کد مطلب: ۴۴۲۷۴۷

قیمت هر کیلو مرغ به ۱۲ هزار تومان رسید

قیمت هر کیلو مرغ به ۱۲ هزار تومان رسید

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ آماده به طبخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عظیم حجت، عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۷ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.

به گفته وی، امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده نسبت به هفته گذشته ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۷۰۰ تومان رشد داشته است.

حجت درباره آینده بازار مرغ افزود: در حال حاضر مرغداران نگران تامین نهاده‌های دامی هستند و بلاتکلیفی آن‌ها در تامین نهاده‌های مورد نیاز موجب شده تولیدکنندگان دست به عصا حرکت کنند، هر چند وزارت جهاد کشاورزی پیگیری‌های لازم را دارد تا ارز مورد نیاز به این موضوع تخصیص داده شود، اما اطلاع رسانی در این خصوص کافی نیست تا تولیدکننده تکلیف خود را بداند که موضوع کمبود نهاده‌ها گذراست یا خیر؟

این مقام مسئول ادامه داد: طی روز‌های اخیر افزایش نسبی قیمت مرغ و ازدیاد تقاضا برای جوجه‌ریزی منجر به رشد نسبی قیمت جوجه یکروزه در بازار شد.

وی قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۸۰۰ تا یک هزار تومان در بازار اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ فعلی بیانگر زیان یک هزار و ۵۰۰ تومانی نسبت به نرخ مصوب است.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر افزایش قیمت مصوب مرغ گفت: اواخر سال گذشته قیمت نهاده‌های دامی به صورت رسمی در بازار افزایش یافت به طوری‌که نرخ مصوب هر کیلو ذرت در انبار‌های استانی به یک هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت، اما تغییری در نرخ مصوب مرغ ایجاد نشد که از مسئولان ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود تا پایان فروردین مطابق با هزینه واقعی تولید و سود جزئی برای مرغدار، قیمت مصوب را اعلام کنند.

وی با انتقاد از این مسئله که هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۳۵۰ تومان از بنادر بارگیری نمی‌شود، بیان کرد: این در حالی است که بارگیری ذرت با نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان از سوی بخش خصوصی کمتر از ۲۴ ساعت بارگیری می‌شود که این امر نشان می‌دهد با نرخ مصوب بارگیری انجام نمی‌شود.

حجت قیمت واقعی مرغ زنده را ۹ هزار تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش ۲۱ درصدی هزینه‌های کارگری، حمل‌ونقل و … فروش مرغ زنده با نرخ کمتر از ۹ هزار و ۵۰۰ تومان صرفه اقتصادی ندارد و نمی‌توان به کارگران طبق سال گذشته حقوق داد.

نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: امروز برای اولین بار در سال جدید به صورت قطره چکانی مقداری ذرت اعلام شد، اما مرغداری که ۵۰ هزار جوجه‌ریزی می‌کند، اگر نتواند ۲۵۰ تن نهاده تامین کند نسبت به آینده تولید نگرانی دارد و مجبور است با قیمت آزاد خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه مرغداران دیگر قادر به تحمل زیان نیستند، گفت: در فصل زمستان مرغداران به طور متوسط در فروش هر کیلو مرغ یک هزار تا ۳ هزار تومان متضرر شدند که با استمرار فروش کمتر از نرخ مصوب دیگر قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

حجت با اشاره به اینکه نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم، بیان کرد: اگر پشتیبانی امور دام بخواهد اقدام به عرضه مرغ منجمد کند، نوعی هشدار به تولیدکنندگان است تا اقدام به تولید نکنند.

به گفته حجت، مسئولان تنظیم بازار براساس هزینه تمام شده واقعی باید قیمت مرغ را اعلام کنند چرا که تکرار اعداد و ارقام سال گذشته به معنای عدم تولید است که امیدواریم هر چه سریع‌تر ستاد تنظیم بازار با تشکیل جلسه‌ای قیمت مصوب را اعلام کند.

این مقام مسئول قیمت مرغ در ماه رمضان را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه افزایش قیمت نهاده‌ها در هزینه تمام شده تولید تاثیر به‌سزایی دارد، از این رو انتظار می‌رود که قبل از ورود به ماه رمضان ستاد تنظیم بازار هزینه تمام شده تولید را با نظارت مجلس تعیین کند، در غیر این صورت تولیدکنندگان قادر به پرداخت اقساط خود نیستند.

وی در پایان تصریح کرد: در فصل زمستان مرغداران به طور متوسط ۲ هزار تومان در فروش هر کیلو مرغ متضرر شدند که با توجه به جوجه ریزی ماهانه ۳۹۰ میلیون قطعه رقمی معادل ماهانه ۵۳۰ میلیارد تومان متضرر شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.