کد مطلب: ۷۹۸۲۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت مس به ۱۱ هزار دلار می‌رسد؟/  غلبه تقاضا بر عرضه فلز سرخ در سال ۲۰۲۳  

قیمت مس به 11 هزار دلار می‌رسد؟/  غلبه تقاضا بر عرضه فلز سرخ در سال 2023  

سبقت تقاضا از عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت مس تا بیش از 11 هزار دلار، چشم‌انداز اصلی بازار فلز سرخ در سال 2023 است. با این حال تا کنون قیمت مس از کانال 9000 دلار فراتر نرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تقاضا برای مس در سال جاری میلادی در حالی روند صعودی را طی می‌کند که تولید آن رشد چندانی ندارد.

برای به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا پروژه‌هایی در دست اجراست که عملیاتی شدن آنها تا سال‌های 2024 و 2025 میلادی طول می‌کشد.

پیش‌بینی می‌شود که با از بین رفتن تعادل بین عرضه و تقاضا، قیمت فلز سرخ تا مرز 11 هزار دلار یا حتی بیش از آن پیشروی کند. البته تا کنون این فلز نتوانسته از کانال 9000 دلار فراتر رود.

افت و خیز قیمت مس از ابتدای سال تا کنون

نمودار زیر برگرفته از وب‌سایت بورس فلزات لندن است که افت و خیز قیمت مس را از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان می‌دهد. همان طور که منحنی مستقر بر نمودار گویاست، در ابتدای سال قیمت رسمی در بازار جهانی حدود 8300 دلار در هر تن بود.

در ادامه سال قیمت سیر افزایشی گرفت و تا فراتر از 9400 دلار در تن هم پیش رفت، اما این اوج دوام چندانی نداشت. در نهایت آخرین قیمت رسمی ثبت‌شده برای فلز سرخ در 14 آوریل (25 فروردین) 9023 دلار در هر تن است.

مس

همان‌طور که اشاره شد پیش‌بینی می‌شود که در ادامه سال 2023 قیمت مس رشد داشته باشد. گلدمن ساکس نیز برای سال جاری افزایش قیمت را تا 11 هزار دلار پیش‌بینی می‌کند.

آنچه اذهان را به شکل‌گیری جریان افزایشی برای قیمت این فلز سوق داده قوی بودن احتمال افزایش تقاضا برای آن است و از آنجا که چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز در جهان محسوب می‌شود، انتظار می‌رود رشد تقاضای این کشور افزایش قیمت را در سال جاری رقم بزند.

با تمام اینها در سه ماه و نیمی که از 2023 میلادی می‌گذرد، جریان کلی قیمت در بورس فلزات لندن در یک نمای کلی تحقق بالا رفتن بهای مس را نمایش می‌دهد، اما هنوز تا رسیدن به مرز 11 دلار فاصله دارد.

عرضه به تقاضا نمی‌رسد

وب‌سایت اینوستینگ‌نیوز نیز در گزارشی که با موضوع روندهای تاثیرگذار بر بازار مس 2023 منتشر کرده افزایش تقاضای چین را در این سال تایید می‌کند.

این گزارش همچنین از توسعه انرژی‌های سبز در سال جاری میلادی روایت می‌کند و به نقل از رابرت ادواردز، تحلیلگر سی‌آریو، از پیش‌بینی رشد 1.9 درصدی مصرف مس تصفیه‌شده در چین و رشد 2.4 درصدی مصرف جهانی در سال 2023 خبر می‌دهد.

علاوه بر آنچه شرح داده شد و سبب‌ساز افزایش تقاضای مس بود، در مقابل موضوعات دیگری هم هستند که کاهش تولید این فلز را در 2023 میلادی رقم می‌زنند. کمبود آب، کاهش عیار سنگ‌های معدنی و وجود عوامل اختلال‌آور در جریان تولید این موضوعات را تشکیل می‌دهند.

بزرگ‌ترین مشکلی که در عرضه جهانی فلز سرخ وجود دارد، این است که تولید این محصول به تدریج به کشورهایی وابسته می‌شود که آشفته و بی‌ثبات هستند. جمهوری دموکراتیک کنگو از جمله این کشورهاست که در حال حاضر تولید 11 درصد از کل مس معدنی جهان را در اختیار دارد.

اعتصاب معدنچیان در معادن کشورهای کلیدی تولیدکننده مس جهان با هدف درخواست دستمزد بالاتر نیز می‌تواند در سال جاری میلادی به کاهش عرضه بینجامد و افزایش قیمت آن را رقم بزند.

برای مطالعه بیشتر خبر مسیرهای سرمایه‌‌گذاری در مس کدامند؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.