کد مطلب: ۳۳۸۲۱۷

عبور دلار از مرز ۱۱ هزار تومان / عواملی که دلار را گران کرد

عبور دلار از مرز ۱۱ هزار تومان / عواملی که دلار را گران کرد

دیروز، دلار با افزایش ۸۵۰ تومانی روی قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفت و سکه با ۲۴۵ هزار تومان رشد به بهای ۳ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، در چهارمین روز هفته، قیمت دلار از مرز ۱۱ هزار تومانی و سکه از سطح ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی عبور کرد. دیروز، دلار با افزایش ۸۵۰ تومانی روی قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفت و سکه با ۲۴۵ هزار تومان رشد به بهای ۳ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید.

به گفته فعالان، رشد بهای دلار در ابتدای روز تحت‌تاثیر دو سیگنال صورت گرفت؛ اولی افزایش بهای دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب بازارساز و دوم رشد نرخ حواله درهم. برخی فعالان نیز جوسازی معامله‌گران پیرامون کاهش قیمت نفت را در رشد قیمت دلار موثر دانستند.

در چهارمین روز هفته، رشد قیمت دلار و سکه سریع‌تر شد و هر دو دارایی به سطوح جدیدتری قدم گذاشتند. روز گذشته، دلار با ۸۵۰ تومان افزایش از مرز ۱۱ هزار تومانی عبور کرد و به ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

در بازار سکه نیز این فلز گرانبها ۲۴۵ هزار تومان افزایش را تجربه و با قدرت از مرز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد و روی قیمت ۳ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، رشد ابتدای روز بازار دلار با ۲ علامت صورت گرفت؛ اولین سیگنال نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های منتخب بازارساز بود و دومی، رشد نرخ حواله درهم.

به باور برخی بازیگران ارزی، معامله‌گران با توجه به این سیگنال‌ها در موقعیت خرید قرار گرفتند و توانستند قیمت را در اواسط روز به محدوده ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان ببرند و پس از ساعت ۲ بعدازظهر نیز قیمت‌های بالای مرز ۱۱ هزار تومانی در بازار به گوش برسد.

به گفته فعالان، اولین سیگنالی که نوسان‌گیران جوسازی زیادی پیرامون آن انجام دادند، افزایش قیمت فروش در صرافی‌های منتخب بازارساز بود. براساس صحبت‌های معامله‌گران دلار ، صرافی‌های منتخب در ابتدای چهارمین روز هفته، قیمت دلار را ۱۰ هزار و ۳۹۵ تومان درج کردند که ۲۹۵ تومان بیشتر از قیمت‌هایشان در روز دوشنبه بود.

به گفته فعالان، نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون این رشد سعی کردند خریدهای سایر معامله‌گران را بالا ببرند. با این حال، باید این نکته را مدنظر داشت که به واسطه فاصله گرفتن نرخ بازار آزاد از صرافی‌های منتخب، بازارساز باید تلاش می‌کرد این فاصله را کم کند تا مانع از ورود تقاضای کاذب به بازار شود.

یکی دیگر از متغیرهایی که در ابتدای روز نگاه نوسان‌گیران داخلی را به خود جلب کرد، افزایش نرخ حواله درهم بود. نرخ حواله درهم در ابتدای روز حدود ۲هزار و ۸۸۰ تومان بود؛ با این نرخ، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست بالای کانال ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی نوسان کند.

در ادامه روز نرخ حواله درهم رشد بیشتری را تجربه کرد و حتی از مرز ۳ هزار تومانی عبور کرد. به گفته برخی بازیگران با تجربه بازار، رشد نرخ حواله درهم در ابتدای روز موجب شد که معامله‌گران ارز در بازار داخلی با اعتماد بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند. گروه دیگری از معامله‌گران اعتقاد داشتند عوامل دیگری در رشد روز سه‌شنبه دلار اثر گذار بود.

عوامل دیگر نوسان ارزی

به گفته برخی فعالان، تقاضا در پایان سال میلادی و با ورود به سال جدید به‌طور سنتی زیاد می‌شود. بخش زیادی از این تقاضا مربوط به تسویه‌های دلاری است که شرکت‌های تجاری و… باید انجام دهند. در کنار این، تقاضای مسافرتی نیز در ژانویه بالا می‌رود و دانشجویان نیز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارجی به‌دنبال برطرف کردن نیازهای ارزی خود می‌روند.

در کنار این عوامل فصلی، برخی فعالان باور داشتند، کاهش دوباره بهای نفت موجب شد انتظارات بخشی از معامله‌گران نسبت به آینده بازار ارز تحت‌تاثیر قرار بگیرد. به‌طور طبیعی هر چقدر قیمت نفت پایین بیاید، این انتظار در میان معامله‌گران ارزی تقویت می‌شود که میزان درآمدهای ارزی دولت در میان مدت کاهش پیدا خواهد کرد؛ امری که این باور را در میان آن‌ها تقویت می‌کند که سمت عرضه در بازار دچار ضعف خواهد شد.

برخی فعالان نیز باور داشتند، نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون برخی اظهارنظرها قیمت دلار را نوسانی کردند. یکی از اظهارنظرهایی که نوسان‌گیران پیرامون آن حاشیه‌سازی کردند، صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی‌بر ذخایر اسکناس در ابتدای سال جاری بود. دومین موضوعی که مورد توجه نوسان‌گیران قرار گرفت، تکه‌های جدا شده از صحبت‌های وزیر امور خارجه در کانال‌های خبری با این مضمون بود که اروپایی‌ها حاضر نیستند برای SPV هزینه کنند.

البته به گفته برخی از بازیگران باتجربه بازار، زمانی که تقاضای واقعی وارد بازار می‌شود و کمی قیمت در مسیر صعودی قرار می‌گیرد، نوسان‌گیران سعی می‌کنند با جوسازی پیرامون اخبار، زمینه‌ساز ورود تقاضای احتیاطی به بازاری شوند که بالطبع به‌دلیل روند افزایشی، محرک برخی افراد برای ورود به بازار می‌شود.

با این حال، از نظر معامله‌گران، افرادی که تحت‌تاثیر جوسازی نوسان‌گیران عجولانه وارد بازار می‌شوند، معمولا با ضرر از آن خارج می‌شوند یا سرمایه‌شان راکد می‌شود؛ افراد عادی زیادی در مرز ۱۷ تا ۱۹ هزار تومان خرید ارز را تحت‌تاثیر جوسازی نوسان‌گیران پیرامون احتمال صعود دلار به بالای ۲۰ هزار تومان صورت دادند و گروه زیادی نیز هنوز از خرید دلار در محدوده ۱۳ تا ۱۴ هزار تومانی در ضرر هستند.

بازی بازارساز با نوسان‌گیران دلار؟

برخی فعالان و بازیگران بازار، نگاه متفاوتی نسبت به نوسان قیمتی دلار در روز چهارم هفته داشتند. از نظر آنها، بازارساز در آستانه تقاضای فصلی اجازه داده است کمی قیمت‌ها تعدیل شوند و با قیمت‌های بالا برخی از دلالان و سفته‌بازان وارد موقعیت خرید شوند. این دسته اعتقاد دارند، پس از اینکه تقاضای واقعی از اواسط دی ماه به طور کامل از بازار خارج شد، تا انتهای سال تقاضای خاصی در بازار وجود نخواهد داشت. در این شرایط، بازارساز می‌تواند با افزایش عرضه از قیمت‌های بالاتر از یک سو درآمدهای خود را افزایش دهد و هم آخرین سفته‌بازان باقی مانده در بازار را دچار ضرر کند. این موضوع موجب می‌شود که سفته‌بازان در انتهای سال از قدرت خرید ارزی کمتری برخوردار باشند.

با این حال، عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، بازارساز چنین سیاستی را در پیش نگرفته است. به باور این دسته، دیروز قیمت صرافی‌های منتخب بازارساز در تمام مقاطع زیر قیمت بازار قرار داشت. به باور آنها زمانی که قیمت بازارساز زیر قیمت کف بازار قرار دارد، به این معنی است سیاست‌گذار تمایل دارد که قیمت‌ها رویه نزولی پیدا کند. به گفته آنها، بازارساز زمانی که قصد داشت، دست بالا را در بازار داشته باشد، قیمت خود را در فاصله بسیار کمی از نرخ بازار تنظیم می‌کرد و بعضا حتی نرخ بازارساز بالاتر از نرخ بازار قرار می‌گرفت. از سوی دیگر، این عده عنوان می‌کردند، دیروز تعدادی از دلالان ارزی در اواسط روز دستگیر شدند. به گفته آنها، این موضوع نیز نشان می‌داد بازارساز به‌دنبال کنترل قیمت‌هاست و به‌صورت آگاهانه اجازه تعدیل قیمت را نداده است.

در این میان، افرادی که اعتقاد داشتند، بازارساز به راحتی و به‌زودی کنترل قیمتی بازار را در دست خواهد گرفت، به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی نیز اشاره می‌کردند. دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اقتضائات فصلی پایان سال میلادی و تسویه‌های شرکت‌های تجاری از تصمیمات اخیر بانک برای تامین منابع لازم برای حمایت از صرافی‌ها در تامین نیازهای مرتبط با پایان سال خبر داد که می‌تواند آثار فصلی مرتبط با این مقطع از سال را پوشش دهد.

همچنین در اطلاعیه‌ای از سوی روابط عمومی بانک مرکزی عنوان شد که ذخایر این نهاد در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. موضوعی که این ذهنیت را متبادر می‌کند که بازارساز بیشتر از کنترل قیمتی به‌دنبال مدیریت نوسانات بازار در فصل تقاضای ژانویه است؛ تقاضایی که به‌صورت عادی معمولا پس از هفته اول دی‌ماه کمتر می‌شود.

134

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.