کد مطلب: ۳۵۸۸۴۴

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت منطقی دلار ۵ هزار تومان است / رشد بیکاری با افزایش حداقل حقوق در سال ۹۸

قیمت منطقی دلار 5 هزار تومان است / رشد بیکاری با افزایش حداقل حقوق در سال 98

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قیمت منطقی دلار در ایران پنج هزار تومان است، گفت: معتقدم نرخ بیکاری برای سال 98 افزایش پیدا می‌کند، زیرا بخش خصوصی نمی‌تواند میزان افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارگران را تحمل کند، بنابراین ضرورت دارد که یارانه به بخش تولید پرداخت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفت ماه پیش (۱۴مرداد ماه 97) رئیس کل بانک مرکزی در گفتگوی تلویزیونی با اطمینان خاطر از بازار ارز سخن گفت، اما در فردای آن روز نرخ دلار در بازار آزاد از ۹۵۰۰ به ۹۷۳۰ تومان افزایش پیدا کرد.

همچنین ( ۲۲ بهمن ماه ۹۷) هم رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم و مطمئن باشید تمام تلاش خود را مصروف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد، اما برخلاف اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی از ابتدای اسفندماه نرخ دلار در بازار افزایش پیدا کرد و از مرز 13 هزار تومان هم گذشت.

شنبه شب ( 11 اسفند ماه 97) عبدالناصر همتی در گفتگوی ویژه تلویزیونی اعلام کرد که قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومان بازمی‌گردد، اما هنوز این وعده محقق نشده است. آیا می‌توان همچنان به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی درخصوص اینکه دلار ارزان می‌شود خوشبین بود؟

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: اگر افزایش حجم نقدینگی در کشور کنترل شود، قیمت دلار مطابق گفته رئیس کل بانک مرکزی به رقم 11 هزار تومان در سال 98 بازمی‌گردد، اما اگر افزایش حجم نقدینگی در کشور کنترل نشود قیمت دلار در سال 98 شتاب‌زده افزایش پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ارزش ذاتی دلار را رقم 11 هزار تومان می‌دانید؟ تصریح کرد: معتقدم قیمت منطقی دلار در ایران پنج هزار تومان است.

معتقدم نرخ بیکاری به دلیل افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده افزایش پیدا می‌کند، زیرا بخش خصوصی نمی‌تواند این میزان افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارگران را تحمل کند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای سال 98 باعث افزایش نرخ تورم و نرخ بیکاری می‌شود؟ تصریح کرد: معتقدم نرخ بیکاری به دلیل افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای سال 98 افرایش پیدا می‌کند، زیرا بخش خصوصی نمی‌تواند این میزان افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارگران را تحمل کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: به منظور عدم افزایش نرخ بیکاری در سال 98 ضرورت دارد که یارانه به بخش تولید پرداخت شود.

حجم نقدینگی که رو به افزایش باشد و تناسبی با رشد اقتصادی کشور نیز نداشته باشد، این حجم نقدینگی باعث ایجاد فضای سفته‌بازی می‌شود و به هر کدام از بازارهای موازی که هدایت شود همانند بهمنی است که آن بازار را تخریب می‌کند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مهمترین بحران اقتصادی ایران در سال ۹۸ چیست؟ گفت: کنترل حجم نقدینگی می‌تواند مهمترین بحران اقتصادی ایران در سال 98 باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: حجم نقدینگی که رو به افزایش باشد و تناسبی با رشد اقتصادی کشور نیز نداشته باشد، این حجم نقدینگی باعث ایجاد فضای سفته بازی می‌شود و به هر کدام از بازارهای موازی که هدایت شود همانند بهمنی است که آن بازار را تخریب می‌کند، بنابراین حجم نقدینگی مهمترین شاخص کلان اقتصادی است که کنترل آن در سال آینده بسیار ضرورت دارد.

درخصوص توزیع کالابرگ الکترونیکی بیشتر تاکید دارم، زیرا حجم نقدینگی به سمت خرید کالاها هدایت می‌شود و شخص با توجه به تقاضای خود خرید برای سفره خود انجام می‌دهد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت کالاهای اساسی در سال ۹۸ گران‌تر می‌شود؟ تصریح کرد: قاعدتا قیمت کالاهای اساسی در سال 98 افزایش پیدا خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که چقدر تخصیص کالا برگ الکترونیکی به منظور کاهش قیمت کالاهای اساسی د‌هک‌های کم درآمد جامعه و کاهش شکاف طبقاتی میان دهک‌های درآمدی ضرورت دارد؟ گفت: درخصوص توزیع کالابرگ الکترونیکی بیشتر تاکید دارم، زیرا حجم نقدینگی به سمت خرید کالاها هدایت می‌شود و شخص با توجه به تقاضای خود خرید برای سفره خود انجام می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    متاسفانه کشور ما هر مسئولی نسبت به قیمت دلار یه اعتقادی داره این نماینده مجلس هم یکیش

  • ناشناس

    تو را بخدا حتی یک کلمه حرف حساب در این مصاحبه دیدید؟ نه آماری…نه جمعی…نه ضربی… اینست وضعیت مملکت ما.

  • سعید

    آخه رو چه حسابی ۵ تومن چرا ۶ تومان یا ۴ تومان نه؟ حرف الکی که نمیشه باید یک مبنایی باشه اگر این طوریه منم می گم قیمت واقعی دلار ۷ تا تک تومانیه

  • ناشناس

    بیچاره مردم ایران دوباره بانک مرکزی ازجیب مردم میخوادسرمایه گذاری بکنه