کد مطلب: ۳۴۹۹۴۸

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۷

پراید ۴۰ میلیونی و تهدید مالیاتی بانک مرکزی

پراید 40 میلیونی و تهدید مالیاتی بانک مرکزی

گرفتن مالیات از بانک مرکزی و تبعات تورمی آن موضوعی است که روزنامه‌های شرق و هفت صبح به آن پرداخته‌، روزنامه خراسان نیز از پراید 40 میلیون تومانی در بازار گزارش می‌دهد. در نهایت دنیای اقتصاد به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، خلافی بودجه 98 را بیان می‌کند.

در لایحه بودجه 98 بندی وجود دارد که گویا چندان به مذاق بانک مرکزی خوش نیامده و مورد انتقاد مدیران این بانک قرار گرفته است. بندی که به دنبال گرفتن مالیات از بانک مرکزی بابت فروش ارز است. لازم به ذکر است که در سالیان گذشته چنین بندی در لایحه بودجه وجود نداشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی بر این باور هستند که لازم است بانک مرکزی از محل درآمدهای ارزی، اقدام به پرداخت مالیات کند. این در حالی است که عده‌ای دیگر معتقد هستند که بانک مرکزی اساسا درآمدی ندارد و فعالیت ارزی این بانک تنها تبدیل ارز وارد شده به کشور به ریال است. روزنامه‌های شرق و هفت صبح هر کدام در گزارشی به این موضوع پرداخته‌اند.

روزنامه هفت‌صبح با عنوان « تیغ مالیات بر گردن بانک مرکزی » از این موضوع یاد کرده است. این روزنامه خبر می‌دهد که نمایندگان مجلس روز گذشته تصویب کردند که بانک مرکزی حداقل باید 9 هزار میلیارد تومان مالیات بدهد.

روزنامه شرق با تیتر « بانک مرکزی زیر فشار مجلس » روایت می‌کند که نمایندگان مجلس بدون گزارش محاسبه سود، پرداخت مالیات ارزی را تصویب کردند. این روزنامه اشاره می‌کند که مخالفت بانک مرکزی راه به جایی نبرده و نمایندگان مجلس این نهاد را مکلف کرده‌اند که تا 50 درصد از سود سهام و مالیات علی‌الحساب خود را تا 15 بهمن ماه به حساب خزانه واریز کند.

به گزارش شرق نمایندگان مجلس بانک مرکزی را مکلف کرده‌اند که تا سقف 15 هزار میلیارد تومان بابت مالیات درآمدهای ارزی و سود سهام ویژه شرکت‌ها را پرداخت کند. این در حالی است که بانک مرکزی به‌شدت از این اقدام مجلس انتقاد کرده است.

به روایت شرق، استدلال بانک مرکزی این است که نه تنها این بانک درآمدی ندارد، بلکه انجام چنین کاری منجر به رشد پایه پولی و افزایش تورم خواهد شد.

از جمله خبرهای اقتصادی دیگر می‌توان به خبر روزنامه خراسان با عنوان « پراید 40 میلیون تومان را هم رد کرد » اشاره کرد. این روزنامه می‌نویسد: بررسی قیمت دیروز خودروها در بازار نشان می‌دهد که قیمت برخی خودروهای پرفروش، بین یک تا پنج میلیون تومان افزایش یافت. بر این اساس، پژو 206 صندوق‌دار با افزایش پنج میلیون تومانی 78 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 با افزایش سه میلیون تومانی 65 میلیون و 500 هزار تومان، قیمت‌گذاری شد.

خراسان ادامه می‌دهد: نکته قابل توجه در این میان، قیمت 40 میلیونی پراید 111 بود. این در حالی است که مسئولان وزارت صنعت در هفته‌های اخیر با اشاره به سیاست‌های جدید قیمتی که فراز و نشیب‌های زیادی را نیز در مرحله اجرا داشته است، وعده کاهش قیمت خودروها در بازار و کاهش فاصله قیمتی خودروهای کارخانه با بازار را داده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی به « فهرست خلافی بودجه سال 98 » پرداخته است. اشاره این روزنامه به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد مقایسه بودجه 98 با برنامه ششم توسعه است.

دنیای اقتصاد می‌نویسد: مقایسه لایحه بودجه ۹۸ با قانون برنامه ششم توسعه، حاکی از این است که لایحه بودجه ۹۸ در «واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای» و «واگذاری دارایی‌های مالی» از سقف مجاز قانون برنامه ششم عبور کرده است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: خلافی اصلی دولت در واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای رخ داده که بیش‌برآوردی در حدود ۲۷٫۵ هزار میلیارد تومان را در درآمدهای نفتی نشان می‌دهد. ازاین‌رو پیشنهاد بازوی کارشناسی مجلس، تقلیل درآمدهای نفتی برای رعایت سقف قانون برنامه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پراید 40 میلیونی می‌فروشن، اون هم پرایدی که ۴۰ سال پیش ساخته شده و قیمتش ۵ میلیون تومن بوده.