کد مطلب: ۵۹۰۵۴۱

مشاور وزیر راه و شهرسازی:

برای ساخت یک‌ میلیون مسکن زمین داریم / کاهش قیمت مسکن در پی اخذ مالیات از خانه‌های خالی

برای ساخت یک‌ میلیون مسکن زمین داریم / کاهش قیمت مسکن در پی اخذ مالیات از خانه‌های خالی

مشاور وزیر راه با اعلام اینکه وزارت راه در زمان حاضر برای تولید یک‌میلیون مسکن در سال اول زمین دارد، گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی شمال تهران، قیمت مسکن در کشور را کاهش می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابوالفضل نوروزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: آمار خانه‌های خالی در کشور مربوط به سال‌های قبل است با این حال برخی از خانه‌های خالی به‌عنوان خانه دوم و تفرجگاه در حال استفاده است، گرچه خانه‌های خالی در شمال تهران می‌تواند پس از اعمال مالیات و اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، به‌صورت پلکانی قیمت خانه‌های دیگر سطوح کشور را نیز کاهش دهد.

نوروزی تأمین منابع مالی جهت تولید مسکن را منوط به ایجاد صندوق ملی مسکن و چند راه دیگر دانست و افزود: این صندوق به‌طور مستقیم از بودجه استفاده نمی‌کند بلکه اقساط برگشتی مسکن مهر درآمدهای حاصل از فروش و واگذاری اجاره‌های ۹۹ ساله خانه و زمین و درآمد حاصل از جرائم مالیاتی بانک‌ها بخشی از درآمد این صندوق را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد:​ با استفاده از ابزار موجود در سامانه سما می‌توانیم از نرخ هدررفت تسهیلات ناسالم برخی بانک‌ها کم کنیم زیرا در مواردی مشاهده شده بود که یک بانک به فردی یا ارگانی تسهیلات داده بود و آن فرد با تسهیلات بانکی در فرانسه اقدام به خرید ویلا کرده بود اگر این تسهیلات ناسالم کاهش یابد مسیر درست تسهیلات می‌تواند به‌سمت تولید مسکن باز شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی هم با بیان اینکه اگر مشکل زمین حل شود مشکل مسکن هم حل خواهد شد گفت: در زمان حاضر وزارت راه و شهرسازی آن‌قدر زمین خالی دارد که بتواند برای تولید حدود یک‌میلیون واحد در سال اول اجرای طرح افزایش و جهش تولید مسکن قدم بردارد اما برای باقی راه باید بانک‌ها و سایر ارگان‌ها پای کار بیایند و زمین‌های خود را به‌صورت تهاتر یا فروش در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند. به‌دنبال شهرسازی هستیم و اگر ارگان‌ها، اقدام به ارائه زمین‌های خود کنند می‌توانیم در جاهای بهتری برای مردم خانه‌سازی کنیم.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه بازار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    راه ساخت مسکن مشارکت دولت و سازنده به صورت ۵۰ ،۵۰ و یا ۶۰ به ۴۰می باشد، یعنی زمین از دولت و ساخت از سازنده با مهلت ساخت دوساله و تقسیم واحدها با نسبت مشارکت ،که دولت می تواند سهم خود را با تقسیط بلند مدت به گروه هدف واگذار کند و سازنده نیز سهم خود را با قیمت بازار بفروشد البته بدون احتکار کردن و با قطع دست دلالان سوداگران با ابزار مالیاتی و دیگر نیازی به تزریق نقدینگی جهت ساخت نمی باشد و فقط هدایت این نقدینگی زیاد به سمت تولید کافیست.

  • ناشناس

    راه ساخت مسکن مشارکت دولت و سازنده به صورت ۵۰ ،۵۰ می باشد، یعنی زمین از دولت و ساخت از سازنده با مهلت ساخت دوساله و تقسیم واحدها با نسبت مشارکت ،که دولت می تواند سهم خود را با تقسیط بلند مدت به گروه هدف واگذار کند و سازنده نیز سهم خود را با قیمت بازار بفروشد البته بدون احتکار کردن و با قطع دست دلالان سوداگران با ابزار مالیاتی و دیگر نیازی به تزریق نقدینگی جهت ساخت نمی باشد و فقط هدایت این نقدینگی زیاد به سمت تولید کافیست.

  • ناشناس

    قشنگ بود؛ مالیات بر خانه های خالی ، کدوم مالیات ؟ فعلا که برای چندمین بار وزارت راه و شهرسازی بدنبال تمدید ثبت نام مردم در سامانه املاک تا پایان سال است و اگر واقعابه بهانه های واهی دوباره بخواهند تا پایان سال به مردم مهلت خود اظهاری بدهند یعنی عملا حالا حالا ها خیال مالیات گیری از خانه های خالی را ندارند ، که فعلا ظاهرا همینطوراست ، در حالیکه در قانون به وزارت راه برای اجرای این قانون فقط ۲ ماه مهلت داده بود ولی کار را عملا یکسال عقب انداختن ،گویا منافع خیلی ها به خطر می افتد! بیچاره ما مردم که منتظریم قیمت مسکن با مالیات گیری پایین بیاید، انتظاری که معلوم نیست پایان داشته باشد یا هرگز انجام نشود!!!!

    • ناشناس

      اینا اگر به فکر مردم هستند یه کم از حقوقهای نجومی خودشون را به مردم بدندو خانه های خالی خودشون را تو سامانه ثبت کنن که تو هر شهری خانه های انچنانی دارن ،هر وقت خودشون اینکار کردن ،مردم عادی هم خواهند کرد،اینا به فکر جیب خودشونن نه فکر مردم بدبخت

  • محمد

    ساخت مسکن ووو کمکی به ارزانی مسکن به آن شکل که تصور می‌شود نمی کند… ساخت مسکن بایستی با احتیاجات واقعی مردم همراه باشد بدین صورت که به ازای هر شغل مولد یک مسکن باشد.. اگر مسکن باشد اشتغال نباشد… مردم از کجا بیاورند پول مسکن را بدهند و مسکن که نان نمی‌دهد.. بعد قانون مالیات باز هیچ کمکی نیست جز اینکه دولت میگوید اگر سفره ای هست من هم هستم.. مشکل از پول وگرانی دلار و نبودن ثبات در پایه پولی هست… مادامی که پول ثبات ندارد ومردم برای حفظ کار وزحمت خود رو به کالا می‌آورند اوضاع همین هست،، یک بازار کاذب وبی دلیل که خطرات زیست محیطی رو هم به همراه دارد.. مسکن های سر به فلک کشیده وگرمایش زمین وخشکسالی وسیل های ناگهانی… پس ریشه را درست کنید… پول را درست کنید… نه ساختمان.. نه مالیات.

  • ناشناس

    شما به جای مالیات از خانه های خالی ،بیایید خانه های خالی را با قیمت مناسب از سرمایه داران بخریدو قسطی به اوناییکه خانه ندارند،بدهید

  • ناشناس

    اگر مالیات دادن لذت بخشه تو هرچه داری بده برای مالیات بدبخت