کد مطلب: ۶۸۰۶۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آبدوغ خیار هم غذای لاکچری شد/ میان‌وعده‌ای گران‌تر از مرغ و کباب!

آبدوغ خیار هم غذای لاکچری شد/ میان‌وعده‌ای گران‌تر از مرغ و کباب!

در حال حاضر خوردن یک کاسه آبدوغ خیار برای یک خانواده چهارنفره بالای ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد؛ میان‌وعده‌ای که در گذشته جزو غذاهای ساده محسوب می‌شد، اما حالا قیمت یک کاسه آن از یک کیلو مرغ گران‌تر شده و جزو پرچمداران و غذاهای لاکچری برخی رستوران‌ها و فروشگاه‌های غذا درآمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اینکه آبدوغ خیار غذایی کامل است یا میان‌وعده‌ای دم‌دستی از بحث‌های بی‌پایان شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان تا سال گذشته بود. اما امسال قیمت این خوراکی چنان افزایش یافت که دیگر کمتر کسی جسارت دارد آن را میان‌وعده قلمداد کند. چراکه دیگر هر کاسه از آن بین ۵۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان آب می‌خورد. رقمی که گاه با قیمت انواع کباب در رستوران‌های تهران برابری می‌کند و یا خرید یک کیلو مرغ با رقمی کمتر از آن میسر است. اکنون حتی برخی از رستوران‌ها آبدوغ خیار را در منوی لاکچری خود جای داده‌اند.

در گذشته برخی خانوار که توانایی مصرف گوشت، مرغ، برنج و … را در تمام وعده‌ها نداشتند، در برخی وعده‌ها به استفاده از آبدوغ خیار روی می‌آورند. همچنین در روزهای گرم تایستان از این خوراکی که به غذایی ارزان معروف بود، به‌عنوان میان‌وعده در کنار غذاهای اصلی استفاده می‌شد. البته این غذا طرفداران خاص خود را هم دارد. چنانکه برخی حتی در صورت توان خرید بالا، آبدوغ خیار را به هر غذای دیگری ترجیح می‌دهند.

اما در سال جاری با افزایش قیمت محصولات مختلف، دیگر استفاده از آبدوغ خیار هزینه بالایی را می‌طلبد. دیگر فقط گوشت و مرغ نیست که از سفره مردم حذف شده، بلکه شهروندان باید با ترکیب آب، ماست و خیار هم که روزی نماد ارزانی بودند، خداحافظی کنند.

هزینه تهیه آبدوغ خیار چقدر تمام می‌شود؟

فرض کنید خانواده‌ای چهارنفره تصمیم دارند در یک وعده از آبدوغ خیار استفاده کنند. آیا می‌دانید تهیه همین غذای ساده برای یک خانواده چهارنفره چقدر هزینه می‌تراشد؟

در حال حاضر خرید یک کیلو خیار از خرده‌فروشی‌ها بین ۷۰۰۰ تا ۱۴ هزار تومان، قیمت ماست یک کیلویی بین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان، ۱۵۰ گرم مغز گردو ۷۵ هزار تومان، یک بسته نان خشک ۵۵ هزار تومان، ۱۰۰ گرم کشمش ۲۷ هزار تومان، مقداری سبزی معطر ۱۰ هزار تومان و دوغ ۱٫۵ لیتری ۱۵ هزار تومان رقم می‌خورد. این حداقل هزینه‌ای است که برای تهیه یک وعده آبدوغ خیار می‌توان در نظر گرفت. هزینه همین وعده حداقلی حدود ۲۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

اگر خانواده‌ها بخواهند این غذا را از رستوران‌ها تهیه کنند نیز تفاوت چندانی در هزینه‌ها ندارد. یکی از آش‌فروشی‌های معروف تهران که در مرکز شهر قرار دارد، در روزهای گرم سال، آبدوغ خیار را هم به منوی خود اضافه کرد. هر کاسه از این میان‌وعده ۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود. یعنی خانواده چهارنفره برای تهیه چهار کاسه از این میان‌وعده تابستانی باید ۲۲۰ هزار تومان بپردازد.

برخی رستوران‌ها و فروشگاه‌های آنلاین نیز قیمت‌های دیگری برای این میان‌وعده در نظر گرفته‌اند. برای مثال یک فروشگاه آنلاین یک سینی آبدوغ خیار هشت‌نفره را ۵۸۸ هزار تومان می‌فروشد.

چلو جوجه‌کباب ارزان‌تر از آبدوغ‌خیار!

یک رستوران دیگر یک کاسه آبدوغ خیار را با مخلفات کاسه‌ای ۸۶ هزار تومان عرضه می‌کند. یعنی مصرف آن برای یک خانواده چهارنفره ۳۴۴ هزار تومان تمام می‌شود.

آبدوغ خیار

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر برخی رستوران‌ها انواع چلوکباب را پایین‌تر از این قیمت عرضه می‌کنند. به‌عنوان مثال یکی از رستوران‌ها در ده ونک تهران هر پرس چلو جوجه‌کباب زعفرانی را ۸۵ هزار تومان عرضه می‌کند. حال مشخص نیست طبق چه منطقی قیمت آبدوغ خیار گران‌تر از چلو جوجه‌کباب تمام می‌شود؟!

آبدوغ خیار

گفتنی است که نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد ۱۴۰۱ به عدد ۵۲.۵ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۱۳.۲ واحد درصد افزایش یافت. علت اصلی این جهش تورم در خرداد افزایش شدید قیمت کالاهای خوراکی بود. طوری‌که تورم ماهانه اقلام خوراکی در این ماه ۲۵٫۲ درصد به ثبت رسید. در حالی که تورم ماهانه خوراکی‌ها در اردیبهشت ماه تنها حدود سه درصد بود.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر تخلیه فشار تورمی بر سفره مردم را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سامان

    ما که سال هاست طعم غذای رستوران را فراموش کرده ایم. با این تورم فقط میشود زنده ماند و نمیشود زندگی کرد.