کد مطلب: ۷۴۴۳۲۷

عضو هیات مدیره انجمن مس ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

مسیرهای سرمایه‌ گذاری در مس کدامند؟/ رشد ۲ برابری قیمت فلز سرخ در ۴ سال

مسیرهای سرمایه‌ گذاری در مس کدامند؟/ رشد 2 برابری قیمت فلز سرخ در 4 سال

سرمایه گذاری در مس به دلیل افزایش تقاضای جهانی و در پی آن افزایش قیمت این فلز در دهه‌های پیش رو گزینه جذابی است؛ با این حال چالش هایی نیز در پی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش‌بینی می‌شود سرمایه گذاری در مس سودده باشد. در واقع جریان تقاضا برای این فلز در سطح جهان در دهه‌های پیش رو افزایشی است و تشکیل همین جریان به افزایش دو برابری قیمت جهانی فلز سرخ در چهار سال گذشته انجامیده است. با این حال سرمایه گذاری در مس هم چالش‌های منحصر به فرد خود را دارد که در گفتگو با احمد مشکانی، عضو هیات مدیره انجمن مس ایران، آنها را بررسی می‌کنیم.

چرا قیمت جهانی مس در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است؟

به این دلیل که در دهه‌های پیش رو جهان به سمت توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌رود. هدف اصلی از این انتخاب هم کاهش کربنی است که در حال حاضر صنایع منتشر می‌کنند و هم این واقعیت که ذخایر انرژی‌های فسیلی رو به کاهش است و باید به دنبال جایگزین برای آنها بود.

اساس تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بر شماری از مواد معدنی استوار است که مس اصلی‌ترین آنها به شمار می‌آید.

همه اینها جریان رو به رشد تقاضای مس در چند دهه آینده را سبب شده. این تقاضا در حالی پیش می‌آید که ذخایر شناسایی شده مس جهان رو به کاهش است و این اتفاق تولید جهانی مس را کاهش می‌دهد.

نتیجه افزایش تقاضا در مقابل کاهش تولید گران شدن مس است.

پیش‌بینی شما از قیمت مس در سال‌های آینده چیست؟

پیش‌بینی که برای قیمت هر تن مس در سال 2030 میلادی شده 12 دلار، 15 دلار و حتی 20 دلار است که البته به باور من برای سال 2030 همان رقم 12 دلار تا 15 دلار واقع‌بینانه است و قیمت 20 دلار زودتر از سال 2050 محقق نمی‌شود.

البته باید توجه داشت که پیش‌بینی این ارقام برای قیمت مس به این معنا نیست که بازار هیچ افت و خیزی را تجربه نمی‌کند بلکه به این معناست که با همه افت و خیزهای احتمالی در قیمت مس روند بهای این کالا در دهه‌های پیش رو افزایشی خواهد بود.

سرمایه گذاری در مس برای ایرانی‌ها هم می‌تواند سودده باشد؟

مناطقی از ایران که در اصطلاح معدنی زون نامیده می‌شود، از ذخایر چشمگیر شناسایی شده مس برخوردار است. زون‌های ارومیه دختر، خاش نهبندان، رزقان، سرچشمه، میدوک و درآلو مناطقی غنی از ذخایر این فلز هستند که می‌توانند به سهم خود تقاضای رو به رشد پیش رو را پاسخ دهند. پس کشور از ظرفیت چشمگیری برای تولید مس برخوردار است.

در سه تا چهار سال اخیر علاوه بر بخش خصوصی که تاکنون بهره‌برداری از ذخایر مس کشور را در اختیار داشته تمایل بخش خصوصی هم برای سرمایه‌گذاری در بهره‌برداری از ذخایر این فلز در کشور هم بالا رفته است؛ حتی شماری که پیش از این در استخراج آهن سرمایه‌گذاری کرده بودند، به مس تغییر جهت داده‌اند.

تمایل به سرمایه گذاری در بازار مس برآمده از این واقعیت است که تا چهار سال پیش قیمت هر تن از این فلز 4800 دلار بود و این قیمت جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌کرد اما امروز قیمت مس از 8000 دلار در هر تن هم فراتر رفته است.

سرمایه گذاری در مس چه ریسک‌هایی برای سرمایه گذاران دارد؟

در سرمایه گذاری در مس البته در بخش تولید، سرمایه‌گذاران نخست دقت داشته باشند که چه ذخیره‌ای را انتخاب می‌کنند. پس از آن باید در نظر داشته باشند که در استخراج از معادن با چالش‌های برآمده از مواجهه با معارضان محلی، محدودیت‌های زیست محیطی و منابع طبیعی و فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی در داخل کشور رو به رو هستند. مساله دیگر آزاد نبودن نرخ ارز در ایران است. بنابراین تولیدکننده نمی‌تواند محصول خود را با قیمت آزاد بفروشد. در نهایت اگر سرمایه‌گذار این چالش‌ها را مدیریت کند، می‌تواند به سوددهی امیدوار باشد.

نظر شما درباره خرید سهام شرکت‌های مسی و سرمایه گذاری در مس از این مسیر چیست؟

نماد شرکت‌های تولیدکننده مس ایران در اختیار بخش دولتی است و دستکاری دولت و همچنین شخصیت‌های حقوقی در عملکرد بورس گاه آن را دچار اختلال می‌کند. با این حال سرمایه‌گذاری در خرید سهام شرکت‌های تولیدکننده فلزات اساسی از جمله مس می‌تواند همچنان در درازمدت سودده باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر بازارهای جدید برای سرمایه گذاری را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.