خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۶۸۲۶

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

نرخ واقعی دلار ۸ هزار تومان است / بدون شک قیمت دلار سال بعد اصلاح می‌شود

نرخ واقعی دلار 8 هزار تومان است / بدون شک قیمت دلار سال بعد اصلاح می‌شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قیمت دلار افزایش خود را پیدا کرده و از این میزان بیشتر نخواهد شد، گفت: نرخ واقعی دلار 8 هزار تومان است و قیمت آن در بازار آزاد تنها باید 500 تا هزار تومان بیشتر باشد و افزایش قیمت دلار حق طبیعی دولت بود و باید افزایش پیدا می‌کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفت ماه پیش (۱۴مرداد 97) رئیس کل بانک مرکزی در گفتگوی تلویزیونی کلی با اطمینان خاطر از بازار ارز سخن گفت، اما در فردای آن روز نرخ دلار در بازار آزاد از ۹۵۰۰ به ۹۷۳۰ تومان افزایش پیدا کرد.

شنبه شب ( 11 اسفند ماه 97) هم عبدالناصر همتی در گفتگوی ویژه تلویزیونی اعلام کرد که نرخ دلار به کانال ۱۱ هزار تومان بازمی‌گردد . البته ( ۲۲ بهمن ماه ۹۷) هم رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم و مطمئن باشید تمام تلاش خود را مصروف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد، اما برخلاف اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی طی چند هفته گذشته نرخ دلار به صورت افسار گسیخته‌ای در بازار افزایش پیدا کرد و از مرز 13 هزار تومان هم گذشت.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی درخصوص اینکه دلار ارزان می‌شود خوشبین بود؟

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» با بیان اینکه قیمت دلار بستگی به معادلات سیاسی کشور دارد، گفت: قیمت دلار افزایش خود را پیدا کرده و از این میزان بیشتر نخواهد شد و نرخ واقعی دلار 8 هزار تومان است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هر دولتی نرخ دلار افزایش پیدا کرده است به طوری که دولت احمدی‌نژاد دلار 900 تومانی گرفت و چهار هزار تومانی تحویل داد، بنابراین نرخ دلار باید در این دولت هم افزایش پیدا می‌کرد، منتها دولت در چهار سال اول دوران ریاست جمهوری نرخ دلار را افزایش نداد، اما در چهار سال دوم نرخ دلار افزایش پیدا کرد و همزمان هم به معادلات سیاسی گره خورد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: نرخ واقعی دلار 8 هزار تومان است و قیمت آن در بازار آزاد تنها باید 500 تا هزار تومان بیشتر باشد و افزایش قیمت دلار حق طبیعی دولت بود و باید افزایش پیدا می‌کرد.

بائوج لاهوتی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت دلار در سال آینده به ارزش واقعی خود نزدیک می‌شود؟ تاکید کرد: هم اکنون افرادی با افزایش دادن نرخ دلار در بازار آزاد کسب سود می‌کنند، بدون شک قیمت دلار در سال آینده اصلاح خواهد شد و به نرخ واقعی خود نزدیک خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: به عنوان مثال بخش مسکن پس از گذشت چند سال یکباره افزایش قیمت پیدا می‌کند، ابتدا که افزایش قیمت پیدا می‌کند یک رقم نجومی است، اما مشاهده می‌شود که طی دو سال آینده بخش مسکن به سمت اصلاح قیمت حرکت می‌کند. دلار هم این وضعیت را خواهد داشت و آرام به سمت اصلاح قیمت حرکت خواهد کرد.

35 هزار میلیارد تومان افزایش حقوق در سال آینده در مقایسه با 1700 هزار میلیارد تومان رقم بزرگی نیست و باعث افزایش نرخ تورم نخواهد شد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه به 44 درصد رسیده است، افزایش 400 هزار تومانی حقوق چقدر بار تورمی خواهد داشت؟ تصریح کرد: افزایش 400 هزار تومانی حقوق کارکنان و بازنشستگان دولتی در سال آینده بار تورمی قابل توجهی به همراه نخواهد داشت، اما در مجموع نرخ تورم تابع حجم نقدینگی سرگردان در جامعه است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در حال حاضر میزان نقدینگی در کشور حدود 1700 هزار میلیارد تومان است که افزایش حقوق کارمندان تنها حدود 35 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

بائوج لاهوتی تاکید کرد: دولت در سال آینده باید تدبیری برای این 1700 هزار میلیارد تومان بیاندیشد به طوری که این میزان نقدینگی را باید به نحوی مدیریت کند که به سمت بخش تولید کالاهای ضروری کشور سوق داده شود تا نرخ تورم در سال آینده افزایش پیدا نکند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: 35 هزار میلیارد تومان افزایش حقوق در سال آینده در مقایسه با 1700 هزار میلیارد تومان رقم بزرگی نیست و باعث افزایش نرخ تورم نخواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • م

    8000 تومان چیه ؟ مردمو تا دم مرگ بردین که به تب راضی شن…!!!! واقعا شرم اوره…قیمت باید بیاد زیر 4000 تومان…مسولینی که مسول نیستن از صحنه باید بروند.