کد مطلب: ۷۹۴۲۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افت و خیز قیمت فلزات اساسی در فصل نخست ۲۰۲۳/ بازار در انتظار افزایش تقاضای جهانی

افت و خیز قیمت فلزات اساسی در فصل نخست 2023/ بازار در انتظار افزایش تقاضای جهانی

فلزات غیرآهنی سه ماه نخست سال جاری میلادی را با جریانی از کاهش قیمت در بازارهای جهانی پشت سر گذاشتند. هر چند پیش‌بینی می‌شود این روال تغییر کند و با افزایش تقاضای چین در جایگاه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این دسته از فلزات در ادامه سال شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در نخستین روزهای ماه چهارم سال 2023 میلادی نگاهی داریم به افت و خیز انواع فلزات غیرآهنی در بورس فلزات لندن. آلومینیوم، مس، روی، نیکل، سرب، قلع و آلیاژ آلومینیوم مجموعه‌ای از این فلزات هستند که مسیر قیمت آنها در فصل نخست سال جاری بررسی می‌شود.

در این گزارش همچنین به جریان قیمت کبالت در این بازار پرداخته می‌شود. کبالت خارج از گروه فلزات غیرآهنی قرار می‌گیرد و اهمیت آن در کاربردی است که در برقی‌سازی وسایل حمل و نقل دارد.

قیمت فلزات غیرآهنی در سه ماه گذشته

امروز چهار آوریل 2023 (15 فروردین 1402) در بورس فلزات لندن هر تن آلومینیوم 2397 دلار قیمت دارد. این فلز غیرآهنی در سه ماهی که از سال 2023 گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرد. در ابتدای سال 2350 دلار در تن قیمت داشت. در طول ماه نخست قیمت آن تا 2650 نیز پیش رفت اما این افزایش قیمت دوام چندانی نداشت و بهای آن در ماه سوم به مرز 2200 دلار هم رسید و امروز در نخستین روزهای ماه چهارم قیمت هر تن همان طور که اشاره شد 2397 دلار است.

هر تن مس امروز در بورس فلزات لندن 8917 دلار قیمت دارد. منحنی قیمت فلز سرخ در وب‌سایت بازار یادشده نشان می‌دهد سه ماه نخست سال 2023 بهای این فلز جریانی رو به رشد را تجربه کرده است. مس در آغاز سال 8400 دلار قیمت داشت و در ماه نخست تا فراتر از 9400 دلار هم پیش رفت اما در ادامه سیری کم و بیش کاهشی به خود گرفت.

قیمت هر تن روی امروز در بورس فلزات لندن 2898 دلار است. قیمت این فلز در ماه نخست سال تا 3500 دلار نیز رسیده بود اما در ادامه با یک سیر کاهش تدریجی در کانال 2000 دلار قرار گرفت و همچنان در آن مانده است.

هر تن نیکل در بازار یادشده 23 هزار و 372 دلار قیمت دارد. در سه ماهی که از سال جاری میلادی گذشته این فلز سیری از کاهش قیمت را تجربه کرد و از بالای 30 هزار دلار در هر تن به بهای یادشده در ماه چهارم رسید.

قیمت امروز هر تن سرب در بورس فلزات لندن 2115 دلار است. در 2023 میلادی برای سرب نیز همچون نیکل جریانی از کاهش قیمت برقرار بود. سرب سال جاری را با بهای نزدیک به 2333 دلار آغاز کرد اما در ادامه سال قیمت آن ریزش داشت.

نرخ روز هر تن قلع 26 هزار و 40 دلار است. در ابتدای سال این فلز 24750 دلار قیمت داشت. در ماه نخست تا 32هزار دلار هم اوج گرفت اما در ماه سوم تا 22 هزار دلار سقوط کرد؛ با این حال از نیمه دوم ماه سوم جریان افزایشی قیمت آن آغاز شد که تا امروز هم ادامه دارد.

بهای هر تن آلیاژ آلومینیوم در بورس فلزات لندن 2007 دلار ثبت شده است. آلیاژ آلومینیوم از ابتدای سال جاری میلادی تا نیمه نخست ماه سوم در حوالی 2083 دلار قیمت داشت؛ در روز پانزدهم ماه مارس به 2007 دلار نزول کرد و همچنان در این نقطه مانده است. بازار این فلز از ثبات بالایی برخوردار است و کمترین افت و خیز قیمتی را در میان فلزات غیرآهنی دارد.

و در نهایت قیمت هر تن کبالت 34 هزار و 930 دلار است. در سه ماه نخست سال 2023 میلادی بنا بر داده‌های منتشرشده در وب سایت بورس فلزات لندن قیمت کبالت جریانی نزولی را طی کرده است. قیمت این فلز در ابتدای سال جاری میلادی بیش از 51 هزار دلار بود، اما در یک جریان افت قیمت پلکانی به قیمت یادشده در ماه چهارم رسید.

قیمت فلزات

برای مطالعه بیشتر خبر پیش‌بینی قیمت میلگرد و سیمان در سال 1402 را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.