خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۰۸۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

غفلت ایران از صادرات غذای حلال/ جام جهانی قطر؛ فرصتی که از دست رفت

غفلت ایران از صادرات غذای حلال/ جام جهانی قطر؛ فرصتی که از دست رفت

سالانه دو تریلیون دلار غذای حلال در جهان تجارت می‌شود، اما ایران به‌عنوان ششمین تولیدکننده این نوع مواد غذایی هنوز سهم و جایگاهی در بازار جهانی ندارد. چنان‌که حتی جام جهانی قطر فرصت مغتنمی بود که برای اين صنعت از دست رفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نیاز کشورهای مسلمان به غذای حلال باعث شده تا به‌طور میانگین سالانه دو تریلیون دلار از تجارت جهان به این صنعت اختصاص یابد.

ایران نیز به‌عنوان کشوری مسلمان در جایگاه ششم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهان قرار دارد؛ اما به‌رغم چنین جایگاهی کشور هنوز در بخش تجارت و بازرگانی نتوانسته بازاری در خارج از کشور داشته باشد.

حتی برگزاری جام جهانی در قطر، به‌عنوان کشوری مسلمان می‌توانست فرصت طلایی برای ایران در ورود به عرصه تجارت صنعت غذای حلال بود، اما این فرصت نیز به‌راحتی از دست رفت.

گرچه قرار بود روزانه ۷۰۰۰ تن مواد غذایی از ایران به کشور میزبان جام جهانی صادر شود، اما به دلیل تحریم‌ها و البته بی‌اعتنایی دولت به مساله تجارت خارجی و برندسازی در آخرین روزهای بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان ایران نتوانست چنین هدفی را محقق سازد.

بازار 1.3 میلیارد نفری صنعت غذای حلال

البته قطر تنها فرصت ایران برای توسعه صنعت غذای حلال نبود. در حال حاضر حدود ۱٫۳ میلیارد مسلمان در جهان زندگی می‌کنند که فقط حدود ۲۵۰ میلیون مصرف‌کننده غذای حلال در جنوب‌شرقی آسیا حیات دارند.

از بزرگ‌ترین بازار مصرف غذای حلال می‌توان به اندونزی، ترکیه، پاکستان، مصر، بنگلادش، عربستان، نیجریه، عراق و الجزایر اشاره کرد.

از بین این کشورها مالزی، اندونزی و سنگاپور طبق قوانین دولتی فقط اجازه واردات غذاهای حلال را دارند.

ایران که فرصت جام جهانی قطر را بیخ گوش خود به‌راحتی از دست داد، چنین تجربه‌ای را در دوران پاندمی کرونا هم داشت.

در دوران همه‌گیری کرونا، تقاضای جهانی برای غذای حلال رشد قابل‌توجهی داشت. این در حالی است که تا همین یکی - دو دهه گذشته، محصولات حلال از طریق تجارت‌های کوچک محلی تأمین می‌شد. اما اکنون شرکت‌های چندملیتی بزرگی پای خود را به این صنعت باز کرده‌اند.

البته صنعت حلال محدود به مواد غذایی نمی‌شود و به‌تدریج به سمت توریسم حلال، سرگرمی حلال، داروی حلال، لوازم‌آرایشی و بهداشتی حلال، پوشاک حلال و … هم رفت.

در روزهایی که حتی شاهد مرجوعی‌شدن مواد غذایی صادراتی ایران از کشورهایی مانند عراق و ترکیه هستیم، کشوری مانند مالزی سهم قابل‌توجهی در بازار دو تریلیون دلاری صنعت غذای حلال پیدا کرده است.

این کشور در بخش‌های تأمین مالی اسلامی، غذای حلال ، گردشگری و رسانه و تفریح نیز پیشتاز است. طوری‌که امروز در تعیین استاندارها و سیاست‌های حلال در جهان نقش قابل‌توجهی ایفا می‌کند.

اما ایران به‌عنوان ششمین تولیدکننده غذای حلال در میان ۷۳ کشور مصرف‌کننده غذای حلال چه جایگاهی دارد؟

سهم ناچیز ایران در صنعت غذایی حلال

کاوه زرگران، عضو کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: ایران به‌عنوان کشوری مسلمان، متأسفانه سهمی در بازار صنعت غذایی حلال ندارد.

بر اساس اعلام او، ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی حلال در جهان است، اما دارای برند حلال مطرح در سطح بین‌المللی نیست. تنها لوگوی ملی ایران است که حلال‌بودن محصولات را در کشورهای دیگر نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه عموماً شرکت‌های ایرانی برای صادرات محصولات خود در بازارهای جهانی از لوگوی حلال مالزی و یا ایکریک استفاده می‌کنند، بیان کرد: با اینکه اغلب تولیدات صنایع غذایی ایران ، حلال است اما با توجه به اینکه برند حلال نداریم، نتوانسته‌ایم در این حوزه جایگاهی کسب کنیم.

زرگران همچنین خاطرنشان کرد که در حال حاضر حدود چهار لوگوی حلال در دنیا وجود دارد که موردپذیرش کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر نبود یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم برای صادرات محصولات حلال و از سوی دیگر نبود استاندارد برلی محصولات غذایی حلال متناسب با بازارهای جهانی منجر به این شد که ایران به‌عنوان کشوری که حجم بالایی از تولیدات آن حلال است، نتواند در بازارهای جهانی نقشی ایفا کند.

برای مطالعه بیشتر مطلب چه آینده‌ای در انتظار رشد اقتصادی ایران است؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.