کد مطلب: ۶۰۶۲۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حذف عوارض ورود موبایل در بودجه ۱۴۰۱ / واردات موبایل ممنوع می‌شود؟

حذف عوارض ورود موبایل در بودجه ۱۴۰۱ / واردات موبایل ممنوع می‌شود؟

بند مربوط به عوارض واردات موبایل در بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است. آیا به دنبال حذف این بند ممکن است واردات موبایل ممنوع شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در لایجه بودجه ۱۴۰۰ در بخش مالیات و واردات، بندی با عنوان «حقوق ورودی واردات گوشی‌های ساخته شده خارجی با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار» ذکر شده بود. اما در بودجه ۱۴۰۱ که امروز (یکشنبه) تقدیم مجلس شد، بندی در مورد مالیات بر واردات گوشی تلفن همراه ثبت نشده است.

آیا حذف این مورد برای ممنوعیت واردات گوشی از سال آینده است؟ یا به دنبال آن تعرفه واردات موبایل افزایش و یا کاهش می‌باید؟

ابراهیم درستی، عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز به مالیات بر درآمد گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار در سال گذشته اشاره کرد و توضیح داد: این مالیات در واقع برای گوشی‌های شرکت اپل وضع شد که نوعی محدودیت برای واردات آن و سایر موبایل‌های لوکس بود، که در نگاه کلی روشی منطقی و درست بود.

درستی در ادامه گفت: باید توجه کرد که ایجاد محدودیت‌ها و تعرفه واردات به گونه‌ای نباشد که زمینه قاچاق را افزایش دهد و ترغیب‌کننده قاچاق و قاچاقچیان باشد.

واردات موبایل ممنوع می‌شود؟

درستی گوشی موبایل را عضوی از سبد خانوار امروز مردم دانست و توضیح داد: با توجه به شرایطی که در جامعه و دنیا به وجود آمده است، تلفن همراه یکی از کالاهای سبد کالای مردم است. دانش آموزان و دانشجویان برای تحصیل و همچنین بسیاری از کارمندان برای انجام فعالیت‌های روزانه به طور مداوم نیازمند تلفن همراه هستند.

بر این اساس، ممنوعیت واردات تلفن همراه در زمانی که بنا به گفته درستی عضوی از سبد کالای ضروری مردم است، احتمالا عملی نخواهد بود و نیاز روزانه مردم است.

موبایل گران می‌شود؟

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران حذف بند مالیات از واردات گوشی تلفن همراه در بودجه ۱۴۰۱ را در بازار موبایل بی‌اثر دانست و ادامه داد: از آن جایی که در بازار کمبودی وجود ندارد، یکی از عوامل مهم و موثر در بازار موبایل نرخ ارز است. موبایل کالایی وارداتی است و نوسان قیمت دلار در بازار داخلی طبیعتا در نوسان قیمت موبایل اثرگذار است.

درستی عقیده دارد اگر قیمت دلار تثبیت شود در بازار تلفن همراه اثر دارد و نوسان قیمت را در گوشی موبایل کاهش می‌دهد.

اگر نرخ ارز صعودی باشد، قیمت گوشی‌های گران قیمت و پرچمدار افزاش می‌یابد که به دنبال آن سایر موبایل‌های معمولی و میان رده با افزایش قیمت همراه می‌شوند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران به نقد از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار موبایل گفت: نباید روند بازار به گونه‌ای پیش رود که موجب افزایش بیش از حد قیمت‌ها شود تا به مصرف کننده فشار بیاورد. اخذ مالیات و تعرفه‌ها باید به گونه‌ای باشد که حقوق مصرف کنندگان از بین نرود.

او درباره خرید و فروش گوشی‌های لوکس و گران قیمت در بازار توضیح داد: با توجه به وضعیت معیشتی مردم، اکثر مصرف کنندگان و خریداران در بازار موبایل خریدار گوشی‌های معمولی هستند. خریداران موبایل‌های گران قیمت بسیار کم‌تر از موبایل‌های معمولی است و به همین دلیل است که نباید تصمیماتی اخذ شود که موجب افزایش بیش از حد قیمت‌ها در بازار شود.

تخفیف مالیاتی نیاز بازار است

درستی به تعطیلی‌ها و نابسامانی‌های چند وقت اخیر در بازار وسایل صوتی و تصویری اشاره کرد و ادامه داد: بازار وسایل صوتی و تصویری در چند وقت گذشته با تعطیلی‌ها و نوسان‌های زیادی همراه بود. از طرفی مخارج زیاد و فروش کم دامن گیر این بازار بوده است.

او افزود: برای جلوگیری از به وجود آمدن نابسامانی‌های احتمالی در این بازار باید تخفیف‌های مالیاتی برای این اصناف درنظر گرفته شود تا بتوان قیمت‌ها و فعالیت‌ها در این بازار را با شیوه بهتری کنترل کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران همچنین فروشندگان و تعمیرکاران بازار تلفن همراه را درگیر این ماجرا دانست و اعتقاد دارد این گروه هم باید شامل تخفیف‌های مالیاتی شود تا ضرر و زیان کم‌تری را متحمل شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.