کد مطلب: ۳۷۲۲۳۸

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

قیمت بنزین در کشورهای خاورمیانه / آیا بنزین در ایران واقعا ارزان است؟

قیمت بنزین در کشورهای خاورمیانه / آیا بنزین در ایران واقعا ارزان است؟

ایران ارزان‌ترین بنزین را بعد از ونزوئلا عرضه می‌کند. اما آیا با در نظر گرفتن متوسط دستمزد روزانه رانندگان، باز هم قیمت بنزین در ایران ارزان است؟ ایرانی‌ها چند درصد از درآمدشان را صرف خریداری بنزین می‌کنند؟

متوسط قیمت بنزین در جهان 1.15 دلار به ازای هر لیتر است. با این حال، قیمت بنزین در کشورهای جهان کاملا متفاوت است. عمدتا، قیمت بنزین در کشورهای ثروتمند گران‌تر اما در کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت و همچنین کشورهای فقیرتر به شکل قابل توجهی ارزان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تنها استثنا در میان کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند، ایالات متحده آمریکاست که قیمت بنزین در آن نسبتا پایین است. مالیات و همچنین یارانه‌های دولتی از جمله عواملی هستند که قیمت بنزین را در کشورهای مختلف تعیین می‎کنند.

از سوی دیگر، قیمت گاز در سه ماهه پایانی سال 2018 حدود 9 درصد افزایش یافت و این مساله موجب افزایش قیمت بنزین در برخی کشورها شده است.

جدول زیر قیمت بنزین در برخی کشورهای خاورمیانه را نشان می‌دهد.

قیمت بنزین در کشورهای خاورمیانه (هر لیتر)
ایران 0.14 دلار عربستان سعودی 0.54 دلار
کویت 0.35 دلار امارات متحده عربی 0.59 دلار
مصر 0.43 دلار عراق 0.63 دلار
قطر 0.51 دلار لبنان 0.88 دلار
بحرین 0.53 دلار یمن 1.58 دلار

در میان کشورهای جهان، ایران ارزان‌ترین بنزین را بعد از ونزوئلا دارد. اما آیا با در نظر گرفتن متوسط دستمزد روزانه باز هم بنزین در ایران ارزان است؟ ایرانی‌ها چند درصد از درآمدشان را صرف خریداری بنزین می‌کنند؟

بلومبرگ در گزارشی 61 کشور را با در نظر گرفتن قیمت بنزین، توان مالی رانندگان و هزینه‌ای که بابت هر لیتر می‌پردازند، رتبه‌بندی کرده است.

این آمار مربوط به سه ماهه پایانی سال 2018 است و آمارها با توجه به قدرت برابری پول ملی کشورها نسبت به دلار محاسبه شده است.

ونزوئلا

بر اساس این رتبه‌بندی ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین را دارد. قیمت هر لیتر بنزین در این کشور 0.01 دلار است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت بنزین در ونزوئلا تقریبا رایگان است.

ونزوئلایی‌ها بابت پُر کردن یک باک بنزین، کم‌ارزش‌ترین سکه را می‌پردازند.

ونزوئلا به‌هیچ‌وجه کشور ثروتمندی نیست؛ اما میزان مصرف بنزین در ونزوئلا بسیار بالاست.

متوسط درآمد روزانه در ونزوئلا 4.39 دلار است. هر راننده ونزوئلایی سالانه 417.52 لیتر بنزین مصرف می‌کند و رانندگان 0.00 درصد از درآمد خود را صرف خریداری بنزین می‌کنند.

ایران

ایران رتبه دوم را به خود اختصاص داده و قیمت هر لیتر بنزین در این کشور (با احتساب دلار هشت هزار تومانی در بهمن ماه 1397)، 0.14 دلار محاسبه شده است. سال‌ها تحریم در این کشور موجب شده درآمدهای نفتی در ایران کاهش یابد. به‌گونه‌ای که در سال 2010 دولت ایران ناچار شد یارانه‌های تخصیصی به سوخت و انرژی را کاهش دهد.

این در حالی است که دور جدید تحریم‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم صادرات نفت ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

متوسط درآمد روزانه در ایران 7.93 دلار است. هر راننده ایرانی سالانه 307.45 لیتر بنزین مصرف می‌کند و رانندگان 1.50 درصد از درآمد خود را بابت خریداری بنزین پرداخت می‌کنند.

کویت

کویت در زمره کشورهایی است که یارانه فراوانی بابت سوخت پرداخت می‌کند. صندوق بین‌المللی پول نیز در این زمینه به دولت کویت هشدار داده است.

هر لیتر بنزین در این کشور تنها 0.35 دلار قیمت دارد و مصرف هم به شدت بالاست.

متوسط درآمد روزانه در کویت 86.98 دلار است. هر راننده کویتی سالانه هزار و سه لیتر بنزین مصرف می‌کند و رانندگان 1.09 درصد از درآمد خود را بابت خریداری بنزین پرداخت می‌کنند.

مصر

پرجمعیت‌ترین کشور دنیای عرب طی اقداماتی یارانه‌های سوخت را کاهش داده، اما همچنان دولت میلیاردها دلار صرف این یارانه‌ها می‌کند. مصر بزرگ‌ترین صنعت پالایش در قاره آفریقا را دارد، با این همه ناچار است فرآورده‌های نفتی مورد نیازش را وارد کند.

هر لیتر بنزین در این کشور 0.43 دلار قیمت دارد.

متوسط درآمد روزانه در مصر 6.99 دلار است. هر راننده مصری سالانه 102.64 لیتر بنزین مصرف می‌کند و رانندگان 1.73 درصد از درآمد خود را بابت خریداری بنزین پرداخت می‌کنند.

عربستان سعودی

عربستان سعودی مقادیر قابل توجهی ذخایر نفتی در خود جای داده است. سعودی‌ها همچنین در میان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان بنزین در جهان قرار دارند. با این حال رانندگان اخیرا شوک‌های قیمتی را تجربه کرده‌اند. به دنبال کاهش یارانه‌های سوختی، هزینه پر کردن باک‌های بنزین در سال 2018 برای رانندگان دو برابر شد. هر لیتر بنزین در این کشور 0.54 دلار قیمت دارد.

متوسط درآمد روزانه در عربستان 63.50 دلار است. هر راننده سعودی سالانه هزار و یک لیتر بنزین مصرف می‌کند و رانندگان 2.34 درصد از درآمد خود را بابت خریداری بنزین پرداخت می‌کنند.

امارات متحده عربی

از زمان کشف نفت در دهه 1960 در این کشور، امارات به یک کشور ثروتمند تبدیل شده است. برای دهه‌ها میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی امارات صرف یارانه‌های سوخت شده است. هر لیتر بنزین در این کشور 0.59 دلار قیمت دارد.

متوسط درآمد روزانه در امارات متحده عربی 113.63 دلار است. هر راننده اماراتی سالانه هزار و 89 لیتر مصرف می‌کند و رانندگان 1.53 درصد از درآمد خود را بابت خریداری بنزین پرداخت می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    […] دلار هشت تومن کجاس

  • ناشناس

    شما حقوق های انها را هم ببنیدیکطرفه حرف نزنید حقوق ها را بالا ببرید بنزین را گران کنید

  • ناشناس

    لطفا درآمد ماهیانه یک راننده وکارگر کشورهای خاورمیانه را هم در جدول بیاورید

  • ناشناس

    اخه […]تو امریکا هم حقوق روزانه سه دلاره؟ […]

  • مردم

    با سلام
    درآمد مردم ایران را به سایر کشورها برسانید .
    سپس اقدام به گرانی بنزین کنید.
    موقعی که درآمد هر ایرانی حدود۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار در ماه است.
    اما در کشورهای نام برده شده حدود ۳۰۰۰ دلار و بالا تر
    پس نباید توقع داشت . قیمت بنزین مثل ان کشورها باشد.
    پس تبلیغات بی مورد در مورد ارزانی نکنید.

    • مهدی

      موافق هستم

  • علي اصغر سهرابفر

    بنام خداوند يكتا
    با احترام ، درايران تنها چيزي كه ارزان هست قيمت جان و زندگي انسانهاست بيقيه كالا يك سلطان داره كه مديريت نمايند.

  • ناشناس

    بامقایسه متوسط درامدکشورهای همسایه که مسئولینش رامسخره میکنیم.انسان احساس حقارت میکند!کسی هست برای شرایط پیش آمده پاسخ دهد که چه قیاسی بامتوسط 113/63درآمدروزانه همسایه دیواربه دیوارمان امارات ودرآمدروزانه7/93دلارایران هست؟!!!!وبعدنتیجه گیری کنیم که درایران بنزین ارزان است.

  • ناشناس

    اصلا مقايسه اشتباه است زيرا ايران در شرايط فعلى دچار تنشهاى سياسى و اجتماعى شديد و اقتصادى متلاشى و بيكارى و تورم بيش از پنجاه درصد و بويژه ايرانيان بصورت غالب دچار استرس و اضطراب شده اند چطور ممكن است خردمندى و صاحب نظرى ، تصميمى بگيرد كه بر تمامى بيماريهاى اجتماعى ذكرشده و روحى ياد شده ، اثر وحشتناك بگذارد !! اميدوارم زعماى قوم خيلى عاقلانه در اينخصوص بينديشند

  • ناشناس

    سلام درامد ملت ایران هم در نظر بگیرید و وضعیت تورم هم در نظر گرفته شود در ایران گرانترین کشور است که سوخت گران است اگر سیاست دولت همانطور پیش برود باید کاسه گدایی توی دست بگیریم یا مهاجرت کنیم مثل ونزویلا واقعا تنها دولتی که توی فکر ملت نیست این دولت است خدا. کنه در سیاست خارجی اصلاح شود

  • فاطمه رئوفی

    جالبه همه روزنامه ها هم زودپرینت کردن همچین خبری رو ولی حرفی از فشاری که به مردم اومد نزدن! فردا تیتر میزنن تبریک تولد دوباره کارت سوخت رو زودپرینت میکنن!