کد مطلب: ۳۵۰۲۷۰

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۷

لابی قوی خودروسازان و مناقشه دلاری در دولت

لابی قوی خودروسازان و مناقشه دلاری در دولت

روزنامه همدلی از لابی قوی خودروسازان برای دریافت وام چند هزار میلیاردی خبر می‌دهد و دنیای اقتصاد نیز به مناقشه دلاری در تیم اقتصادی دولت پرداخته است. روزنامه خراسان به آغاز شفافیت در بودجه شرکت‌های دولتی اشاره کرده و قانون از ناموفق بودن عرضه بورس در نفت گزارش می‌دهد.

خودروسازان طی چند ماه اخیر زیر تیغ انتقاد رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته‌اند. قیمت‌های نجومی، خلف وعده در انجام تعهدات و روال همیشگی کیفیت، باعث شده تا انتقادات از این صنعت به اوج خود برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود تمام انتقادات از خودروسازان، روزنامه همدلی در گزارش امروز خود از اختصاص وام 4 هزار میلیاردتومانی به بخش خودرو با وجود بی‌پولی دیگر صنایع کشور خبر می‌دهد.

این روزنامه با تیتر « لابی‌گری خودروسازان نتیجه داد » می‌نویسد: در طول چند سال اخیر دولت برای رفع مشکل پیش روی تولیدکنندگان دو طرح تسهیلاتی 16 هزار میلیاردی و 30 هزار میلیاردی در نظر گرفته است، اما به نظر می‌رسد که این تسهیلات در مقایسه با حمایتی که دولت از خودروسازان کرده، رقم قابل توجهی نبوده که بتواند مشکل این واحدها را حل کند و همین موضوع باعث شده تا بنگاه‌های اقتصادی هر روز ضعیف‌تر شوند و به فراموشی بروند.

این روزنامه ادامه می‌دهد: نگاهی به گزارش‌ها نشان می‌دهد که طی سال 96، میزان تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی، نسبت به سال 95، معادل 16 درصد رشد کرده است و گویی بی‌توجهی به این بخش‌ها و تمرکز سیاست‌های دولتی به خودروسازی باعث شده تا اوضاع این واحدها تعریفی نداشته باشد و هر روز شاهد خبرهایی مبنی بر افزایش درصد بیشتری از تعطیلی در واحدهای تولیدی باشیم.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز با عنوان « مناقشه دلاری در تیم اقتصادی » اظهار می‌کند که اخذ مابه‌التفاوت از نرخ ارز ، محل اختلاف سازمان برنامه و بانک مرکزی شد.

اشاره این روزنامه به درج بندی در لایحه بودجه سال 98 است که به موجب آن بانک مرکزی مکلف به پرداخت چند هزار میلیارد تومان مالیات شده است. موضوعی که با انتقاد بانک مرکزی روبه‌رو شده و مسئولان این بانک اظهار می‌کنند که اساسا بانک مرکزی درآمدی ندارد که مالیات پرداخت کند.

دنیای اقتصاد به اظهارات مسئولان بانک مرکزی اشاره کرده که آنها اعتقاد دارند چنین تصمیمی موجب رشد پایه پولی و خلق تورم خواهد شد. با این وجود به علت وجود تنگناهای مالی دولت در لایحه بودجه این موضوع به تصویب رسیده است.

این روزنامه به اختلاف در تیم اقتصادی دولت در این خصوص اشاره می‌کند و با اشاره به بیانیه بانک مرکزی می‌نویسد: بیانیه بانک مرکزی مخاطب خاصی نداشت، اما بین سطور نشان می‌دهد نادیده گرفتن واقعیت‌های ارزی در بودجه و اصرار دولت بر عرضه ارز ارزان در ابتدای سال، یک مناقشه دلاری را میان بانک مرکزی و سازمان برنامه البته پشت طرح مجلس شکل داده است. طرحی که آثار آن نیز به بازار ارز سرریز شده است.

روزنامه خراسان نیز به یک گزارش بودجه‌ای اشاره کرده است. این روزنامه اظهار می‌کند که « گام اول شفاف‌سازی بودجه شرکت‌های دولتی » با 12 مصوبه کمیسیون تلفیق کلید خورده است. لازم به ذکر است که بخش قابل توجهی از بودجه مربوط به شرکت‌های دولتی است که تاکنون مجلس نظارت چندانی بر آن نداشته است. چرا که عموما بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها در هیئت‌مدیره آنها تصویب شده و برای درج در لایحه بودجه به سازمان برنامه و‌ بودجه فرستاده می‌شود.

خراسان می‌نویسد که بر اساس مصوبات مذکور شرکت‌های دولتی موظف هستند، اطلاعات مالی، شناسنامه‌ای و… از جمله «کلیه حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان» و صورت‌های مالی خود را حداکثر تا شهریور ماه سال 1398 در سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد ثبت و در بازه‌های سه‌ماهه به‌روز‌رسانی کنند. وزارت اقتصاد هم باید زیرساخت‌های لازم و امکان دسترسی برخط دیوان محاسبات به این اطلاعات را فراهم کند.

این روزنامه ادامه می‌دهد: بر اساس مصوبه دیگر، وزارت اقتصاد مکلف است هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد بودجه شرکت‌های دولتی را به کمیسیون‌های اقتصادی مجلس ارائه کند. ضمنا شرکت‌ها هر گونه پرداخت به مدیران و کارکنان را باید به خزانه‌داری گزارش کنند. طبق یکی دیگر از مصوبات تلفیق، پرداخت هرگونه پاداش و رفاهی به مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره صرفا بر اساس افزایش بهره‌وری (افزایش سود و…) خواهد بود.

از جمله گزارش‌های اقتصادی دیگر می‌توان به گزارش روزنامه قانون در خصوص « کسادی بازار طلای سیاه » اشاره کرد. این روزنامه روایت می‌کند که چهارمین عرضه نفت در بورس روز گذشته بدون مشتری ماند.

لام به ذکر است که به دنبال تحریم‌های نفتی، بحث فروش نفت از طریق بورس انرژی مطرح شد و تاکنون چهارمین مرحله از عرضه نفت در بورس صورت گرفته است. قانون در این خصوص می‌نویسد: از همان ابتدا بسياری از كارشناسان اين حوزه چنين تصميمی را در شرايط فعلي اقتصاد كشور مناسب نمی‌دانستند. با اين حال اين تصميم اجرايی شد و تا به امروز چهار مرحله از عرضه نفت خام در بورس انرژی اتفاق افتاده كه به نظر می‌رسد اين عرضه‌ها نتوانسته چندان موفق عمل كند.

این روزنامه در خصوص چهارمین عرضه نفت در بورس نیز می‌نویسد: روز گذشته در حالی چهارمین مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی انجام شد که در مرحله قبل به دلیل حاضر نشدن خریداران در صف تقاضا، هیچ معامله‌ای انجام نشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.