خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۵۹۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای مالیات پزشکان به کجا رسید؟ / روایت‌هایی کوتاه از فرارهای مالیاتی در مطب پزشکان

ماجرای مالیات پزشکان به کجا رسید؟ / روایت‌هایی کوتاه از فرارهای مالیاتی در مطب پزشکان

در حالی که طبق قانون مصوب در بودجه سال 98، پزشکان ملزم به ثبت دستگاه کارت خوان مطب خود در سامانه امور مالیاتی هستند و از این پس عدم رعایت این قانون تخلف و جز جرائم فرار مالیاتی محسوب می‌شود؛ اما پزشکان برای این ثبت نام تا پایان مرداد ماه سال جاری مهلت داشته‌اند، اما نظام پزشکی درخواست زمان برای آموزش پزشکان دارد.

«بچه‌ام مریض بود و تب داشت. رفتم دکتر متخصص، موقع پرداخت هزینه ویزیت کارت بانکی‌ام را دادم. اما گفت نه فقط پول بدهید کارت خوان نداریم. حالا من در هوای سرد، بچه بغل از پله‌ها آمدم پایین و دنبال عابر بانک گشتم. عابر بانک شلوغ بود، با التماس به مردم که گرفتارم و مریض دارم، اجازه دادند بی‌نوبت از عابر بانک پول بردارم».

«روز چهارشنبه 22 مرداد ماه امسال بود که به مطب پزشک فوق تخصص مراجعه کردم. در مطب ایشان چهار عدد دستگاه کارت خوان بود اما رسیدی که به من دادند متعلق به یک آرایشگاه بود.»

«رفتم مطب پزشک ویزیتش ۱۰۰ هزار تومن بود کارت بانکی دادم منشی گفت فقط نقد، کارت بانکی نداریم.»

« دکتر چشم‌پزشکی که پدرم برای درمان چشمش به او مراجعه می‌کند؛ موقع پرداخت هزینه درمان شماره کارت داده و گفته برو بیرون با عابربانک هزینه را کارت به کارت کن و رسیدش را بیاور تا چشمت را عمل کنیم. پدرم گفته بود شما که کارت خوان دارید بگذراید از طریق کارت خوان هزینه را پرداخت کنم. ولی دگر گفته بود نه باید از طریق دستگاه ATM هزینه را کارت به کارت کنید.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند پاراگراف بالا تنها بخشی از روایت‌های برخی از کاربران فضای مجاری است که برای پرداخت هزینه‌های پزشکی خود با رفتارهای عجیبی مواجه شده‌اند.

فرار مالیاتی دو نوع دارد، یکی غیرقانونی و دیگری تلاش برای قانونی جلوه دادن فرار مالیاتی است.

پرداخت مالیات در برخی از مشاغل مشکل فراقانونی دارد، مثل زمانی که هنوز قانون پزشکان را نسبت به نصب دستگاه کارت خوان ملزم نکرده بود.

به گفته علی رستم‌پور، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان مقررات سازمان امور مالیاتی در هفته اول مرداد ماه در قانون بودجه سال 98 ذیل قانون مالیات ذکر شده که کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلفند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

وی در این خصوص اظهار کرد: کارت خوان‌های مخصوصی در مطب‌ها نصب خواهد شد که مجهز به حافظه مالیاتی بوده و امکان تقلب و فرار مالیاتی به کلی محدود شده است. همچنین کسانی که از این دستگاه‌ها استفاده نکنند دو درصد درآمد حاصل از فروش خدمت سالیانه آن‌ها مشمول جریمه خواهد شد.

این اظهارات یعنی قانون آن مصوب شده و متخلفان آن متهم به فرار مالیاتی هستند.

در حالی که رستم‌پور آخرین مهلت ثبت نام را پایان مرداد ماه اعلام کرد، اما روز 30 مرداد ماه محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به سازمان امور مالیاتی از فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای استفاده پزشکان از کارت‌خوان گفته است؛ همچنین ذکر شده است که پزشکان در این خصوص نیاز به آموزش دارند.

بسیاری از رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی از این نامه اینگونه استنباط کردند که نظام پزشکی برای به تعویق انداختن روند مالیات دهی پزشکان این بهانه را آورده است.

یکی از کاربران توئیتر به نام علی در این خصوص نوشت: «کاش رئیس سازمان مالیاتی هم جواب دهد که هر پزشکی به نزدیک ترین بقالی محل مراجعه کند و نحوه استفاده از کارتخوان و پرداخت مالیات را از او بیاموزد.»

کاربر دیگری به اسم دامیز نوشت: «بهتر است کار کردن با دستگاه کارت خوان در قالب دو تا درس سه واحدی به دانشجویان عزیز پزشکی ارائه شود تا طرز عالی کار کردن با این دستگاه پیچیده را یاد بگیرند. بر کسی پوشیده نیست پزشکان عزیز اعتقاد راسخ به پرداخت تمام و کمال مالیات دارن فقط بنده خداها بلد نیستن با کارت خوان کار کنند.»

یکی دیگر از کاربران نوشت: «در حالی که طبق برآوردهای مجلس فرار مالیاتی پزشکان در یک سال 6700 میلیارد تومان بوده، مسئولین تصمیم گرفتند استفاده این قشر از كارت خوان را تا زمان آموزش به تعویق بیاندازند، کاری که اکثر فروشنده‌های دوره گرد بدون آموزش انجام می‌دهند!»

امین، کاربر دیگری است که در این خصوص نوشته است: «خیلی جالب است، تمام دست‌فروش‌های مترو دستگاه کارت خوان دارند ولی پزشکان محترم به علت فرار مالیاتی از این دستگاه استفاده نمی‌کنند؛ آن وقت بهانه میاورند باید برای استفاده از کارت خوان آموزش ببینند.»

اما مدیر کل روابط عمومی نظام پزشکی در این خصوص این گونه توضیح داد: در این نامه ذکر شده است که چگونه کارت خوان را در سامانه ثبت کنند نه این که چگونه نصب کنند. هیچ کدام از بقالی‌ها یا میوه‌فروشی‌ها به سامانه مالیاتی وصل نیستند.

وی افزود: همه‌ پزشکان ما الان این نوع کارت خوان را دارند. خیلی از زیرساخت‌ها آماده نیست، مثلا بساری از همکاران ما اعتراض داشتند که وقتی وارد سامانه شده‌اند تا دستگاه را ثبت کنند با این پیام روبه‌رو شدند که این سخت‌افزار قابل ثبت نیست. یا مثلا اگر پزشک بخواهد پرداختی بیمار را عودت دهد، این مبلغ را چگونه عودت دهد.

حالا از یک سو زمان ثبت دستگاه کارت خوان تمام شده است؛ از سوی دیگر بهانه‌های نظام پزشکی برای به تعویق انداختن آن نیز وجود دارد؛ آیا با این روند همچنان باید شاهد پرداخت هزنیه‌های درمان به صورت نقدی در مطب‌ها باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.