کد مطلب: ۷۶۷۶۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت آجیل نجومی‌تر از همیشه/ مردم با جیب خالی به استقبال نوروز می‌روند

قیمت آجیل نجومی‌تر از همیشه/ مردم با جیب خالی به استقبال نوروز می‌روند

افزایش شدید قیمت آجیل و خشکبار منجر به این شد تا بسیاری از خانوار تصمیم به حذف آن از سفره عید خود بگیرند و یا حجم خرید آن به طور محسوسی کاهش دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با نزدیک‌شدن به عید نوروز، طبق روالی سنتی برخی خانوار به دنبال خرید شیرینی، آجیل و خشکبار هستند. اما امسال از شور و شوق سال‌های گذشته خبری نیست.

پس از پشت‌سر گذاشتن پیک کرونا که مردم به دنبال برگزاری پرشورتر نوروز ۱۴۰۲ بودند، اما اتفاقات اجتماعی و سیاسی سال جاری تا حد زیادی بازارها را از نا انداخته است. آن‌هایی هم که توجهی به این اتفاقات ندارند در مواجهه با قیمت‌ها بازار را ترک می‌کنند.

با توجه به عبور تورم نقطه‌ای بهمن از ۵۲ درصد و البته نوسانات شدید دلار، قدرت خرید مردم بیش از هر زمانی سقوط کرده است. تا جایی که دیگر مردم چاره‌ای جز حذف اقلام خوراکی، به‌ویژه آجیل از سفره خود ندارند.

با توجه به همزمانی نوروز و ماه رمضان حتی بسیاری از خانواده‌ها در تلاشند دید و بازدید خود را به قبل از اذان مغرب بیندازند تا شاید بدین شکل فشار کمتری به میزبان تحمیل شود.

اما قیمت آجیل در روزهای پایانی سال 1401 تا کجا پیش رفته است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری خرید آجیل و خشکبار مردم از لحاظ وزنی کاهش قابل توجه اما از لحاظ قیمتی افزایش چشمگیری داشته است.

این روزها بازار بزرگ تهران که بورس آجیل و خشکبار است، مملو از مردمی است که به مانند هر سال به دنبال خرید آجیل و خشکبار نوروز خود هستند، اما با یک تفاوت؛ کیسه‌های خرید آنها بسیار کوچکتر از گذشته شده است و حتی بسیار با مشاهده قیمت‌ها دست خالی به منزل بازمی‌گردنند و پذیرایی از مهمانان خود را به همان میوه و شیرینی محدود می‌کنند.

قیمت آجیل و خشکبار چند؟

بررسی بازار آجیل و خشکبار نشان می‌دهد که قیمت خرید یک کیلو آجیل چهار مغز شور و خام بین 850 هزار تا 960 هزار تومان است؛ البته این نوع آجیل که برخی از فروشگاه سطح شهر با بسته‌بندی لاکچری به فروش می‌رسانند، حتی به یک میلیون و 200 هزار تومان نیز می‌رسد.

در حال حاضر قیمت پسته درجه یک بین 850 هزار تا یک میلیون تومان در حال فروش است. پسته‌های ریزتر و بسته‌تر از قیمت کمتری برخوردار هستند.

میانگین قیمت فندوق با پوست بین 250 هزار تا 300 هزار تومان است و قیمت فندوق درجه یک بدون پوست مرز 600 هزار تومان را رد کرده است.

قیمت بادام هندی که جزو گران‌ترین اقلام آجیل محسوب می‌شود بیش از کیلویی 600 هزار تومان است و قیمت درجه یک آن نیز به 750 هزار تومان می‌رسد. البته مدل بادام شکسته آن حدود 400 هزار تومان است.

قیمت بادام شور نیز بین 450 تا 600 هزار تومان در حال عرضه است.

قیمت آجیل برای یک خانواده چهار نفره چقدر آب می‌خورد؟

بر فرض مثال اگر یک خانواده چهار نفره تصمیم بگیرد حدود چهار کیلو آجیل برای ایام تعطیلات نوروز و برای پذیرایی از مهمانان خود بخرد باید بیش از سه میلیون تومان دست به جیب شود.

این رقم در کنار خرید شکلات، شیرینی و میوه و گرفتن چند مهمانی کوچک حدود 10 میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. این در حالی است که امسال مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده و اضافه بر آن، ۵۰۰ هزار تومان برای همسر و ۲۰۰ هزار تومان برای هر فرزند تحت تکفل هم پرداخت می‌شود. عیدی کارگران نیز حداقل ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ تومان است.

برای مطالعه بیشتر گزارش قیمت پسته میلیونی شد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    کلا آجیل نخرید اغلب بازاری ها بنده پول هستن کاری به مشکلات ملت ندارند اینها طلاو دلار می خرند و می فروشند غذا محرم را می دهند آنتالیا وووو برای تفریح می روند باور کنید با این اوضاع مرده ها هم تحریم شده اند چون خرما هم گران شده .

  • ناشناس

    بله نظر داریم آیا شکم خانواده کارگر با کارمند و بازنشسته فرق دارد یعنی اینکه خانواده کارمندان با کارگران چه فرقی دارند مگر خانواده کارمندان آجیل میخواهند چرا باید عیدی یک کارگر با یک کارمند فرق داشته باشد این نظرها را چه کسی تصویب میکند چقدر بیسوادان خرج خانوارها چه کارمند و چه کارگر همه یکی است چرا مگر قیمت یک شانه تخم مرغ برای خرید چه کارمند و چه کارگر فرق دارد که عیدی فرق داشته باشد متاسفم برای خودمان

  • ایرا

    ما که عید نداریم عزاداریم🖤

  • ناشناس

    عید که رمضونه همه باید دنبال خرما و شیرینی عزا باشن

  • ناشناس

    خدا خوش می آید سفره شب عید مردم خالی باشد وعده‌اي نه آخه این چه عدالتی است

  • ناشناس

    اینقدر استرس و نگرانی درباره مسمومیت دخترامون، گرونی خونه و ماشین و مايحتاج روزمره زندگی و…… تو زندگیمون داریم که آجیل شب عید کم اهمیت ترین مسئله است

  • ناشناس

    من فقط رژیم غذایی آجیل دارم اگر در ایام نوروز ببینم چون اگر بخورم حتماً معدم تاجب میکنه

  • سحر

    نه به آجیل

  • مادر وطن

    ماه رمضان با نوروز مقارن شده فقط زولبیا بامیه با چای ایرانی

  • ناشناس

    خوب همه که دولت حقوق ندارن شیرینی آجیل وگوشت بخورن یا لباس نوع بخرند سایر اقشار مردم چی مثل مددجویان بهزیستی و مددجویان کمیته امداد حتماً آنها آدم نیستند خدابزرگ ن خرید ونه هیچی مددجویان