کد مطلب: ۶۹۴۱۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ادعای آماری عجیب دولت سیزدهم/ دولت رئیسی بازار ارز را کنترل کرد؟

ادعای آماری عجیب دولت سیزدهم/ دولت رئیسی بازار ارز را کنترل کرد؟

رسانه‌های دولتی بار دیگر با آمارسازی، از عملکرد دولت رئیسی در بازار ارز تمجید کرده‌ و گفته‌اند قیمت دلار در دولت رئیسی تنها هزار تومان بیشتر شده و کنترل بازار ارز، کار این دولت بوده است. اما آیا علت کنترل نرخ ارز، سیاست‌های دولت رئیسی بوده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از یک سال است که نام دولت سیزدهم با دستاوردسازی گره خورده است و این روند همچنان ادامه دارد. در جدیدترین نسخه، خبرگزاری رسمی بانکی مرکزی، ایبنا، با انتشار گزارشی به ستایش عملکرد دولت سیزدهم و بانک مرکزی در بازار ارز پردخته است. اما حقیقت چیست؟

عملکرد دولت رئیسی در بازار ارز

امروز خبرگزاری ایبنا از ثبات قیمت دلار در یک سال گذشته خبر داد و علت آن را عملکرد مثبت بانک مرکزی و دولت قلمداد کرد. طبق گزارش ایبنا، دولت رئیسی، دلار را با ۲۷ هزار تومان تحویل گرفته و درست یکسال بعد از فعالیت این دولت، قیمت دلار در شهریور امسال ۲۸ هزار تومان است. این یعنی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ قیمت دلار در دولت رئیسی تنها هزار تومان بیشتر شده و این دولت توانسته با سیاست‌های ارزی خود، قیمت دلار را مهار کند. یا به عبارتی سیاست‌های دولت سیزدهم برای کنترل قیمت ارز موفقیت آمیز بوده است.

این ادعا در حالی است که قیمت دلار در دولت رئیسی تا ۳۳ هزار تومان رفت و تنها در دو بازه زمانی کاهش پیدا کرد؛ یکی زمان مذاکرات وین در اسفند ماه و دیگری اکنون که دور جدیدی از امیدواری برای احیای برجام ایجاد شده است. جز این دو برهه زمانی، در بقیه موارد یا قیمت دلار بالای کانال ۳۰ هزار تومان بوده و یا دولت توانسته به زورارزپاشی، قیمت دلار را در محدوده ۳۰ هزار تومان نگه دارد.

به عبارتی دولت رئیسی نه تنها در کنترل بازار ارز ناکام بوده، بلکه یکی از بدترین عملکردها را در مقایسه با دولت‌های پیش از خود به ثبت رسانده است. به علاوه سیاست‌های ارزی دولت، نه تنها تاثیری بر دلار ۲۸هزار تومانی نداشته بلکه می‌تواند آثار مخربی را در پی داشته باشد.

رکوردشکنی دلار در دولت سیزدهم

رئیسی و کابینه‌اش، سکان دولت را در مرداد ماه سال گذشته و با دلار ۲۵ هزار تومانی به دست گرفتند. اما روند صعود نرخ ارز از همان زمان آغاز شد و دلار با شیبی تند افزایش یافت. به طوری که قیمت دلار در خرداد ماه امسال به ادعای ایبنا به ۳۴ هزار تومان هم رسید و رکورد تازه‌ای را رقم زد. این یعنی رشد ۳۶درصدی قیمت دلار در کم‌تر از یک سال! (اگرچه هیچ رسانه‌ای تاکنون ادعای رسیدن دلار به ۳۴ هزار تومان را نداشته و دلار به این رقم نرسیده است).

با وجود این رشد، چند هفته‌ای است که دلار سیری نزولی را آغاز کرده است. اما آیا این افت قیمت، به دلیل اقدامات دولت و بانک مرکزی بوده یا دلیل دیگری داشته است؟

دلار و برجام

۱۳ مرداد ماه امسال بود که نوبت جدید مذاکرات احیای برجام آغاز شد. در این تاریخ هر دلار در کانال ۳۲ هزار تومان معامله می‌شد که این قیمت با پیشرفت مذاکرات رفته رفته کاهش یافت. به طوری قیمت دلار در حال حاضر که دستیابی به توافق، محتمل‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، وارد کانال ۲۹ هزار تومان شده است.

همبستگی نتایج مذاکرات برجام با نرخ دلار، موضوع جدیدی نیست و معامله‌گران بازار ارز، همواره سیگنال‌های مخابره شده از وین را مبنای اصلی تصمیمات خود قرار می‌دهند. اما ایبنا در گزارش خود هیچ اشاره‌ای به تاثیر مذاکرات احیای برجام بر نرخ ارز نداشته و ترجیح داده است که این موضوع را به کل نادیده بگیرد.

اقدامات دولت در بازار ارز چه بود؟

از سوی دیگر اقدامات بانک مرکزی و دولت سیزدهم در بازار ارز نه تنها مفید نبوده بلکه می‌تواند درآینده اثرات مخربی را بر اقتصاد بجا بگذارد. تجربه نشان داده است در زمان مذاکرات، بانک مرکزی با ارزپاشی در بازار دلار، سعی می‌کند کاهش قیمت ارز را تقویت کرده و همه این افت قیمت را به نام خود بزند.

در صورتی که کارشناسان اقتصادی بارها نسبت به این اقدام تورم‌زای دولت هشدار داده‌اند و تاکید کرده‌اند که پیامدهای تورمی این اقدام، به مراتب شدیدتر منافع حاصل از کاهش قیمت دلار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر این سایت اخبار را بدون غرض تهیه و منتشر میکند نظر نگارنده خبر را به موارد زیر معطوف میکنم ۱_ در دولت روحانی ظرف ۸سال دلار از میانگین ۳۰۰۰ تومان به افزایش ۱۰۰۰ درصدی یعنی ۳۰۰۰۰ تومان و بالاتر هم رسید و در پایان دولت دوازدهم به قول خودتان با ارز پاشی ۲۸۶۰۰ تومان دلار را تحویل داد
    ۲_ در این دولت با توجه به سر رسید اوراق قرضه بدهی که از دولت روحانی ارثیه دولت رییسی شده و انباشت صدها مشکل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی با این وجود پس از یکسال دلار ۲۸۰۰۰ تومان است و میانگین در طول سال گذشته با مراجعه به منابع رسمی در کانال ۲۸۶۰۰ تومان بوده است پس عملکرد دولت سیزدهم در این عرصه بسیار موفق بوده است
    ۳_ اگر این دولت هیچ کار هم نکرده باشد جلوگیری از مرگ متوسط روزانه ۷۰۰ نفر بر اثر کرونا و گره زدن واکسیناسیون به برجام و fatf و گروگانگیری جان و سلامت مردم توسط دولت روحانی و کاهش مرگ و میر کرونا در بعضی از ایام به صفر و با میانگین زیر ۵۰ نفر در روز شاهکار و از عجایب عمل به شعار ما میتوانیم و تکیه بر مدیریت جهادی و خالصانه در کشور است.
    ۴_ یادآوری میکنم که در ۸ سال جنگ نابرابر تحمیلی با ۱۷ کشور جهان شامل تمامی ابر قدرتهای زمان و با سرکردگی صدام ملعون معدوم ما روزانه بطور میانگین ۶۸ نفر شهید در جبهه ها و بمبارانها و حملات موشکی به شهرها را داشته ایم ولی در بی تدبیری و ناکارآمدی دولت تدبیر تعداد جان باختگان به روزانه بالای ۷۷۰ نفر در روز رسیده بود که حرکت بر همان مدار امکان انقراض نسل ایرانی را در پی داشت علاوه بر اینکه خوراک تبلیغاتی و اهرم تمسخر ناکارآمدی نظام توسط رسانه های معاند و غربگرایان داخلی شده بود.
    پس رعایت انصاف حرفه ای و رسانه ای خوب است گر چه از بعضی جناحها و طوایف سیاسی و رسانه ای به دلیل کم سوادی و لجاجت و عناد و غرض انتظار انصاف نمی رود که حکم قرآن است : (چون بر دلهای آنان مهر زده شده و آنان کوران و کرانند و خود نمی‌دانند و یا نمیفهمند )

    • ناشناس

      با حذف ارز رانتی4200و همچنین امضا برجام در سال جاری ،حذف بروکراسی ها و اقدامات اصلاحی شجاعانه عملکرد خوبی انتظار می‌ره آمار ها امیدوار کننده هستن هر چند رسانه های … دنبال نقطه سیاه هستن

    • ناشناس

      آره فقط آمارها امیدوار کننده هستند و بس.امار رو هم که خودتون ارایه میدن.قیمت ها اصلا مهم نیست فقط آمار مهمه

  • ناشناس

    آفرین بر شما خسته نباشید از این همه ارزانی همه چیز عالی است کلا خود را قاضی کنید چگونه با حقوق ۵یا۶میلیونی میشه اجاره خانه داد صاحب خانه شد و در فکر بچه نیز بود لطفا کلاه خود را بالاتر بگذارید

  • ناشناس

    خسته نباشید

  • ناشناس

    دوره اول دولت اقای روحانی همانند دیگر دولت ها بود اما دولت دوم‌بعلت تحریم‌ها وضعیت تغییردکرد که تا حالا ادامه دارد

  • ناشناس

    چرا قصد سیاه نمایی دارید؟

  • ناشناس

    هردولتی میادفقط ازخودش تعریف میکنه تواین یکسال که غیراز تورم سرسام آور و افزایش حقوق ده درصدی چیزی ندیدیم

  • ناشناس

    حالا آمار دادن به کنار اما پر رویی هم اندازه دارد دلار ۵۰۰0تومان گران‌تر شده نه هزار تومان لا اقل در آمار ساختگی رعایت انصاف را بکنید