خبر مهم:

کد مطلب: ۵۸۵۹۷۵

دو عامل کاهشی در بازار ارز / آخرین قیمت دلار پیش از امروز ۱۷ مهر

دو عامل کاهشی در بازار ارز / آخرین قیمت دلار پیش از امروز ۱۷ مهر

روز چهارشنبه با فشار فروش مواجه شدند و حمایت‌های مهمی را از دست دادند. در این روز دلار مرز ۲۸ هزار تومانی را حفظ نکرد و با ۲۴۰ تومان کاهش به بهای ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز چهارشنبه قیمت دلار مرز ۲۸ هزار تومانی را حفظ نکرد و با ۲۴۰ تومان کاهش به بهای ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. به واسطه افت قیمت دلار، سکه نیز ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را به ثبت رساند و با از دست دادن حمایت مرز ۱۲ میلیون تومانی در محدوده ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، افت بازارها در آخرین روز کاری هفته ناشی از اثرگذاری دو متغیر بود؛ اولی، سیگنال ایران مبنی بر احتمال شروع مذاکرات در آینده نزدیک و دومی، انتخاب رئیس کل جدید برای بانک مرکزی.

وزیر امور خارجه در اواسط هفته اعلام کرد که بررسی‌های ایران درباره گفت‌وگوهای وین در حال جمع‌بندی نهایی است و بعد از پایان آن، زمان آغاز مذاکرات را اعلام خواهیم کرد. این موضوع برای معامله‌گران بیانگر خواست جدی ایران برای بازگشت به مذاکرات بود.

بیشتر معامله‌گران بازار ارز باور دارند که با لغو تحریم‌ها، زمینه‌های افزایش قیمت دلار بسیار محدودتر خواهد شد و به همین دلیل، شروع مذاکرات ارزی برای بازیگران بازار اهمیت زیادی دارد، چرا که آغاز راهی در مسیر لغو احتمالی تحریم‌هاست.

پس از آنکه در سال ۹۲ حسن روحانی به ریاست‌جمهوری رسید، بازار ارز به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت، بدون آنکه تحریم‌ها لغو شده باشد. در آن مقطع زمانی بازار با احتمال شروع مذاکرات به استقبال کاهش قیمت‌ها رفته بود. در سال ۹۹ نیز اتفاق مشابهی رخ داد. زمانی که معامله‌گران متوجه شدند، ترامپ رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نخواهد بود، به تدریج فروش‌های ارزی در بازار بالا رفت و قیمت دلار از مرز ۳۰ هزار تومانی فاصله گرفت. با این حال، در ماه‌های اخیر، مذاکرات هسته‌ای متوقف شد و احتمال لغو تحریم‌ها کاهش یافت. همین موضوع موجب شد که در تابستان، اسکناس آمریکایی بالای ۳۵۰۰ تومان افزایش را به ثبت رساند.

عامل دومی که در روند بازار ارز روز چهارشنبه اثر داشت، انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی بود. صالح‌آبادی، رئیس جدید بانک‌مرکزی عنوان کرده است که کنترل تورم، ثبات در بازار ارز، نظارت بر شبکه بانکی، جلوگیری از افزایش پایه پولی، هدایت منابع بانکی به بخش‌های مولد، ارائه مشوق‌ها برای توسعه صادرات غیرنفتی و تعامل با کشورهای همکار در حوزه مبادلات ارزی مهم‌ترین برنامه‌های بانک‌مرکزی در آینده است.

به گفته فعالان، معامله‌گران با توجه به صحبت‌های صالح آبادی احساس کردند که ممکن است ریاست جدید در آغاز دوران کاری خود عرضه ارز را افزایش دهد. به همین دلیل بود که برخی معامله‌گران روز چهارشنبه از بازار خارج شدند. در صورتی که در ابتدای هفته جاری عرضه ارز تغییر معناداری نکند، دلار می‌تواند بار دیگر به کانال ۲۸ هزار تومانی برگردد. برخی از معامله‌گران هم منتظرند که با افزایش عرضه ارز در سطوح پایین‌تر اقدام به خرید کنند.(منبع: دنیای اقتصاد)

در چه صورت دلار ارزان می‌شود؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه کاهش نرخ ارز با شیوه دستوری راه به جایی نمی‌برد، گفت: اگر بخواهیم نرخ ارز پایین بیاید، از سویی باید برای تحریم‌ها و محدودیت‌ها چاره‌ای پیدا کنیم و از سوی دیگر با برطرف کردن مشکلات زیرساختی اقتصاد ایران مانند تورم، افزایش قیمت ارز را نیز مانند دیگر بازارها کند کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانی

    بزارید سرجاش بمونه نخواستیم ۱۰۰۰ بالا ببرید ۱۰۰ پایین بیارید خدا رحم کنه مردم کی میشه رنگ خوشبختی رو ببین ادم از تحریم هراسی نداره از دلالا میترسه چون فرصت خوبی واسشون افتاده از آب گل آلود ماهی بگیرن هیچوقت هم راضی نیستن توافقی بشه با امریکا مردم نفس بکشن ایران از گرونی داره میسوزه داریم بی صدا فریاد میزنیم همه هم متوجه هستیم داریم زندگی میکنیم همه چی هست کم و زیاد ولی نمیتونم بخریم چون خیلی اجناس گرونه واقعا

    • ناشناس

      دیگه عمر مون تموم شد رفت، دلار بیارن رو 3000 تومان، جوانی ما رو نمیتونن برگردونن

    • ناشناس

      وقتی‌که‌می‌خواهید‌گران‌کنید‌۱۰۰برابر‌گران‌مکنید‌وقتی‌میگید‌کاهش‌پیدا‌کرد‌۵۰‌تومان‌انگار‌ارزان‌شده‌‌‌مردم‌گزاشتین‌سرکار‌قیمت‌دلار‌همان‌پول‌هر‌کشور‌نه‌اینکه‌۳۰‌برابر‌پول‌ملی

  • مھرزاد

    بھترہ برجام رابہ ٹمر رساند بد یاخوب نباید آقای رئیسی بادنیا تنش آفرینی کنداتفاقا عدہ ای چہ در داخل و خارج منتظرتنش ایران باجھان راخواستدارندومیخواھندازاین آب گل آلود ماھی بگیرند تامل بادنیا میتواند آقای رئیسی بہ وحدھا واصل نظام رادر برابردنیاومردم داخل اعتبار سازی کنددلارنباید بگذارند گران شودبرای اینکہ ھم داخل راسازمان دھی میدھد ھم پیامی برای جھان داردیک اقتصادضعیف برای مذاکرہ دست پایین رادارد

  • ناشناس

    دلارخیلی خیلی چیزبیخودوبی ارزشیه

  • فرهاد بهرامی

    اینها نشان دهنده یه اتفاق خوبه ،البته مستلزم کمی صبوری هست،ولی جای امیدواری هست دنیا متوجه شده ایران و ایرانی دنبال فتح کردن قله های موفقیت چه با ما باشن چه بی ما.
    به امید سرافرازی سرزمین مادری

  • ناشناس

    کاهش؟؟؟
    یک ماه پیش دلار 26 هزارتومان بود

    • ناشناس

      دلار خوب دیگه دست نزنید بد ختمون کردین بابا

  • پژمان

    کهش نرخ ارز؟ هه

  • ناشناس

    ما نه ریس میخواهیم نه عدالت

  • لادن

    اگر تحریم ادامه یابد دلار در پایان کار دولت اول رئیسی به بالای 250هزار تومان و در پایان هشت ساله بالای 400هزار تومان خواهد رسید این محاسبات برنامه و بودجه هست حتی در صورت برجام ایران کشت زنده کند دلار سال 1401 به18هزار تومان و در سال بعد سال 1402 به 35 و سال 1043 به 50هزار تومان و در سال آخر رئیسی به 75هزار تومان می رسد این در حدود هست که ایران به دو میلیون پانصد هزار بشکه نفت برسد اگر سه میلیون پانصد هزار بشکه صادرات برسد انوقت دلار ب 15 سال اول سال دوم 30 و سال سوم 45 و سال آخر 65هزار تومان می رسد حال فکر نید روحانی و ظریف چ کلاهی سر غرب کذاشت بودن ک تورم تک رقمی بود و حالا می شود فهمید چرا دانشمندان و عالمان و استادان تراز اول جهان می گفتند برجام ایران و غرب باید در مقطع دکتری تدریس شود این همان بزرگی برجام در 500 سال اخیر است حیف شبهه نظامیان با دخالت از پشت خنجر زدن و تندروها با افراط و تفریط و دخالت و گرفتن سفارت عربستان مرگ برجام رقم زدن