کد مطلب: ۷۶۴۶۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت پسته میلیونی شد؟

قیمت پسته میلیونی شد؟

در حالی مسئولان قیمت یک میلیونی پسته را رد می‌کنند که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از برندهای نام‌آشنا پسته درجه یک را با قیمت حدود یک میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود اینکه کمتر از یک ماه به آغاز تعطیلات نوروز 1402 باقی مانده، صدر بسیاری از اخبار را قیمت انواع کالاهای اساسی و مصرفی در بر گرفته است.

در روزهایی که جهش قیمت دلار به صورت دقیقه‌ای افزایش می‌یابد، قیمت میلیونی پسته میلیونی نیز چند روزی است که نظر مردم را جلب کرده است. البته مردم به مانند گذشته با توجه به قیمت دلار 50 هزار تومانی، گوشت 370 هزار تومانی، سکه 30 میلیون تومانی، خودروهای میلیاردی داخلی و … از «قیمت پسته یک میلیون تومانی» تعجب نکردند.

بر اساس جدیدترین قیمتی که از قیمت پسته اعلام شده در حال حاضر گران‌ترین نوع پسته موجود در بازار پسته اکبری است. قیمت پسته درجه یک اکبری حدود 790 هزار تا 800 هزار تومان و ارزان‌ترین آن حدود 400 هزار تومان اعلام شده است.

اما قیمت پسته اکبری توسط برخی برندهای نام‌آشنا به صورت اینترنتی و فروشگاهی بین یک میلیون و 150 هزار تومان تا یک میلیون 200 هزار تومان به فروش می‌رود. موضوعی که مسئولان آن را تکذیب می‌کنند و می‌گویند این پسته از نوع صادراتی است و مشتریان آن کمتر از 5 درصد است.

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که پسته‌های غیرصادراتی موجود در بازار نیز نرخ نیم میلیونی را رد کرده است و پسته با قیمت‌های پایین‌تر نیز از کیفیت خوبی برای خرید برخوردار نیستند و به اصطلاح پسته کهنه محسوب می‌شوند.

پسته

چرا پسته میلیونی شد؟

البته محمد صالحی، رئیس هیات مدیره انجمن پسته در واکنش به این رقم قیمت پسته به مردم توصیه کرده که از پسته ریز استفاده کنند که قیمت آن پایین‌تر است. او به گسترش‌نیوز گفته است: تفاوت پسته مرغوب در درشت بودن و ریز بودن آن است و در کیفیت آن فرقی با هم ندارد. این‌طور نیست که پسته ریز نامرغوب باشد. افرادی که می خواهند پسته درشت و مرغوب داشته باشند هزینه بیشتری هم پرداخت می‌کنند. در بازار خشکبار، پسته ۴۰۰ هزار تومانی هم وجود دارد اما سایز آن کمی ریزتر است. حتی خودمان هم بیشتر از پسته های ریز استفاده می کنیم.

تولیدکنندگان و فعالان بازار پسته، قیمت پسته را به دلیل اینکه محصولی صادراتی است وابسته به دلار عنوان می‌کنند این در حالیست که این محصول تولید داخل است. در واقع پسته یک محصول داخلی است و واردات آن به کشور انجام نمی‌شود ولی با توجه به اینکه حجم زیادی از پسته ایران صادر می‌شود نرخ ارز بر روی قیمت این محصول تاثیر مستقیم دارد.

از سوی دیگر آمارها گویای آن است که بازار صادراتی پسته نیز چند سالی است که روند مناسب را طی نمی‌کند. استناد به آمار گمرک نشان می‌دهد که ارزش دلاری صادرات پسته ایران در ۱۰ ماه نخست جاری ۳۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار اعلام بود کهدر مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰حدود ۶۱ درصد کمتر شده است.

آمار گمرک نشان می‌دهد در 10 ماهه سال جاری، مشتریان پسته ایران هم ۲۰کشور کمتر شده است. گفتنی است که ایران در سال گذشته به ۷۲ کشور پسته صادر کرده بود در حالیکه در سال ۱۴۰۱، ۵۲ کشور از ایران پسته خریدند.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت پسته امروز 2 اسفند 1401 را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا اینهمه دروغ میگید خودتان از پسته ریز استفاده کنید،؟؟؟کجایی حسن دقیقا کجایی.

  • داریوش

    درود
    وقتی پول ملی یک کشور بی ارزش می شود ….مردم فقیرتر و قیمت کالاها دست نیافتنی….

  • ناشناس

    ما فکر نان هستیم به پسته فکر نمیکنیم

  • کرمانشاه

    چرا پسته یکملیونی شد چرا گوشت پانصد تومنی شد چرا برنج پانصد ی شد چرا پیاز شصت تومنی شد چرا مرغ هفتاد تومنی شد چرا چرا چرا چرا چرا چرا چرا چرا چرا چرا چرا چرا چرا چرا چرا چرا

  • شاهین

    آجیل شب عید که شامل پسته هم میشه را ما در خانواده تعطیل کردیم و از مهمانان سعی مان بر این است با میوه البته مشخص است شب عید گران میشه پذیرایی بکنیم البته آنهم چند روزی بیش نیست و ماه مبارک رمضان شروع میشه و می رویم برای سحری و افطار خودمان کاری را انجام بدهیم و اگر خداوند توفیق دهد تا اندازه ای کمک مومنانه ای هم انجام دهیم تا حدودی حالمان بهتر شود و خداوند را شکر گزاریم.

  • ممدرضا رست

    وقتی کالایی گران می شود خوردش برای مردم حرام و ارزان ان مرغوب قلم داد می شود .راست گفتن در هر حالتی بهترین گزینه است.

  • ناشناس

    والا میلیونی بشه خرجش در نمیاد با این سم و کود و کارگر گرون ما پسته داریم هشت ساله فقط داریم خرج میکنیم هنوز پسته رویت نکردیم اخه تو این مملکت مثل حقوق کارمند و کارگر که به دخل و خرج نمیخوره کشاورزی هم خرجش به دخلش نمیخوره

  • یکتا

    مغز پسته بایدم گرون در باشه
    چون ۲ کیلو پسته یک کیلو مغز میده
    یعنی دو برابر پسته خشک

  • ناشناس

    عید امسال ماه رمضانه ما که روزه ایم

  • ناشناس

    این هم یکی دیگر از افتخارات دولت جدید که داره تورم رو کنترل میکنه.همه چی گلو بلبله