کد مطلب: ۶۹۰۶۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تداوم روند کاهشی قیمت دلار در بازار آزاد/ قیمت دلار، ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

تداوم روند کاهشی قیمت دلار در بازار آزاد/ قیمت دلار، ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

قیمت‌ دلار امروز شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱، در بازار آزاد نوسان کاهشی دارد. اما نرخ صرافی ملی همچنان صعودی است. اخبار و سیگنال‌های موثر بر بازار دلار را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۸۰۵۱ تومان اعلام شد.

دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روند نزولی دارد و در کانال ۳۰ هزار تومانی در حال کاهش قیمت است. در شرایطی که ارز آمریکایی در میانه‌های هفته گذشته صعودی بود، افزایش امیدواری معامله‌گران به احیای برجام و ارزپاشی بانک مرکزی، نرخ دلار را کاهشی کرد. امروز نیز روند نزولی قیمت دلار ادامه دارد و به حدود ۳۰,۸۵۰ تا ۳۰,۸۷۰ رسیده است. قیمت‌ها در معمالات غیرقانونی فردایی نیز روند کاهشی دارد.

در این میان به نظر می‌رسد دولت برای کاهش فاصله دلار صرافی ملی و بازار آزاد تلاش می‌کند. در چند روز اخیر، روند قیمت در صرافی ملی افزایشی و در بازار آزاد کاهشی بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰،۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۲۷۲ تومان رسیده است.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۰،۱۰ افزایش به ۲۷۹۱۲ تومان رسیده است.

سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار ، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت که توافقی در ارتباط با مسأله هسته‌ای ایران صورت نگرفته است و چنین توافقی تا زمانی که تمامی مسائل حل و فصل نشود، وجود نخواهد داشت.

جزئیاتی از پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا

طبق ادعای پولتیکو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران ایران با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کم‌رنگ می‌شود و راه را برای تهران هموار می‌کند تا از بررسی بیشتر سایت‌های هسته‌ای که مشکوک خوانده می‌شود، خودداری کند.

بر اساس گزیده‌هایی از متن پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا که پولتیکو ادعا می‌کند به آن دست یافته است، تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران ایران با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کم‌رنگ می‌شود و راه را برای تهران هموار می‌کند تا از بررسی بیشتر سایت‌های هسته‌ای که مشکوک خوانده می‌شود، خودداری کند.

آمریکا: استانداردهایمان را تغییر نداده‌ایم

هرچند، راب مالی، نماینده اصلی آمریکا در مذاکرات وین پس از انتشار این گزارش در بیانیه‌ای به پولتیکو، هر گونه تغییر استانداردها یا قوانین آمریکا در اجرای تحریم‌های ایران را تکذیب کرد.

وی در این باره گفت: به‌طور واضح می‌گویم؛ ما در هیچ مذاکره‌ای درباره تغییر رویکرد خود یا استانداردهای انطباق با تحریم‌های ایالات متحده و تحریم‌هایی که تا زمان بازگشت متقابل به اجرای کامل [توافق هسته‌ای] باقی می‌مانند، شرکت نکرده‌ایم. هر گزارشی که بر خلاف آن باشد، کاملاً اشتباه است (ایسنا)

شایعه برجامی در بازار دلار

اقتصادنیوز نوشت: روز گذشته یک شایعه برجامی در بین معامله‌گران دلار برجسته شد. برخی از کانال‌های تلگرامی عنوان می‌کردند که پیشنهادهای اروپا درباره مذاکرات هسته‌ای مورد تایید ایران قرار گرفته است. این گمانه‌زنی‌ها با واکنش رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی همراه شد. این رسانه اعلام کرد هنوز روند کارشناسی ادامه داشته و هیچ تصمیم سلبی یا ایجابی درباره ایده‌های طرح شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی اتخاذ نشده است.

صعود نرخ دلار در معاملات پشت خطی

قیمت دلار تهران در معاملات پشت خطی دیشب در کانال جدید معامله شد. در هرات و سلیمانیه هم نرخ دلار بر مدار صعود قرارگرفت. عده‌ای از معامله‌گران می‌گفتند که این امر می‌تواند نشان‌دهنده صعود نرخ دلار در بازار امروز باشد.

با این حال عده‌ای از معامله‌گران می‌گفتند اگر بازار تحت تاثیر اخبار هیجانی کاذب باشد، افت اسکناس آمریکایی محتمل است.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    اگه قیمت کاهشی هست پس چرا دلار صرافی ملی افزایش یافته؟

  • محمدمحمدی

    چرا قیمت کاهشی هست ولی دلار صرافی ملی افزایش یافته؟

  • ناشناس

    چرا با این تحلیل‌های آبکی پایین آمدن نرخ دلار به برجام ربط میدین
    سیگنال برجام هم نبود حتما پایین می آمد منتظر دلار 27 تا 25تومنی باشید

  • میثم

    دولت نمیخواد بعد برجام دلار خیلی بریزد تا در صورتیکه برجام بعد از مدتی شکست خورد چندان بالا نرد .قیمت صرافی ملی افزایش می‌دهد تا حداقل بعد از برجام قیمت بازار در همان محدوده ثابت بموند