کل بورس بوده است.

سهام ترجیحی در واقع بخشی از سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است که با هدف خصوصی‌سازی به کارکنان‌شان واگذار شده است.

با این حال سهامداران بورسی دلایل متفاوت دیگری به عنوان تحلیل‌شان از افت شاخص کل بازار سرمایه عنوان کرده‌‌‌اند. مجید راستی، کاربر اینستاگرام اعتقاد دارد که هیجان بر بورس غالب شده است و صف‌های خرید و فروش منطق خاصی ندارد. چون بسیاری از سهامداران خانه و خودرویشان را فروخته‌اند تا به بورس بیایند و به همین دلیل به شدت نگران زیاندهی‌شان هستند.

رضا خسروی دیگر کاربر اینستاگرام نوشته است که شاخص روی عدد یک میلیون واحد مقاومت روانی دارد. ضمن اینکه هم‌زمان باز شدن نماد سایپا و ایران خودرو در روزهای اخیر باعث شده که تعداد زیادی از افراد سهام بقیه شرکت‌هایشان را بفروشند به امید اینکه بتوانند سهام سایپا و ایرانخودرو بخرند.

محمد عبداللهی هم در توییتر نوشته است شاخص در یک ماه ۶۰ درصد رشد کرده بود و طبیعی است که روند اصلاح شود اما اینکه تا چه زمانی شاخص اصلاح می‌شود؟ موضوعی است که حقوقی‌های بازار تعیین می‌کنند.

میلاد بکتاش معتقد است که افت شاخص دستوری است. او توضیح می‌دهد بازاری که تحلیل تکنیکال را از دور خارج کرده است تنها به دنبال هیجان و تبلیغ برای ورود نقدینگی است و بعد از آن دستور ریزش بازار صادر شده تا بازار از دستشان در نرود!

مرجان کاربر تجارت نیوز نوشته است که تازه واردها با هر خبر فیک و جعلی هیجان‌زده می‌شوند و جو بازار را به هم می‌ریزند و حالا با ورود تعداد زیادی سهامدار تازه وارد باید مدام منتظر این اتفاقات بدون منطق بود.

یک معلم با عنوان آی دی یک کاربر تجارت نیوز است که نوشته حقوقی‌ها در حال بازار گردانی هستند و با ایجاد نگرانی برای سهامداران خرد به دنبال گرفتن سودهای کلان‌اند.

امین کاربر اینستاگرام نوشته است که بورس ریزش نداشته است! او توضیح می‌دهد وقتی شاخص کل بازار سرمایه ۱۰۰ هزار واحد بود ۱۰ درصد را ریزش به حساب می‌آورند که حدود ۱۰ هزار واحد می‌شد اما در حال حاضر شاخص بورس یک میلیون واحدی است که ده درصد آن صد هزار واحد می‌شود. بنابراین عددهای فعلی برای شاخص یک میلیون واحدی نوسان به حساب می‌آید!

مانی هم دیگر کاربر تجارت نیوز نوشته است: فردا یا پس فردا شرکت‌های بزرگ در صف خرید می‌آیند و افت شاخص را بهبود می‌دهند و اگر این اتفاق نیفتد و ریزش یک هفته ادامه‌دار شود می‌توان برای بورس نگران شد.

یعقوب صمدی کاربر توییتر تحلیلش این است که ابر سرمایه‌داران سودهای کلانی از بازار برده‌اند و با اصلاح شاخص و برای ذخیره آن سودها کم کم سرمایه‌شان را از بازار بیرون می‌کشند.

رسول، کاربر توییتر اعتقاد دارد که حجم زیادی سهامدار مبتدی و بدون آموزش وارد بورس شده‌اند و از این به بعد باید منتظر رفتارهای دیوانه‌وار بورس بود!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نقدینگی بیش از حد در جامعه می تواند رد پای در ست یا نادرستی را به اقتصاد وارد کند عده ایی که آموزش ندیده ووتجربه ایی در بورس ندارند ودارای نقدینگی نیز هستند دنبال جایی میگردند که سرمایه خود را به کار بندند وسودی نسیبشان شود این جور افراد وقتی وارد بورس میشوند با بالا آمدن قیمتها از ترس اینکه مبادا قیمتها سقوط کند ودچار ضرروزیان شوند اقدام به فروش سهام خود می کنند . این عده کم نیستند که اگر یک سوم افراد بورسی را در زمان هیجان بورس این افراد باشند واقدام به سهام خریدشان می کنند و بورس دچار افت شدید شده وچه بسا مدتها این روند ادامه پیدا کند با توجه به این موضوع که دولت با کمبود بودجه فراوان روبرو است هرکجا بتواند می خواهد نقدینگی بازار را کم کند وبا فروش دارایی خود کمبود بودجه خود را جبران کند ویا با تولید پول عرضه آن به بازار ارزش پول ملی دچار افت شدید شده وسهامداران که دارایشان را به سهام تبدیل کرد ه اند فقط ارزش پولشان حفظ شده وهیچگونه سودی نبرده اند

  • میلاد

    سلام
    هر کسی دوست داره ضرر کنه هر روز 5% الان وقت خریده…
    آخه رو چه منطقی میرید تو صف خرید!!!؟؟؟
    تمام نماگرها و شواهد گویای سیر نزولی بازار طی 1الی 3هفته اخیر هستش!!!
    موفق باشید

  • ناشناس

    سهامدارهای عزیز
    دولت نیاز به این بازار داره حداقل تا شهریورماه قول بهتون میدم صعود عالی در انتظار شاخص هست

  • ناشناس

    سلام .در شرایطی که قوی ترین بانکها در وضعیت قرمز هستند چطور بانک گردشگری یا بانک جهانگیری هر روز ۵ درصد میدهد ، بورس خواب است یا دستوری سهام این بانک تقریبا ورشکسته اداره و مدیریت میشود تا قرار باشه مردم زیان های آنرا پوشش دهند ،،

  • کاویان

    بفروشید تا بدبخت نشدید‌

  • علی

    مسولین بورس باید اگرمدیریت ندارنداستفا دهند چون سرمایه مردم درخطراست

  • مجید مهرمنش

    سلام خدمت ی سری ها که نگران اینن که توی بورس ضرر میکنن یا نه؟ بفروشن یا نع؟ من میخام بهتون بگم حداقل در سی سال گذشته تا ب الان چی ارزون شده ؟ هیچی هیچی هیچی ما همیشه شاهد بالا رفتن قیمت ها بودیم اونایی که توی بورس هستن و صبر ندارن اونا کسایی هستن که در ضررن

  • ایمان

    باتوجه به گفته خود دولت واسه صندوق دارا یکم تفاضا اون شکلی که توقع داشتن نبود پس به صورت فرمایشی مردم رو از باقی سهام ها ترسوند تا اقبال واسه صندوق دارا دوم بیشتر شود بعد از عرضه دارا دوم احتمالا شاهد افزایش قیمت ها در بورس هستیم

  • امیر

    اشخاصی که میگن کاربران نابلد و آموزش ندیده دارن باعث این افت و خیز بورس میشن دارن فکر مردم رو از واقعیت دور میکنن و دارن سرپوش میزارن روی کاری که حقوقی ها طبق دستور گرفته شده انجام میدن

  • امیر

    وقتی حقوقی طبق دستور اول صبح صف های فروش فیک درست میکنه کاربر چه ناشی باشه چه کار بلد برای جلو گیری از ضرر میفروشه.عده خیلی زیادی از این روش کثیف دارن سود های کلان به جیب میزنن