کد مطلب: ۵۳۵۴۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زندگی ایلی گرفتار خشکسالی و کرونا/ عشایر به فروش قسطی گوسفندان روی آوردند

زندگی ایلی گرفتار خشکسالی و کرونا/ عشایر به فروش قسطی گوسفندان روی آوردند

خشکسالی و کرونا بحران‌هایی است که معیشت عشایر را در سال ۱۴۰۰ تهدید می‌کند. حالا عشایر از فروش قسطی دام‌های خود خبر می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خشکسالی و کرونا هم زمان به زندگی ایلی شبیخون زده است. مراتع خشک و چوپانان ساعات طولانی به دنبال آب و علف برای گله خود پیاده روی می‌کنند.

ایوب مردی از ایل بختیاری به تجارت‌نیوز می‌گوید: «علوفه دام‌ کمیاب شده است و دیگر دامداری به صرفه نیست و به همین دلیل عشایر کم‌کم به فروش قسطی دام‌های خود روی آورده‌اند.»

یکی از زنان عشایر لرستان هم می‌گوید: «به خاطر کمبود بارندگی مراتع خوب رشد نکرده‌اند و رمه ها و گله ها بدون علوفه هستند. به همین دلیل برخی عشایر لرستان مجبور شدند حدود یک ماه زودتر از دشت عباس به کوه‌های اطراف خرم‌آباد کوچ کنند. اما چون کوچ زودهنگام است و مراتع لرستان پاسخگوی این کوچ سریع نیست ما در تابستان باز هم به مشکل بر می‌خوریم.»

داریوش نعمت اللهی، مدیر کل دفتر بهسازی تولید سازمان عشایری با تایید آسیب شدید خشکسالی به معیشت عشایر به تجارت‌نیوز می‌گوید: «عشایر علاوه بر دامداری حدود ۷۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی هم در اختیار دارند اما زندگی عشایری بیشتر وابسته به دام است و در حال حاضر تولیدات دامی مانند شیر و گوشت و به خصوص گوشت کاهش یافته است.»

او میزان تولید شیر توسط عشایر را سالانه چیزی حدود ۴۰۰ هزار تن تخمین می‌زند.

مدیر کل دفتر بهسازی تولید سازمان عشایری ادامه می‌دهد: « در حال حاضر عشایر برای تغذیه دام خود چیزی حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کمبود علوفه دارند که این میزان باید با خرید یا واردات و به هر نحوی جبران شود.»

نعمت‌اللهی در این باره می‌گوید: «حدود شش یا هفت سال است که از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی به عشایر کمک می‌کنیم. علت این کار این است که کمبود علوفه باعث نشود عشایر دام خود را نارس و با وزن کم به بازار عرضه کنند و البته این وام به شکل کاملا نقدی نیست و حدود ۸۰ درصد آن علوفه و فقط ۲۰ درصد آن نقدی است.»

احتمال افزایش قیمت گوشت

سیاوش احمدی میرقائد، مدیر کل ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر ایران اما هشدار داد که در صورت تداوم این وضعیت احتمال گران شدن گوشت هم وجود دارد.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: «میزان عرضه دامی محدود است و با بالا رفتن میزان تقاضا، قیمت محصولات دامی بالا می‌رود و از طرفی کمبود ذخایر آبی موجود در مناطق عشایری باعث ایجاد مشکل در تامین آب شرب دام‌ عشایر می‌شود. همچنین خشکسالی ابتلا به بیماری و مرگ و میر دام‌ را افزایش خواهد داد که به نوعی اتلاف سرمایه و دارایی عشایر است.»

احمدی میرقائد درباره فروش دام‌ها پیش از موعد مقرر توضیح می‌دهد: «تامین علوفه در زمان خشکسالی برای عشایر بسیار هزینه‌بر است. در حقیقت، عشایر مجبور می‌شوند برای تامین هزینه علوفه دام‌ها بخشی از دام خود را از روال عادی فروش حذف کنند. اگر در سال‌های پیش عشایر ۱۰ تا ۲۰ درصد دام خود را این گونه از چرخه خارج می‌کردند، احتمالا امسال، این درصد ۲ تا ۳ برابر می‌شود و این مساله به ذخایر ژنتیکی دام در مناطق عشایر لطمه می‎زند و برای عشایر و کشور خسارت به بار خواهد آورد.»

مدیر کل ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر ایران، معتقد است کرونا هم به اندازه خشکسالی به عشایر ضربه زده است. او توضیح می‌دهد: «کرونا اثر قابل توجهی بر زندگی عشایر گذاشته است و اگرچه در مناطق عشایری به دلیل پراکندگی عشایر آلودگی کمتری داشته‌ایم اما تعداد افراد مبتلا به بیماری در حال افزایش است.»

احمدی میرقائد ادامه می‌دهد: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کوچ عشایر را عقب انداخت و همین مساله در سال ۹۹ باعث شد دسترسی عشایر به علوفه‌ای که باید در این مقطع سال به آن دسترسی داشته باشند کمتر شود. البته، قبلا تاکید شده بود که عشایر نباید کوچ سنتی انجام بدهند و بهتر است که کوچ مکانیزه کنند. ( یعنی با خودرو دام‌های خود را جا‌به‌جا کنند) که این نیز هزینه‌بر بود.»

او کاهش مصرف گوشت در دوران کرونا را یکی دیگر از مشکلات عشایر برمی‌شمارد و می‌گوید: «با شیوع کرونا، تقاضای گوشت قرمز کمتر شد. این مساله هم اثر مستقیم بر زندگی عشایر که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت هستند، می‌گذارد.»

مدیر کل ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر ایران توضیح می‌دهد: «حداکثر قیمت افزایش گوشت در این دو سال ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است. قیمت نهاده دامی به طور قابل توجهی رشد کرده است و مصرف گوشت هم بسیار پایین آمده و همه اینها باعث شده که کرونا ضررهای زیادی بر عشایر بگذارد.»

این مقام مسول در نهایت قول پیگیری مشکلات عشایر را می‌دهد و می‌گوید: «ما پیگیری وضعیت عشایر هستیم. سازمان عشایر و وزارت جهاد از طریق دولت و مجلس پیگیر وضعیت عشایر هستیم. اما هنوز نتایج ملموسی نگرفتیم اگرچه در قیاس با سال گذشته میزان تهیه و توزیع نهادهای ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است اما جوابگوی میزان خشکسالی نیست. سازمان عشایر هم برنامه‌هایی را به دولت و مجلس پیشنهاد کرده و البته سازمان عشایر تمام امکانات خود را برای مقابله با خشکسالی و تامین آب شرب عشایر گذاشته است.»

مطالعه بیشتر: کشاورزان از کشاورزی منصرف شدند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یکم‌به‌فکر‌دامداران‌بیچاره‌باشین…دولت‌مردان‌محترم‌نرین‌از‌برزیل‌گوشت‌نیارین‌…گوشت‌داخلی‌بخرین‌نه‌گوشت‌یخ‌زده‌ی‌برزیلی

    • ناشناس

      دقیقا ماکه الان دام دار هستیم در خراسان رضوی گوسفندان و دامهایمان را به قیمت خیلی کم میفروشیم و آنهم قسطی تا چند سال دیگر چون دیگر نه زمین چیزی دارد و نه انبار هایمان و تمام این پولها به جیب دلال ها میرود و این ماهستیم که زحمت یک عمر دامداریمان جلو چشممان ازبین میرود.مسولین میتوانند حداقل یک وام خشکسالی به دامداران بدهند که شاهد افزایش قیمت گوشت نشوند.

  • مسعود شعبانی

    همون گوشتی روکه میخواین با دلار وارد کنید با همون دلا از عشایر عزیز مملکتمون بخرین یکم یاد حرف امام بی افتید که عشایر ذخایر مملکتن !!! سرخودتون رو زیر برف نکنین همینجور که از خودرو ساز حمایت می‌کنین یک میلیاردم خودرو ساز هم از عشایر حمایت کنین فقط به فکر جیب پولداران نباشین یکم چشم هاتونو باز کنین

  • Saeid

    یکی بداد عشایر و دامدار برسه که باید با همه مشکلات کنار بیاد .خشکسالی گرانی علوفه و نهاده ها ارزانی گوشت ……

  • کریس

    آقا هرچی علوفه و کاه و مایحتاج دام گرونتر بشه دامداران و روستائیان ازین شغل میکشن بیرون و میان سمت شهرها..هم گوشت گرون و کمیاب میشه و زندگی شهری مختل میشه!!و دیگر ذخائری برای مایحتاج کشور باقی نمیمونه!!کشور زمانی سرپا میسته وقتی کشاورز و دامدار و و اشتغالزا دچار مشکل نشده باشه!!وقتی اینها فلج بشن یعنی کشور فلج شده!!شما نمیدونم چطور مدیر تعیین میکنید بخدا ی ده رو نمیتونید اداره کنید چه برسه بکشور ایران..نون رو بده به نونواش

  • ناشناس

    دامداری بخصوص دام سبک باید صنعتی بشه وگر نه محکوم به نابودی هستش باید روش کار کلا عوض شه دام دار دیگه نباید بفکر علوفه بیابانی باشه چون جوابگو نیست دام پر بازده باید زیاد بشه
    ودر مکان بسته نگهداری شود تا سود ده شود وگر نه فاتحه کار خونده شد

  • ناشناس

    چند سال پیش با قرض زیاد گوسفند خریدم، بعد با ی اتفاق، گوسفندا درو باز کردن و نون خشک و جو زیاد خوردن و همه مردن. ما موندیم و بدهی گوسفندا. الان که چند سال هست ازش میگذره کمرمون صاف نشده. با قسط و وام دوباره یکم گوسفند خریدم، الان هم که با این وضعیت، علوفه گرون و گوسفند ارزون، نه میشه گوسفندارو نگهداشت، نه میشه فروخت. مگه ی آدم چقد کشش داره؟؟؟ چرا هیچکی به فکر دامدار نیست؟؟؟ همه مشکلاته مردمو حل کردن فقط مشکل گوشتشون مونده بود؟؟؟؟

  • جعفری مقدم

    بادرود وسپاس فراوان به دست اندرکاران امور زراعی وامنیت غذایی دامی وانسانی بومی ایران زمین
    عشایر و دامدار ان روستایی گرفتار بی تدبیری مجریان جهاد کشاورزی هستند که کشت وزرع پاییزه گندم وجو وذرت وچغندر کنارزدن وکشت تکمحصولی پسته تجاری رواج داده اند
    کمبود آذوقه دامی باوجود قنات جاری وچهارصد چاه متور کشاورزی فیض آبادمهولات خراسان رضوی عقل سلیم قبول نمیکند