کد مطلب: ۳۶۱۲۸۷

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

آیا قیمت خودرو در امسال گران می‌شود؟

آیا قیمت خودرو در امسال گران می‌شود؟

محمدحسین فرهنگی گفت: به‌طور حتم به‌کارگیری ابزارهایی مانند اعتماد بیشتر به بازار داخل یعنی تامین قطعات خودرو از تولیدات داخلی، علاوه بر کاهش قیمت تمام‌شده، می‌تواند بر افزایش حجم تولید و کاهش قیمت خودرو در سال جاری تاثیر مثبت گذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در گذشته شورای رقابت با توجه به هزینه‌کرد تولید هر خودرو اقدام به تعیین قیمت‌ها می‌کرد. سال گذشته افزایش هزینه‌های تولید در راستای افزایش نرخ ارز، بازگشت تحریم‌ها و خروج شرکای خودروساز از ایران باعث شد که میزان تولید شرکت‌های خودروسازی به دلیل کمبود نقدینگی به شدت کاهش پیدا کند، اما شورای رقابت درخواست خودروسازان را در رابطه با افزایش قیمت نهایی خودرو به دلیل عدم افزایش کیفیت خودروهای تولیدی نپذیرفت و این موضوع باعث شد که روزبه‌روز وضعیت خودروسازان کشور وخیم‌تر شود. در نهایت مرجع قیمت‌گذاری خودرو سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان شد و مقرر شد که به منظور حمایت از خودروسازان کشور قیمت محصولات از درب کارخانه پنج درصد کمتر از حاشیه بازار فروخته شود.

کارشناسان معتقدند که شرکت‌های خودروسازی در سال 98 بیش از اینکه با چالش قیمت محصولات روبه‌رو باشند، با چالش تولید روبه‌رو خواهند بود، زیرا اگر میزان تولید خودرو در سال 98 پایین باشد، قیمت خودرو در بازار روند پرشتاب صعودی خواهد گرفت. البته برخی کارشناسان معتقدند که تخصیص 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به قطعه‌سازان، تعدیل قیمت خودرو در بازار و ورود 10 هزار کانتینر قطعه خارجی به کشور از جمله دلایلی هستند که ثابت می‌کند میزان تولید خودروسازان در سال 98 کاهش پیدا نخواهد کرد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به روند کنونی تولید خودرو در کشور آیا قیمت خودرو در سال جدید گران‌تر می‌شود؟

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت خودرو تابعی از حجم عرضه و تقاضاست، اگر متناسب با حجم تقاضا برای خرید خودرو، عرضه و تولید خودرو در بازار داشته باشیم قیمت خودرو در سال 98 متعادل خواهد شد، اما در غیر این صورت به‌طور طبیعی شاهد افزایش قیمت در بازار خودروی سال 98 خواهیم بود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته عوامل دیگری از جمله قیمت تمام‌شده و شرایط بازار نیز بر قیمت خودرو در سال جاری تاثیر خواهند گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: به‌طور حتم به‌کارگیری ابزارهایی مانند اعتماد بیشتر به بازار داخل یعنی تامین قطعات خودرو از تولیدات داخلی علاوه بر کاهش قیمت تمام‌شده می‌تواند بر افزایش حجم تولید و کاهش قیمت خودرو در سال آینده تاثیر مثبت گذارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در خصوص آزاد شدن واردات خودروی خارجی به کشور نمی‌توان فایده و منفعت کلی برای بازار خودروی ایران تعریف کرد، اما دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در خصوص واردات خودروی خارجی به کشور تصمیم‌گیری درستی کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.