کد مطلب: ۲۷۹۹۲۰

فقط ۵ نیروگاه به شبکه گاز کشور متصل نیست

فقط ۵ نیروگاه به شبکه گاز کشور متصل نیست

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی شرکت تولید برق حرارتی گفت: به جز نیروگاه‌های چابهار، کنارک، زرند و سیار نوشهر و بهشهر، تمامی نیروگاه‌های حرارتی کشور به شبکه گاز متصل است.

غلامرضا مهرداد، با بیان این خبر افزود: سوخت مصرفی و سوخت تحویلی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب به میزان 6.6 درصد و 3.1 درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه سوخت اول تمامی نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی، گازطبیعی و سوخت دوم آنها گازوئیل است، خاطرنشان کرد: مصرف تقریبی روزانه نیروگاه‌های حرارتی در فصل تابستان معادل 280 میلیون مترمکعب و در فصل زمستان معادل 170 میلیون مترمکعب گاز است که در صورت عدم تأمین سوخت گاز، به ازای هر مترمکعب گاز تقریبا یک لیتر سوخت مایع مصرف می‌شود.

مهرداد مهمترین مسائل نیروگاه‌های حرارتی کشور را بخصوص درفصل زمستان تامین سوخت پایدار آنها اعلام و تاکید کرد: در سال گذشته گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور به میزان 66.058 میلیون مترمکعب و سوخت مایع مازوت و گازوئیل مصرفی 8300 میلیون لیتربوده که نشان دهنده مصرف بیش از 88 درصد سوخت گاز در نیروگاه‌های کشور است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی درباره میزان موجودی ذخایر سوخت نیروگاه‌ها گفت: 46 درصد مخازن سوخت گازوئیل و 77 درصد مخازن سوخت مازوت هم اکنون پرهستند و موجودی مفید سوخت گازوئیل و مازوت به ترتیب برابر با 1460 و 1931 میلیون لیتر بوده که در زمان مشابه در سال گذشته برابر با 1209 و 2162 میلیون لیتر بوده است.

وی در رابطه با مزایای استفاده از سوخت گاز در نیروگاه‌ها تصریح کرد: مصرف گاز طبیعی علاوه بر مزیت‌های زیست محیطی، منجر به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و افزایش قابلیت اطمینان بهره‌برداری از واحدهای نیروگاهی نسبت به سوخت مایع است.

مهرداد افزود: استهلاک قطعات توربین گاز به ازای یک ساعت کارکرد با سوخت نفت گاز معادل یک ونیم ساعت کارکرد با سوخت گاز طبیعی است و در نیروگاههای بخاری نیز مصرف نفت کوره به لحاظ وجود گوگرد و برخی فلزات سنگین در این نوع سوخت، هزینه‌های تعمیر و نگهداری بویلرها را در مقایسه با مصرف گاز طبیعی به شدت افزایش می‌دهد.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.