کد مطلب: ۷۲۶۱۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اوراق ارزی، قیمت دلار را مهار کرد؟

اوراق ارزی، قیمت دلار را مهار کرد؟

امروز قیمت دلار در محدوده ۳۵ هزار تومانی معامله شد و نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشت. برخی معامله‌گران تغییر کانال دلار در روز گذشته را سیاست بازارساز برای خنثی شدن اخبار منفی پیش‌بینی کردند. آیا قیمت دلار روند نزولی در پیش می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار امروز روند کاهشی داشت، اما محدوده ۳۵ هزار تومانی را ترک نکرد. فروش اوراق ارزی، بسته جدیدی است که شب گذشته از سوی بانک مرکزی رونمایی شد و به نظر می‌رسد امروز تاثیر محدودی بر قیمت دلار گذاشت.

روز گذشته قیمت دلار وارد کانال بالاتری شد اما بعدازظهر با کاهش قیمت، دوباره به محدوده ۳۵ هزار تومانی برگشت این تغییر کانال قیمت دلار باعث شد فعالان بازار این سیاست را ناشی از بازارسازی برای خنثی‌سازی اخبار منفی بدانند.

برخی فعالان اعتقاد دارند که بازارساز در زمان ناآرامی‌های سیاسی و برای خنثی کردن اخبار منفی، به طرز قابل توجهی میزان عرضه ارز را بالا می‌برد.

برای اطلاع از نوحه فروش و شرایط اوراق ارزی بانک مرکزی گزارش زیر را بخوانید:

رکب دلار به معامله‌گران بازار

روز سه‌شنبه دلار فردایی با قیمت بسیار بالاتری در بازار عرضه شد که نشان می‌داد احتمالا معامله‌گران بازار هم انتظار کاهش قیمت دلار در روز جاری را نداشتند.

اکو ایران در این‌باره نوشت: بازیگران متضرر معمولا سعی می‌کنند با خریدهای دوباره خود را از ضرر خارج کنند. امری که می‌تواند در روز جاری به برگشت قیمت اسکناس آمریکایی کمک کند. در کنار این، احتمال پایان مذاکرات هسته‌ای دیگر عاملی است که می‌تواند مانع از ادامه افت دلار و ورود این ارز به کانال 34 هزار تومان شود.

همزمان با کاهش محدود قیمت دلار در بازار ایران، بازارهای موازی امروز روند صعودی اندکی داشتند. دلار هرات با قیمت ۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. اما درهم امارات روند نزولی بسیار محدودی داشت و از پله ۷ کانال ۹ هزار تومان با کاهش ۸۰ تومانی قیمت به ۹ هزار و ۶۴۰ تومان رسید.

ارواق ارزی برای مردم جذاب است؟

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی درباره فروش اوراق ارزی و تاثیرآن بر قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «درحال حاضر مباحث برون مرزی بیشترین تاثیر را بر قیمت دلار دارد و مهار دلار در فضای سیاسی فعلی شدنی نیست.»

او با اشاره به تاثیر اندک فروش اوراق سکه بر قیمت آن در هفته گذشته افزود: «واکنش‌ها به فروش اوراق ارزی هم در فضای فعلی اقتصادی کشور میانه است و هم‌اکنون هم بازار به این موضوع توجه اندکی نشان داده است. اما برخی دوست دارند دلار فیزیکی داشته باشد به ویژه وقتی فضای اقتصادی مشوش وغیر شفاف است.»

دیبا در ادامه گفت: «با توجه به تجربه گذشته معمولا مردم عادی در شرایط بحران تمایل به خرید دلار دارند و اگر دلار را کالا در نظر بگیریم، فیزیک کالا برایشان جذاب‌تر است. اما اوراق ارزی شاید برای برخی از ارگان‌ها که خط و ربط درستی با حاکمیت دارند و از طرفی دولت تضامین درستی نیز به خریداران دهد، جذاب باشد.»

او افزود: «اگر اقبالی صورت بگیرد، این اوراق شاید بتواند برای تولید‌کنندگان، تجار و افرادی که پول‌های بزرگتری را با دلار خارج یا وارد می‌کنند به عنوان اهرم منطقی عمل کند. البته به شرطی که اوراق نهایتا به دلار واقعی تبدیل شود. شاید از این زاویه تقاضای موجود در بازار اندکی تخلیه شود.»

این کارشناس بازارهای مالی تاثیر فروش اوراق ارز بر قیمت دلار را محدود دانست و معتقد است با گذشت زمان تاثیر این اوراق بر قیمت‌ها شفاف خواهد شد.

آخرین اخبار از تحولات بازارهای مالی را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • چیبیشف

    برای چه باید کسی اوراق به خرد از بازار خود دلار را می خرد خیالش هم راحت که دست خودش است

  • چیبیشف

    نیازی به خرید اوراق نیست خود دلار را از بازار می خریم