کد مطلب: ۴۴۱۳۳۴

مبارزه کارخانه‌های صنایع غذایی با کرونا

مبارزه کارخانه‌های صنایع غذایی با کرونا

 اگرچه صنایع غذایی استان خراسان هم اکنون تعدیل نیرو یا تعطیلی نداشته‌اند اما در تأمین مواد اولیه و ملزومات سلامت‌محور نیروهای خود با مشکل مواجه‌اند و در صورت ادامه‌دار بودن کاهش خرید مردم و مشکل صادرات، امکان تعدیل نیرو در این حوزه اقتصادی استان جدی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،به علت شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه در کشور، بخش عمده‌ای از واحدهای تولیدی به‌صورت داوطلبانه یا بر اساس ابلاغیه‌های بهداشتی تعطیل‌شده‌اند. یکی از حوزه‌های عمده تولیدی استان که تحت تأثیر قرار گرفت، صنایع غذایی بود.

استان خراسان یکی از سه قطب اصلی تولید محصولات غذایی کشور است و بنا بر اذعان رئیس انجمن صنایع غذایی کشور تقریباً ۲۵ درصد مواد غذایی، در استان خراسان رضوی تولید می‌شود.

فعالان این حوزه در گفت و گو با خراسان رضوی از دغدغه‌ها، مشکلات و انتظارشان برای گذر از بحران کنونی می‌گویند. مدیرعامل صنایع غذایی «نادر» در استان به خراسان رضوی می‌گوید: از نیمه دوم اسفند برای حفظ سلامتی نیروهای کارخانه، طرح زوج و فرد نیروها را اجرا کردیم و از ۲۵ اسفند نیز به‌طورکلی کارخانه را تعطیل کردیم تا روز گذشته که مجدد سعی کردیم کارخانه را فعال کنیم.

فروش صفر شده اما تعدیل نیرو نمی‌کنیم

«پوستینچی» درباره وضعیت تولید و فروش کارخانه می‌گوید: از زمان جدی شدن بحران کرونا فروش کارخانه ما تقریباً صفر شده است و از سویی قادر نیستیم مطالباتمان را نقد کنیم؛ اما درعین‌حال ما هیچ تعدیل نیرویی نداشتیم و بنا نداریم کارگری را بیکار کنیم.

این مدیرعامل که بیش از ۱۰۰ نفر نیرو در کارخانه‌اش فعالیت می‌کنند، عمده‌ترین درخواست فعلی خود را اقلام بهداشتی اعلام می‌کند و می‌گوید: در شرایط فعلی نباید اجازه دهیم واحدهای تولیدی تعطیل شوند یا نیرویی بیکار شود اما برای این کار خارج از حمایت‌های مالی، الزامات اولیه‌ای نیاز است. ما برای تأمین ماسک و دستکش مورد نیاز کارگران و نیروهای کار کارخانه با مشکل مواجه‌ایم.

مدیرعامل کارخانه «به صبا» هم در خصوص وضعیت فعالیت این کارخانه به خراسان رضوی می‌گوید: از ابتدای شیوع ویروس، ما برای حفظ سلامت نیروهای کارخانه دو دستگاه تب‌سنج خریداری کردیم و همه افراد پیش از ورود به محیط کارخانه تست می‌شوند. البته از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین کارخانه تعطیل بوده است. اگرچه تا زمان فعالیت کارخانه، ما فروش خوبی داشتیم.

«رحیمی» می‌افزاید: به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور داده است که همه کارخانه‌ها از ۱۶ فروردین فعال شوند. از طرف دیگر اداره کار نامه داده که اگر کارخانه را فعال کنید و نیروی شما دچار مشکل شود یا سلامتی‌اش به خطر بیفتد باید هزینه و حتی دیه‌اش را پرداخت کنید. ما دستور دادیم کارخانه فعال شود و نیروها با رعایت کامل مسائل بهداشتی به کار مشغول شوند.

مشکل در تأمین ماسک کارکنان کارخانه

وی بابیان این که شرکت به صبا هیچ‌یک از نیروهای خود را تعدیل نکرده است، تصریح می‌کند: مشکلی که وجود دارد این است که هم اکنون روزانه حداقل ۲۰۰ نفر در کارخانه به صبا رفت‌وآمد می‌کنند. این تعداد افراد در رفت و آمد هم به ماسک نیاز دارند و هم به دستکش. تأمین این تعداد دستکش و ماسک سخت است اگرچه به تازگی یک حواله هزار ماسکی به ما داده‌اند اما خبری از دستکش نیست.

مدیرعامل این کارخانه می‌افزاید: مطالبه جدی ما در این شرایط این است که صنایع و کارخانه‌ها مقصر وضع به وجود آمده نیستند بنابراین دولت باید در درجه اول تکلیف نحوه فعالیت کارخانه‌ها را مشخص کند و در درجه دوم برای حفظ سلامت نیروی کار ،تجهیزات بهداشتی در اختیار ما قرار دهد.

قیمت حبوبات چند برابر شده است

اما مدیرعامل صنایع غذایی «ماهوند» برخی از عمده‌ترین مشکلات فعلی واحدهای تولیدی صنایع غذایی را تأمین مواد اولیه بیان می‌کند و به خراسان رضوی می‌گوید: به دلیل شیوع ویروس کرونا و سخت شدن واردات مواد اولیه مانند حبوبات ،قیمت این اقلام برای کارخانه‌ها به شدت گران شده است و به‌سختی تامین می‌شود.

بابایی می‌افزاید: حدود ۸۰ نفر در کارخانه ماهوند فعالیت می‌کنند و کسی بیکار نشده اما تأمین مواد مورد نیاز بهداشتی مانند ماسک و دستکش بسیار دشوار است و انتظار داریم مسئولان حداقل در تأمین این اقلام که سلامت نیروهای کار واحدهای تولیدی وابسته به آن است همکاری بیشتری داشته باشند. علاوه بر این اگرچه در خبرها گفته می‌شود که واحدهای تولیدی می‌توانند از شرایط استمهال وام‌ها استفاده کنند اما هنوز شرایطش فراهم نشده است.

رئیس انجمن صنایع غذایی استان نیز با تایید برخی گلایه‌های فعالان حوزه صنعت غذای استان به خراسان رضوی می‌گوید: اگرچه در خصوص تأمین دستکش با توجه به این که این کالا باید از خارج استان تأمین شود دچار مشکل شده‌ایم اما در خصوص تأمین ماسک با توجه به این که دو واحد اصلی تولید ماسک در استان فعالیت می‌کنند تا روزهای آینده عمده مشکل تأمین ماسک واحدهای تولیدی برطرف خواهد شد. در خصوص تأمین مواد ضدعفونی‌کننده هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

استادی درباره تأمین مواد اولیه موردنیاز تولیدات صنایع غذایی نیز می‌گوید: باید توجه داشت که بخش عمده و اصلی مواد اولیه صنایع غذایی در داخل کشور تولید می‌شود و هیچ مشکلی برای تأمین این اقلام پیش نخواهد آمد؛ اما آن چه باید موردتوجه قرار گیرد این است که بیش از دو برابر نیاز کشور ،صنایع غذایی فعال در کشور داریم که بخش عمده آن‌ها در استان فعالیت می‌کنند.

وی می‌افزاید: متناسب با این ظرفیت اشتغال ایجادشده است و واحدهای وابسته فعالیت می‌کنند. در شرایط کنونی بحران کرونا بحث صادرات محصولات غذایی استان با مشکل مواجه شده است زیرا بخش عمده این محصولات به کشورهای همسایه مانند عراق صادر می‌شدند که هم اکنون این کار ممکن نیست. از سوی دیگر میزان تقاضای مردم برای خرید مواد غذایی تحت تأثیر کاهش قدرت خرید مردم و احتیاط آن ها در خرید، با کاهش روبه رو شده است.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.