کد مطلب: ۴۸۵۲۷۵

آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۲۸ مهر ۹۹ چقدر بود؟

آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز 28 مهر 99 چقدر بود؟

روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد. اما آخرین قیمت دلار تا پیش از شروع امروز چقدر بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین قیمت دلار تا پیش از شروع بازار امروز دوشنبه 28 مهر 99 چقدر بوده و چه سیگنال‌هایی از اخبار رسمی برای این بازار قابل مشاهده است؟ آیا قیمت دلار در بازار کم می‌شود؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشت: در اولین روز کاری هفته، دلار پس از ۹ افزایش متوالی راه کاهشی را انتخاب کرد و به زیر مرز ۳۲ هزار تومانی بازگشت. روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. این افت در شرایطی رخ داد که از ۱۴ مهرماه این ارز در مسیر افزایشی قرار گرفته بود و از قیمت ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومانی خود را جدا کرده و در انتهای هفته گذشته به بالای ۳۲ هزار تومان رسیده بود. مرز ۳۲ هزار تومان، برای بازار یک مقاومت مهم بود و در صورتی که این ارز در ابتدای هفته جاری به پیشروی بالای مرز یاد شده ادامه می‌داد، انتظارات افزایشی در بازار شدت بیشتری می‌گرفت.

روز یکشنبه دلار بالای سطح ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان معاملات خود را آغاز کرد که ۳۰۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. با این حال، خیلی زود فروش‌ها در بازار شدت گرفت و قیمت به کانال ۳۱ هزار تومانی بازگشت. این ارز تا نقطه ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان پایین رفت و از آنجا با افزایش دوباره خریدها، توانست روی سطح ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومانی قرار بگیرد.

این قیمت ۲۰۰ تومان کمتر از انتهای هفته گذشته بود و موجب شد که ۹ روز افزایش متوالی پایان پذیرد. به نظر می‌رسد پس از ساعت ۵ بعدازظهر میزان فروش‌ها در معاملات پشت خطی باز هم بیشتر شده و حتی گفته می‌شد که این ارز تا محدوده ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومانی هم عقب رفته است. به این ترتیب دلار هفته را کاهشی آغاز کرده است، ولی برای اینکه قرار گرفتن در مسیر کاهشی تسریع شود، نیاز است که این ارز به زیر مرز ۳۰ هزار تومانی بازگردد.

به گفته فعالان، سودگیری معامله‌گران از خریدهای گذشته، عرضه بازارساز در قیمت‌های بالا و نزدیک کردن قیمت به صرافی‌های بانکی در کنار کاهشی شدن نرخ حواله درهم از جمله متغیرهایی بودند که در افت اسکناس آمریکایی در بازار داخلی اثر گذاشتند.

پذیرش موقت یک سقف

روز یکشنبه، بازارساز در ابتدای روز نرخ فروش دلار را ۳۱ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرد. با این حال، خیلی زود نرخ فروش این ارز را ۵۰تومان دیگر بالا برد و به ۳۲ هزار تومان رساند. بالاترین سقفی که قیمت دلار بازار آزاد در آن نوسان کرده است، همین کانال ۳۲ هزار تومان بود. ورود موقت نرخ صرافی‌های بانکی به کانال یاد شده نشان داد که بازارساز از بالا بردن قیمت هراسی ندارد و نمی‌خواهد بین قیمت‌های بازار و صرافی‌های بانکی فاصله زیادی ایجاد شود.

به نظر می‌رسد، این اتفاق نقش مهمی در عقب بردن دلالان و نوسان‌گیران ارزی در بازار داشت. در واقع آنها تصور کردند، ریسک خرید ارز در قیمت‌های نزدیک به صرافی‌های بانکی بیشتر است. اخیرا هر زمان قیمت دلار در صرافی‌ها بانکی نزدیک به نرخ بازار بوده است، حملات سفته‌بازانه قدرت کمتری داشته است. معامله‌گران زمانی که صرافی‌های بانکی قیمت فروش خود را بالا می‌آورند، احساس می‌کنند که ممکن است بازارساز از قیمت‌های بالا عرضه خود را کلید بزند.

افت نرخ حواله درهم

دیروز قیمت حواله درهم نه تنها تمایلی برای رفتن به سطوح بالاتر از خود نشان نداد، بلکه راه کاهشی را برای حرکت انتخاب کرد. بعدازظهر روز یکشنبه گفته می‌شد حواله درهم در کانال ۸ هزار و ۷۰۰ تومانی معامله می‌شد. این در حالی بود که ارز یاد شده روز پنج‌شنبه نزدیک به ۸ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورده بود و برخی فعالان انتظار داشتند که این ارز در هفته جاری به سوی مرز ۹ هزار تومانی حرکت کند. با این حال چنین اتفاقی در ابتدای هفته رخ نداد و افت درهم، انتظارات افزایشی معامله‌گران بازار داخلی را هم پایین آورد.

نرخ حواله درهم و ارزش دلار در بازار داخلی با یکدیگر رابطه سنتی مستقیم دارند و کاهش یکی به افت دیگری منجر می‌شود. همچنین کانون صرافان ایرانیان عنوان کرد که در سامانه نیما طی روز گذشته، شواهد نشان از عدم تمایل خریداران درهم به خرید در قیمت‌های بالا و فشار فروش عرضه‌کنندگان می‌داد.

به همین دلیل قیمت درهم و به تبع آن سایر ارزها، دیروز روندی کاهشی داشت. گفته می‌شد که حتی در اواخر روز گذشته نرخ حواله درهم به سطوح پایین‌تر هم رفته بود و این مساله می‌تواند قیمت دلار در ابتدای روز جاری را هم تحت‌تاثیر قرار دهد.

سودگیری از خریدهای قبلی

برخی فعالان اما باور داشتند، یکی از دلایل اصلاح قیمت دلار، فروش ارز توسط معامله‌گرانی بود که در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید ارز کرده بودند. درواقع برخی از معامله‌گران ترجیح دادند که از خریدهای قبلی خود کسب سود کنند و این ریسک را به جان نخرند که ارز خود را در سطح ۳۲ هزار تومانی همچنان نگه دارند. البته این گروه حاضر بودند که در صورت برگشت قیمت بار دیگر در صف تقاضا قرار بگیرند.

بازارساز در هفته‌های اخیر با قدرت در برابر سفته‌بازان قرار نگرفته است و به نظر می‌رسد قصد دارد به‌صورت غیرمنتظره عرضه ارز توسط خود را بالا ببرد. بازارساز از این طریق می‌تواند مانع از نوسان‌گیری معامله‌گران در نرخ‌های پایین‌تر شود، چون دلار بالاخرید را روی دست آنها گذاشته است و از طریق ریزش شدید قیمت‌ها اجازه فروش دلار در نرخ‌های بالا را به معامله‌گران نداده است.

با این حال، فضای بازار در هفته‌های اخیر به شدت سیاسی شده است و در صورتی که ترامپ در کاخ سفید باقی بماند و برنده انتخابات شود، ممکن است تقاضای هیجانی در بازار ایجاد شود که هدف بازارساز برای پایین بردن دلار از قیمت‌های بالا را میسر نکند.

در آن وضعیت به احتمال زیاد رقابت سختی بین عرضه و تقاضا صورت خواهد گرفت که در نهایت منجر به تعادل در سطوحی خواهد شد که کمتر مورد انتظار بازارساز است. البته عده‌ای باور دارند هر اتفاقی در انتخابات آمریکا رخ دهد، دلار در بازار ایران راه کاهش قیمت را در پیش خواهد گرفت، چرا که در ماه‌های اخیر افراد زیادی خرید کرده‌اند و آماده سودگیری از آن خریدها هستند.

اخبار مرتبط با دلار را در صفحه اختصاصی طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.