کد مطلب: ۶۹۰۴۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته سوم مرداد ۱۴۰۱/ کدام بازار بیشترین بازدهی مثبت را داشت؟

بازدهی بازارها در هفته سوم مرداد ۱۴۰۱/ کدام بازار بیشترین بازدهی مثبت را داشت؟

بازدهی بازارها در هفته سوم مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دو بازار مالی رشد و بک بازار افت را تجربه کرده‌اند. طلا تنها بازاری بود که هفته را نزولی با پایان رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها در هفته سوم مرداد ، نشان می‌دهد که دو بازار رشد و یکی از آنها افت را تجربه کردند. بازدهی یک بازار نیز صفر بود.

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته دوم مرداد، ۰،۳۸ درصد رشد داشت. این بازار هفته پیش از آن نیز، ۰،۴۴ درصد رشد کرده بود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۲۰ مرداد، نرخ فروش دلار را ۲۸۰۲۴ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۱۳ مرداد، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۷۹۱۹ تومان را نشان می‌داد.

نوسانات قیمت دلار

دلار در بازار آزاد در هفته گذشته، بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روند پرنوسانی داشت و رفت و برگشت به کانال ۳۰ هزار تومانی را تجربه کرد.

روز سه‌شنبه هفته گذشته، دلار با توجه به فروکش کردن خوش‌بینی‌ها به مذاکرات هسته‌ای افزایشی بود. به گونه‌ای که کانال‌ها قیمت ارز را حدود ۳۱۸۲۰ تا ۳۱۸۶۰ تومان ثبت کردند. البته برخی منابع نیز معتقدند کانال‌های تلگرامی قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند. در ادامه اما؛ معاملات غیرقانونی فردایی، روند کاهشی به خود گرفت.

روز چهارشنبه نیز ریزش قیمت دلار ادامه داشت. به گونه‌ای که به حدود ۳۱ هزار دلار هم رسید و در مقعطعی وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد. برخی معاملات با نرخ ۳۰,۹۹۰ تومان انجام می‌شد. اما در ادامه بار نرخ ارز بار دیگر روند افزایشی به خود گرفت و به محدوده ۳۱۱۴۰ تا ۳۱۱۸۰ تومان رسید. در ادامه اما، نوساناتی در بازار غیرقانونی دلار فردایی وجود داشت و تا حدودی کاهشی شد. روز پنجشنبه نیز این شرایط ادامه داشت و آخرین نرخ نقدی دلار به حدود ۳۰,۹۰۰ رسید. پس از آن اما معاملات غیرقانونی فردایی تا حدودی افزایشی شد.

قیمت طلا

اما بازدهی بازار طلا در هفته منتهی به ۲۲ مرداد ۱۴۰۱، با ۰،۳۹ درصد افت همراه بود. طلا هفته پیش از آن نیز ۰،۱۲ درصد افت را تجربه کرده بود.

قیمت طلا در روز پنجشنبه به گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، به یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۸۶۰ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۱۳ مرداد، یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۱۶۹ تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه در هفته گذشته نیز نه سودی کردند نه زیانی و بازدهی این بازار صفر بود.

قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه ۲۰ مرداد، همانند پنجشنبه قبل از آن، ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد.

البته بر اساس داده‌های برخی منابع دیگر، بازار طلا و سکه نیز در هفته گذشته، نوساناتی را تجربه کردند. اتحادیه طلا و جواهر تهران، در طول هفته قیمت سکه امامی را ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی را ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد. اما در دیگر منابع، نوساناتی در قیمت سکه دیده می‌شد. به گونه‌ای که به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز سکه طرح جدید در طول هفته به طور موقت به کانال ۱۵ میلیون تومانی نیز رسید اما بیشتر در محدوده ۱۴ میلیون و ۷۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نوسان داشت.

قیمت سکه طرح قدیم نیز ابتدا در محدوده ۱۴ میلیون و ۵۰ تا ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نوسان بود و در آخرین روز کاری هفته، وارد کانال ۱۳ میلیون تومانی شد. سکه امامی هفته را افزایشی و بهار آزادی نزولی به پایان رساندند.

قیمت اونس نیز در مجموع هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت و افزایشی نیز به پایان رسید. به نظر می‌رسد بازار طلا نسبت به اعلام نرخ تورم آمریکا واکنش مثبتی نشان داده است.

بازدهی بازارها

بازدهی بازارها در هفته سوم مرداد ۱۴۰۱

بورس

اما در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته سوم مرداد ، شاخص کل بورس برخلاف هفته‌های پیش از آن، رشد کرد. بازار سرمایه، هفته گذشته را در سطح یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۶۴ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته قبل از آن، چهارشنبه ۱۲ مرداد، به یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۳۶۰ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای رشد ۰،۷۷ درصدی شاخص کل است که بیشترین بازدهی در میان بازارهای مالی محسوب می‌شود. در حالی که بورس در هفته‌های گذشته، بیشترین بازدهی منفی را در میان بازارهای مالی محسوب داشت. بازار سرمایه، در هفته گذشته با افت ۰،۴۴ درصدی شاخص کل همراه شد.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه، در پیش‌بینی هفتگی بورس گفت: فعالان بورس نیمه دوم مرداد ماه را با امیدواری شروع کردند. شنبه بازار سرمایه به واسطه اخبار مثبت برجام رنگ سبز داشت. بعد از عدم دسترسی به توافق و ادامه دار شدن مذاکرات و برگشت ابرهای ابهام بر اقتصاد کشور در روز دوشنبه، بازار توانست مقاومت خوبی داشته باشد.

او افزود: اخبار مذاکرات مهمترین و اثرگذار ترین عامل در هفته آینده (جاری) خواهد بود. حتی دلار در بازار غیر رسمی ارز تهران در سبزه میدان و پاساژ افشار عقب‌نشینی کرد و به مرز ۳۰ هزار تومان رسید. این هم نشان از خوشبنیی از توافق در بین معامله‌گران دارد. اگر توافق انجام شود بازار سرمایه که از سایر بازارها به وضوح عقب مانده و در قیمت‌های ارزنده‌ای قرار دارد، رشد خوبی خواهد داشت. انتظار داریم که بعد از حصول توافق پول‌های هوشمند به سمت بورس سرازیر شود.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، طلا و سکه ، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند.

در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است.

یک عضو تیم مذاکره‌کننده کشور، معتقد است ایران در این دور‌ از مذاکرات در تمام حوزه‌ها پیشرفت‌های زیادی به دست آورده.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: متنی که الان در پایتخت‌هاست و مورد مطالعه قرار می‌گیرد تفاوت های بسیاری با گذشته دارد. در این دور ایران توانست امتیازات بسیاری را چه در مذاکرات وین در اواخر سال گذشته و چه در دوران پس از آن بگیرد.

او افزوده: ایران در تمام حوزه ها توانست پیشرفت های بسزایی را به دست بیاورد که البته در زمان خود حتما اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر، به گفته یک مقام امریکایی تغییراتی که روی متن پیشنهادی جوزپ بورل در طول چهار روز مذاکره اعمال شد، جزیی بوده و امریکا هنوز پاسخ رسمی به این متن نداده و در حال مرور آن است اما احتمالا آن را به عنوان متن نهایی می‌پذیرد.

به ادعای این مقام امریکایی، ایران از مطالبه پیشین درباره حذف نام سپاه از لیست گروه‌های به اصطلاح تروریستی وزارت خارجه امریکا صرف‌نظر کرده اما اکنون خواهان بسته شدن پرونده اختلاف با آژانس بر سر تعهدات پادمانی است (اعتماد).

برگزاری جلسات در سطح کارشناسی

در این میان، نورنیوز نوشت: بلافاصله پس از بازگشت هیات ایرانی از وین، فرآیند بررسی ایده‌های طرح شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی در سطح کارشناسی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌های دریافت شده هنوز هیچ جلسه‌ای در سطح عالی برای بررسی ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی در تهران تشکیل نشده و بر اساس روال معمول، پس از اتمام فرآیند بررسی‌های کارشناسی، نتایج اولیه برای جمع‌بندی نهایی به سطوح تصمیم‌گیری ذیربط ارائه خواهد شد.

معامله‌گران دلار چه می‌گویند؟

این در حالی است که چهارشنبه شب، در معاملات پشت خطی، قیمت دلار در تهران و بازارهای همسایه رشد کرد. برخی از معامله‌گران با اشاره به سرنوشت دلار در مذاکرات دوحه معتقدند که در آن زمان اسکناس آمریکایی در تهران بعد از فرود اضطرای بار دیگر به پرواز در آمد.

این دسته از بازیگران ارزی با توجه به پیشینه رفتاری نرخ دلار در مذاکرات دوحه چشم به خرید دلار دوخته‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد حلقه احتیاط در بین عده‌ای از معامله‌گران دلار همچنان وجود دارد. به باور این دسته از معامله‌گران در شرایط بلاتکلیفی برجامی در موقعیت خرید قرار گرفتن همچنان پر ریسک است. آنها در شرایط فعلی به دنبال اخبار قطعی از نتایج برجام هستند و ترجیح می دهند که نظاره‌گر بازار ارز باشند (اقتصادنیوز).

معامله‌گران طلا چه می‌گویند؟

اقتصادنیوز نوشت: برخی از فعالان بازار معتقدند با از دست رفتن محدوده حساس ۱۴ میایون و ۸۰۰ هزار تومان، قدرت معامله‌گرانه کاهشی بیشتر می‌شود و احتمال ریزش تا ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم وجود دارد.

با این حال، چهارشنبه شب در بازار پشت خطی، سکه توانست به بالای خط ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شود و همین موضوع انتظارات نزولی را کمی کاهش داد. از طرفی هم عده‌ای از معامله‌گران می‌گفتند در صورتی که نرخ دلار رشد کند، قدرت معامله‌گران افزایشی بیشتر خواهد شد.

برخی از سکه‌بازان با اشاره به حباب ۱۲ درصدی قیمت سکه می‌گفتند که بازار در شرایط ناپایدار قرار دارد و خرید سکه همچنان پرریسک است.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.