کد مطلب: ۳۳۴۱۴۶

سلسله گزارش‌های نقادانه تجارت‌نیوز از کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌ها

ارقام نجومی ایران‌خودرو؛ زیان ۲.۵ هزار میلیاردی و تعهد ۱۱ هزار میلیاردی

ارقام نجومی ایران‌خودرو؛ زیان 2.5 هزار میلیاردی و تعهد 11 هزار میلیاردی

ایران‌خودرو در دوره‌ای که با کاهش تولید و ضرر هزار میلیارد تومانی از فروش محصولات خود مواجه بوده و 2.5 هزار میلیارد تومان زیان خالص داشته، تعهد داده حدود 437 هزار خودرو را به مشتریان تحویل دهد. ایران‌خودرو بابت این پیش‌فروش بیش از 11 هزار میلیارد تومان سرمایه‌های مردم را جذب کرده است.

ایران‌خودرو شرکت خودروسازی ایرانی است که در سال 1341 بنیان‌گذاری شد. این گروه خودروسازی علاوه بر داشتن شعبه در برخی استان‌های کشور در کشورهایی همچون آلمان، فرانسه، انگلستان، امارات متحده عربی، چین و ترکیه نیز دارای کارخانه است.

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان « کارنامه » با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه نیمه نخست سال 1397 گروه ایران‌خودرو حاوی نکات قابل توجهی است.

سهامدار عمده این شرکت خودروسازی شرکت تدبیر سرمایه آراد بوده که 15.2 درصد مالکیت دارد. در بین سهام‌داران ایران‌خودرو، نام صندوق بازنشستگی کشوری (سهم 4.99 درصد) و گروه مالی بانک پارسیان (سهم 2.07 درصد) نیز به چشم می‌خورد.

عملکرد ایران‌خودرو

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، گروه ایران‌خودرو طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان شهریور ماه سال 1397 معادل 1.5 هزار میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده که معادل نصف سرمایه بانک پارسیان است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، ایران‌خودرو در این دوره دارای 25.5 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با پایان سال 1396 معادل 12 درصد رشد داشته است.

دارایی ایران‌خودرو تقریبا معادل دارایی بانک ایران زمین است.

از 25.5 هزار میلیارد تومان دارایی ایران‌خودرو، معادل 26 درصد از آن (6.7 هزار میلیارد تومان) مربوط به دریافتنی‌های تجاری بوده که از فروش کالا و ارائه خدمات حاصل می‌شود.

ایران‌خودرو هیچ نوع سرمایه‌گذاری در بخش املاک نداشته است.

معادل 2.2 درصد از دارایی این خودروساز به ارزش 569 میلیارد تومان به‌ صورت ذخیره نقد بوده که قسمت اعظم آن نیز نزد بانک‌ها نگهداری می‌شود.

موجودی نقد ایران‌خودرو در پایان شهریورماه امسال در مقایسه با سال گذشته معادل 61 درصد افزایش داشته است.

بدهی 2.5 میلیاردی نهاد ریاست جمهوری

ایران‌خودرو بابت فروش محصولات خود 3.98 هزار میلیارد فروش نسیه داشته و که جهت تضمین آن از مشتریان خود چک دریافت کرده است.

با بررسی قلم حساب‌های دریافتنی شرکت ایران‌خودرو در پایان شهریورماه امسال به نظر می‌رسد این شرکت بابت فروش خودروهای خود 2.5 میلیارد تومان از معاونت اجرایی نهاد ریاست جمهوری مطالبه دارد که بابت آن سند تضمینی نیز دریافت نشده است.

طبق استانداردهای حسابداری، معاونت اجرایی نهاد ریاست جمهوری تا پایان سال جاری فرصت دارد این مطالبه را پرداخت کند.

عملکرد ایران‌خودرو

بدهی 2.5 میلیاردی معاونت اجرایی نهاد ریاست جمهوری به ایران‌خودرو.

ایران‌خودرو از شرکت‌های زیادی مطالبه داشته که در میان اسامی بدهکارانش، نام بانک پارسیان، بانک مهر اقتصاد نوین و شهرداری منطقه 1 نیز به چشم می‌خورد.

همچنین شرکت ایران‌خودرو از کارکنان خود نیز مطالباتی دارد.

طبق گزارش‌های منتشره، ایران‌خودرو در دوره منتهی به پایان شهریور ماه امسال دارای 24 هزار و 59 کارمند بوده است.

کارکنان ایران‌خودرو تا دوره مذکور بیش از 207 میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام‌ مسکن، وام ضروری و وام خرید و تعمیرات خودرو دریافت کرده‌اند.

ضرر هزار میلیاردی از فروش خودرو

در شش‌ماهه نخست سال جاری ایران‌خودرو در قسمت موجودی کالاهای ساخته‌شده خود 26 هزار و 107 دستگاه خودرو به ارزش هزار و 62 میلیارد تومان را به ثبت رسانده است.

روند فروش محصولات نشان می‌دهد بهای تمام‌شده خودروها بیشتر از میزان بهای فروش آن‌ها بوده و ایران‌خودرو از محل فروش آن‌ها متحمل ضرر هزار میلیارد تومانی شده است.

در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری 547 هزار و 271 دستگاه خودرو تولید شده که سهم ایران‌خودرو 225 هزار و 86 دستگاه بوده است.

با توجه به فروش 204 هزار و 716 دستگاه خودرو و پنج هزار و 457 دستگاه تولیدی مانده از دوره قبل، ایران‌خودرو در پایان شهریورماه امسال 25 هزار و 827 دستگاه در پارکینگ خود داشته است.

ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال بابت سفارش انواع قطعات خودرو و مواد اولیه تولیدی 968 میلیارد تومان پیش‌پرداخت به خارجی‌ها داشته که این مبلغ بیش از دو برابر پیش‌پرداخت‌های سال گذشته بوده و نشان‌دهنده افزایش قیمت قطعات و مواد اولیه خودرو است.

ایران‌خودرو تا پایان شهریور ماه سال جاری در شرکت‌های مختلف بیش از چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌ بلندمدت و در بانک‌ها 165 میلیارد تومان سپرده‌های سپرده‌گذاری‌ داشته است.

سود ناشی از سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی این شرکت با نرخ 15 الی 22 درصد در دوره مذکور بیش از 47 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال 1396 حدود 35 درصد کاهش داشته است.

ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست سال جاری بابت سفارش انواع قطعات خودرو و مواد اولیه تولیدی 968 میلیارد تومان پیش‌پرداخت به خارجی‌ها داشته که این مبلغ بیش از دو برابر پیش‌پرداخت‌های سال گذشته بوده و نشان‌دهنده افزایش قیمت قطعات و مواد اولیه خودرو است.

عملکرد ایران‌خودرو

ایران‌خودرو در پایان شهریورماه سال جاری معادل 102 درصد دارایی خود یعنی 26 هزار میلیارد تومان بدهی داشته که در مقایسه با سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

ایران‌خودرو از بانک ملی 300 میلیارد تومان، از بانک آینده 100 میلیارد تومان، از بانک رفاه 100 میلیارد تومان و مهر اقتصاد 350 میلیارد تومان وام دریافت کرده است.

بررسی حساب‌های پرداختنی این شرکت نشان می‌دهد این شرکت در پایان شهریورماه سال جاری 203 میلیارد تومان بابت خرید قطعات و 1.3 هزار میلیارد تومان به تامین‌کنندگان مواد اولیه بدهکار است.

در بخش بدهی‌های این خودروساز مشاهده شده این شرکت در دوره شش‌ماهه منتهی به شهریورماه سال جاری بیش از چهار هزار میلیارد تومان وام بانکی و اوراق دریافت کرده است.

در این دوره ایران‌خودرو از بانک ملی 300 میلیارد تومان، از بانک آینده 100 میلیارد تومان، از بانک رفاه 100 میلیارد تومان و مهر اقتصاد 350 میلیارد تومان وام دریافت کرده است.

این شرکت 3.6 هزار میلیارد تومان از تسهیلات دریافتی را با نرخ سود 15 تا 20 درصد و 45 میلیارد تومان را نیز با نرخ سود بالای 20 درصد دریافت کرده است.

جذب 11.7 هزار میلیارد سرمایه مردم در طرح پیش‌فروش خودرو

بیشترین سهم بدهی‌های ایران‌خودرو با سهم 42 درصدی مربوط به وجوهی است که بابت پیش‌فروش محصولات خود دریافت کرده است.

شرکت ایران‌خودرو بابت پیش‌فروش 436 هزار و 993 دستگاه خودرو تا پایان شهریورماه امسال 11.7 هزار میلیارد تومان از افراد حقیقی و حقوقی دریافت کرده که در مقایسه با پایان اسفندماه سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش داشته است.

بیشترین سهم محصولات پیش‌فروش مربوط به گروه پژو بوده که بیش از 210 هزار دستگاه است.

در شش‌ماهه نخست سال جاری گروه ایران‌خودرو 204 هزار و 716 دستگاه را فروش رسانده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 32 درصد کاهش داشته است.

این شرکت در بند مربوط به پیش‌فروش محصولات خود عنوان کرده که شرکت بابت پیش‌دریافت‌های انجام شده، قادر به ایفای تعهدات خود در زمان مربوطه است. باید دید آیا خودروهای پیش‌فروش‌شده به موقع به دست مشتریان خواهد رسید؟

در شش‌ماهه نخست سال جاری گروه ایران‌خودرو 204 هزار و 716 دستگاه را به ارزش 7.5 هزار میلیارد تومان به فروش رسانده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نظر تعداد 32 درصد و از نظر ارزش 20 درصد کاهش داشته است.

کل تولیدات ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست سال جاری 225 هزار و 86 دستگاه خودرو بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود 30 درصد کاهش داشته است.

آمار فروش این خودروساز در شش ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد 70 درصد فروش این شرکت به روش پیش‌فروش بوده است.

عملکرد ایران‌خودرو

2.5 هزار میلیارد زیان خالص

طبق صورت مالی منتشره وضعیت سودآوری این شرکت از سود انباشته 442 میلیارد تومانی در سال 1396 به زیان انباشته 2.1 هزار میلیارد در شهریورماه سال جاری رسیده است.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، ایران‌خودرو در سال گذشته حدود 65 میلیارد تومان سود خالص داشته که در شهریورماه امسال به 2.5 هزار میلیارد زیان خالص تبدیل شده است.

هزینه‌های فروش ایران‌خودرو نشان می‌دهد این شرکت بیش از 16 میلیارد تومان بابت تبلیغات و بازاریابی و 8.5 میلیارد تومان بابت پارکینگ در دوره شش‌ماهه ابتدایی امسال پرداخت کرده است.

این شرکت خودروسازی با نماد معاملاتی «خودرو» با سرمایه‌ای به حجم 1.5 هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.