کد مطلب: ۷۸۹۶۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گذری بر بازار میلگرد در سال‌های گذشته/ پیش‌بینی افزایش تقاضا در سال جاری

گذری بر بازار میلگرد در سال‌های گذشته/ پیش‌بینی افزایش تقاضا در سال جاری

پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای میلگرد در سالی که به تازگی آغاز شده افزایشی باشد. آنچه این اتفاق را رقم می‌زند ناتوانی ترکیه در پاسخگویی به تقاضای هر ساله مشتریانش در خاورمیانه و همچنین رشد تقاضای این کشور برای این کالاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، میلگرد 1401 خورشیدی را با میانگین قیمت 26000 تومان برای انوع آجدار و 28000 تومان برای انواع ساده به پایان رساند. پیش‌بینی می‌شود از نیمه دوم فروردین و ازسرگیری فعالیت بازار و همزمان گرم شدن هوا تقاضا برای میلگرد نیز هم‌راستا با دیگر مصالح ساخت و سازی افزایش یابد. اتفاقی که به بالارفتن قیمت آن می‌انجامد.

موضوع دیگری که می‌تواند به افزایش قیمت این کالا در ماه‌های پیش رو بینجامد، تقویت تقاضا از سوی خاورمیانه است. این اتفاق از کاهش عرضه میلگرد ترکیه به بازارهای این منطقه ناشی می‌شود. تولید میلگرد ترکیه در جایگاه عرضه‌کننده همیشگی به خاورمیانه به دلیل زلزله اخیر کاهش چشمگیر پیدا کرده است. بنابراین این بازار می‌تواند در اختیار دیگر تولیدکننده‌های منطقه از جمله ایران قرار بگیرد. همچنین با آغاز بازسازی بناهای تخریب شده در این کشور تقاضای میلگرد ترکیه نیز در سال جاری افزایشی خواهد بود.

در ادامه نگاهی به وضعیت تولید، صادرات، واردات و مصرف میلگرد ایران در سال‌های 1393 تا سال گذشته می‌اندازیم. داده‌های گزارش مبتنی بر آماری است که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر کرده و از آنجا که آمار سال 1401 تنها تا 10 ماهه نخست سال منتشر شده، برای هماهنگی داده‌های گزارش، آمار سال‌های پیش از 1401 هم با داده‌های 10 ماهه نخست بررسی شده است.

تولید دو برابری میلگرد

نمودار زیر میزان تولید میلگرد را در 10 ماهه نخست سال‌های 1393 تا 1401 نشان می‌دهد. آن طور که از داده‌های نمودار برمی‌آید، تولید میلگرد ایران در طول سال‌های یادشده افزایشی بوده و در سال گذشته به اوج رسیده است.

همچنین واحدهای تولیدکننده، ساخت این محصول تولیدی را در 10 ماهه 1401 نسبت به 10 ماهه 1393، 4 میلیون و 214 هزار تن افزایش دادند؛ به عبارت دیگر تولید میلگرد در این باره زمانی نزدیک به دو برابر بیشتر شده است.

تولید میلگرد

جریان متضاد صادرات و واردات میلگرد

نمودار صادرات نشان می‌دهد که همپای تولید میلگرد، صادرات آن نیز در بازه زمانی 1393 تا 1401 افزایشی بود با این تفاوت که صادرات میلگرد در سال 1397 جهش چشمگیری پیدا کرد اما تولید از همان سال 1393 جریان افزایشی داشت.

با افزایش تولید، واردات میلگرد سیر کاهشی به خود گرفت. همان طورکه نمودار نشان می‌دهد، واردات میلگرد در 10 ماه نخست سال گذشته کمتر از یک چهارم مدت مشابه سال 1393 بود. جریان کاهش واردات در سال 1395 اوج گرفت در حالی که وزن تولید از همان سال 1393 افزایشی بود.

واردات کنونی میلگرد به محصولات آلیاژی اختصاص دارد و در واقع همه نیاز کشور به میلگردهای ساده و آجدار غیرآلیاژی از تولید داخل تامین می شود. تولید محصولات آلیاژی صرفه اقتصادی ندارد.

صادرات میلگرد

واردات میلگرد

مصرف ثبات بیشتری دارد

نمودار مصرف گویای این است که مصرف میلگرد در 10 ماهه نخست سال‌های 1393 تا 1401 خورشیدی افت و خیز کمتری داشت. در این بازه زمانی به طور متوسط در 10 ماهه نخست هر سال به طور متوسط حدود 5 میلیون و 490 هزار تن میلگرد در کشور مصرف شده است.

مصرف میلگرد

برای مطالعه بیشتر خبر زلزله ترکیه با بازار فولاد چه کرد؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.