کد مطلب: ۳۳۸۰۳۴

لایحه بودجه ۹۸ با بورس چه می‌کند؟

لایحه بودجه 98 با بورس چه می‌کند؟

امروز سه‌شنبه (‌۴ دی ماه 97) لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. آیا لایحه بودجه سال 98 ممکن است بر بازار سرمایه ایران و صنایع بورسی تاثیر بگذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور صبح امروز سه‌شنبه (‌۴ دی ماه 97) برای تقدیم لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور به همراهی جمعی از اعضای کابینه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

12 نکته از صحبت‌های رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس پیش از تقدیم لایحه بودجه ۹۸ که ممکن است بر بازار سرمایه کشور و صنایع بورسی تاثیر بگذارد:

۱- با قولی که وزیر جدید کار داده است، سال 98 سال عرضه بزرگ بنگاه‌های اقتصادی به بازار سرمایه‌ خواهد بود و همه شستا به بازار سرمایه خواهد آمد. درست است که این اقدامات باعث ضرر کردن برخی‌ها خواهد شد، هیئت‌مدیره‌های مختلف، مجمع‌های مختلف، داستان‌هایی به وجود خواهد آمد که باید از آنها بگذریم و تمام توان خود را به کار گرفته، زیرا دولت قدرتمند و ثروتمند است.

۲- ما امروز از هر زمان دیگری تلاش بیشتری برای اصلاح ساختار بانک‌ها داریم و یکی از مباحثی که در ستاد اقتصادی بیشترین زمان را به خود اختصاص داده است، مسائل بانکی است. تا زمانی که بانک سالم نشود، اقتصاد کشور سالم نمی‌شود.

۳- بیشترین سود را دلال‌ها و سوداگران می‌برند و کمترین مالیات را آنان می‌دهند. ما باید شرایط را تسهیل کنیم، نه آنکه در شرایط رکود مالیات را افزایش بدهیم. هر کسی که درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتر بدهد. هر که بامش بیش، برفش بیشتر!

۴- امروز ما برعکس عمل کردیم. یعنی ذخایر بانک مرکزی از نظر اسکناس از هر روز دیگری بهتر است و مداخلات در بازار به حداقل رسیده است و تلاش برای مراودات با کشورها علی‌رغم تحریم‌ها ادامه دارد.

۵- برای کالاهای اساسی و تسهیلات پزشکی با دلار نرخ ۴۲۰۰ تومان، حدود ۱۳ میلیارد دلار برای ۹۷ در نظر گرفتیم که در سال ۹۸ این اعتبار را به ۱۴ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی افزایش دادیم و از همه می‌خواهیم که دولت را همراهی کنند.

۶- دومین مسئله برای افرادی است که حقوق ثابت دارند. دولت تصمیم گرفته است که حقوق سال بعد را ۲۰ درصد افزایش دهد تا باری که بر دوش مردم افتاده، کاهش پیدا کند.

۷- طبق آمار، طی ۸ ماه سال جاری ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صادرات نفتی داشتیم که نسبت به سال قبل‌تر ۱۴ درصد رشد داشته و در بخش واردات حدود ۱۲ درصد کاهش داشته‌ایم.

۸- بنابراین تراز ما مثبت است که نزدیک به یک میلیارد سنجیده می‌شود. ولی زمانی کاهش واردات در حوزه کالاهای واسطه‌ای است که باید نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.

۹- تصمیم گرفتیم که تمام واردکنندگان می‌توانند مواد اولیه را در مناطق آزاد وارد و انبار کنند. این تصمیم را به خاطر تولید اتخاذ کردیم. همچنین تصمیم گرفتیم برای کالاهای ضروری، تسهیلاتی را فراهم کنیم.

۱۰- محیط زیست مسئله مهمی است و نسبت به آن برای سال آینده اقدامات ویژه خواهیم کرد. ما آب را شیرین خواهیم کرد و به بخش خصوصی منتقل خواهیم کرد. موضوع آب بسیار مهم و حیاتی است و همه مناطق حساس هستند و دولت باید به آن توجه کند. در محیط زیست بودجه آن را در نظر گرفتیم.

۱۱- بودجه امسال در مجموع با ۴۰۷ هزار میلیارد تومان دو سقفی کردیم که در سقف دوم آن دو ۲۰ هزار میلیارد ثانویه خواهد آورد. طبق دستورات مقام معظم رهبری اصلاحاتی در بودجه لحاظ کردیم.

۱۲- بودجه عمرانی ۶۲ هزار میلیارد خواهد بود و امیدواریم تا بهمن‌ماه بودجه را از مجلس دریافت کرده و در اسفند بودجه را برای سال آینده اجرایی کنیم.

با توجه به این توضیحات، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا لایحه بودجه سال 98 ممکن است بر بازار سرمایه ایران و صنایع بورسی تاثیر بگذارد؟

به ‌گفته برخی تحلیلگران بازار سرمایه، دولت با نرخ دلار 5700 تومانی به عنوان مبنای تبدیل درآمد حاصل از صادرات نفت به ریال در لایحه بودجه سال ۹۸ با کسری بودجه مواجه خواهد شد و برای تامین کسری بودجه یا باید از صندوق ذخیره برداشت کند یا اقدام به انتشار اوراق کند که انتشار اوراق هم باعث افزایش نرخ بهره اوراق‌های دولتی و عدم اصلاح سیستم بانکی می‌شود. بدون شک کسری بودجه دولت باعث افزایش نرخ تورم در سال آینده خواهد شد که این موضوع بر روی قیمت سهام صنایع بورسی تورم‌محور با هزینه ریالی تاثیر می‌گذارد.

اما برخی فعالان بازار سرمایه معتقدند که نرخ دلار در لایحه بودجه سال آینده تاثیری بر شاخص کل بورس و روند بازار سرمایه ندارد. به عبارتی این نرخ دلار برای صادرات نفت و واردات کالاهای اساسی است و ارتباطی با نرخ دلار پالایشگاه‌ها و نرخ تسعیر ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها نخواهد داشت، زیرا نرخ فروش محصولات پالایشگاهی در بورس کالا و نرخ تسعیر ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها بر اساس نرخ دلار در سامانه نیما محاسبه می‌شود.

همچنین برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقد بودند که با توجه به شرایط تحریم و انتظار از کاهش فروش مقداری نفت، این تردید وجود دارد که دولت برای کسری بودجه سال آتی خود به سمت افزایش نرخ حامل‌های انرژی، حقوق مالکانه معادن، افزایش مالیات برود که افزایش 20 درصدی گازوئیل در لایحه بودجه سال 98 پیشنهاد شده است.

مهدی افضلیان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معمولا دولت در سال‌های گذشته به دلیل کسری بودجه در سایر بخش‌ها، بودجه بخش عمرانی را کاهش داده و همین موضوع موجب اثرات منفی در رونق اقتصادی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از صنایع را تحت پوشش قرار می‌دهد و همین موضوع می‌تواند موجب رونق در بسیاری از صنایع شده و اثرات آن برای بسیاری از صنایع مرتبط در بازار سرمایه لحاظ شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.