کد مطلب: ۴۱۰۱۶۰

مالیات ۲۵ درصدی گریبان‌گیر هنرمندان خواهد شد؟

مالیات 25 درصدی گریبان‌گیر هنرمندان خواهد شد؟

پس از صحبت‌های حذف قانون واریز 10درصد از درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت از بودجه سال 99، اینبار پای مالیات 25 درصدی به میان آمده، اتفاقی که در تمام زمینه‌های موسیقی، تئاتر و سینما هنرمندان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای پیش زمزمه‌‌هایی برای حذف قانون واریز 10درصد از درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت از بودجه سال 99 بود؛ خبری که بعد از آن همه رکورد در سالن‌های کنسرت به نظر خوشحال کننده بود، اما حالا تصمیم دیگری درباره حذف معافیت‌های مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی دوباره نگرانی‌های دیگری برای اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در روزهای گذشته این خبر را اعلام کرد و گفت در صورت صحت آن باید بر پیکر نحیف و نزار فرهنگ کشور فاتحه‌ای قرائت کرد! بندی که در قانون مالیات‌های مستقیم آمده درباره معافیت‌های مالیاتی مستقیم در حوزه فرهنگی است.

به گفته مدیر اسبق جشنواره موسیقی فجر اگر این پیشنهاد در مجلس تصویب شود، وضعیت انتشار در حوزه‌های فرهنگی روبه نابودی خواهد رفت. شهرام صارمی می‌گوید: « مجلس به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی سراغ اصلاح بندهای معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری رفته است. بند «ل» ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم درباره معافیت‌های تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری است که اگر در مجلس تصویب شود، دیگر نمی‌شود برای آن کاری کرد و تبعات بسیار زیادی خواهد داشت. اگر این بند قانونی حذف شود، تمام کسانی که در این حوزه فعال هستند هم باید 25 درصد مالیات پراخت کنند، بنابراین وضعیت انتشار سی‌دی و کتاب در تمامی زمینه‌های موسیقی، تئاتر و سینما با مشکل مواجه خواهد شد.»

این کار بازی با معیشت هنرمندان است

اگرچه این کارشناس موسیقی کار حذف این بند قانونی را تمام‌شده می‌داند، اما پیگیری‌ها از وزارت ارشاد نشان می‌دهد هنوز بند «ل» ماده 139 حذف نشده و فعلا فقط در حد پیشنهاد از سوی سازمان امور مالیاتی است. ظاهرا دولت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، قصد کرده است بودجه سال 99 را متکی بر مالیات طراحی و تصویب کند.

حامد سهرابی، مدیر کل دفتر حقوقی وزارت ارشاد هم این حرف و حدیث‌ها را در حد شنیده‌ها می‌داند و می‌گوید در این‌باره فایلی به دست ما رسیده است که نشان‌دهنده تدوین پیش‌نویس معاونت برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی است: «در این پیش‌نویس پیشنهاد حذف معافیت‌های مالیاتی بند «ل» ماده 139 قانون داده شده، اما با وجود اعتراض اهالی هنر هنوز سازمان امور مالیاتی در اینباره اعلام نظر نکرده است. بهتر است این موضوع را شفاف‌سازی کنند تا جامعه از سردرگمی دربیاید.»

هنوز از سوی وزارت ارشاد موضع رسمی نسبت به لایحه اعلام نشده است، اما به گفته سهرابی اگر ماجرا را شفاف اعلام کنند، حتما رایزنی‌ها از این نهاد آغاز خواهد شد: «البته ما هم از مراجع خاص موضوع را پیگری کرده‌ایم، اما تا زمانی که رسمی اعلام نشود، هیچ چیز روشن نیست، آن هم در شرایطی که چند روز قبل معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نسبت به حذف معافیت‌های مالیاتی در حوزه مطبوعات و رسانه اعتراض کرد، اما در نهایت ماجرای حذف معافیت‌های مالیاتی تکذیب شد.»

این طرح تا رسیدن به صحن مجلس راه طولانی دارد، چون ابتدا باید در سازمان امور مالیاتی تکلیف آن مشخص شود و بعد در جلسه هیات دولت تایید شود تا در ادامه برای تصویب به مجلس برود. این معافیت‌های مالیاتی بیشتر در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی است که در اوایل دهه 80 به تصویب رسیده، آن هم در شرایط که سلبریتی‌ها سال‌هاست با استناد به همین قانون از پرداخت مالیات معاف هستند.

همین چند وقت پیش هم گزارشی درباره معافیت‌های مالی سلبریتی‌ها منتشر شد، با این تفسیر که میزان درآمد سالانه برخی خوانندگان کشور معادل درآمد ماهانه مجموع بیش از هزار و 400 کارمند و دستمزد برخی بازیگران وهنرپیشه‌های مطرح، معادل درآمد 364 کارمند است. این عددهای سرسام‌آور لزوم توجه به فرار مالیاتی هنرمندان را دو چندان کرد و لازم بود اصلاحاتی در این‌باره صورت گیرد، اما به نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی در قدمی که برداشته، بیشتر حوزه نشر فرهنگی را نشانه رفته است.

شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر معتقد است حذف چنین قانونی خیانت در حق اهالی فرهنگ و هنر است. او می‌گوید حذف معافیت‌های مالیاتی، جامعه هنری کشور را با هجمه سنگینی مواجه خواهد کرد: «تمام جوامع بر همه جوانب هنر سرمایه‌گذاری می‌کنند، چون هنر وسیله‌ای برای رشد و توسعه ملی است. ما حق نداریم با این تصمیمات جامعه را به سمت بازارگرایی ببریم. بند «ل» ماده 139 یکی از پشتیبانی‌های بر حق و حداقلی دولت از هنر کشور است.»

گیل‌آبادی معتقد است ایجاد سینمای بازاری هم به دلیل اعمال سیاست‌های غلط بود، بلایی که قصد دارند بر سر تئاتر هم بیاورند: «وقتی سازمان امور مالیاتی می‌گوید حدود 20هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد باید قوانینی تدوین کنند تا فرار مالیاتی را کنترل کنند. از سوی دیگر اگر بعضی از سلبریتی‌ها فرار مالیاتی دارند-که اگر فرار مالیاتی محسوب شود- باید از صنوف مختلف هنرمندان مشورت بگیرند تا راه‌حلی برای آن پیدا کنند و با این اقدامات معیشت هنرمدان ر که اقشار ضعیف جامعه هستند، به بازی نگیرند.»

در بند «د» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم فعالیت‌های فرهنگی اینطور تعریف شده است: «مجموعه فعالیت‌هایی که در فرآیند خلاقیت، تولید، تکثیر، اجرای صحنه‌ای، نمایش و توزیع آثار سینمایی، سمعی و بصری، موسیقایی، هنری، نمایشی، هنرهای تجسمی و مرمت و بازسازی آثار تاریخی، فرهنگی و باستانی انجام می‌گیرد.»

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.