کد مطلب: ۳۵۲۸۵۷

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

مذاکرات تجاری چین و آمریکا چه تاثیری بر بازارها دارد؟

مذاکرات تجاری چین و آمریکا چه تاثیری بر بازارها دارد؟

به دنبال بالا رفتن امیدها برای توافق چین و آمریکا، وال‌استریت جهش کرد و قیمت طلا و نفت نیز افزایش یافت. رئیس‌جمهور چین پس از دیدار با هیات تجاری آمریکا در پکن اعلام کرد که این دیدار پیشرفت در پی داشته و چین تمایل دارد تا مناقشات تجاری و اقتصادی را با آمریکا حل و فصل کند.

به دنبال ادعاهای ایالات متحده در مورد اقدامات ناعادلانه تجاری از سوی چین، جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان از ماه جولای تاکنون آغاز شده است. در حالی که واشینگتن تعرفه‌هایی به ارزش 250 میلیارد دلار بر کالاهای وارداتی از سوی چون وضع کرده، چین نیز در اقدامی مقابله‌جویانه 110 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را مورد تعرفه 5 تا 10 درصدی قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مقامات هر دو کشور اعلام کرده‌اند که در مذاکرات روز جمعه در پکن، درباره مسائل مهمی چون انتقال فناوری، حفاظت از حق حاکمیت معنوی، موانع غیرگمرکی، صنایع خدماتی، کشاورزی، تعادل تجاری و مکانیسم اجرایی به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند و این مذاکرات در جلسه هفته آینده در واشنگتن ادامه خواهد داشت.

پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده بود که اگر تا اول ماه مارس، توافقی میان دو کشور حاصل نشود، ایالات متحده تعرفه‌ها بر واردات کالاهای چینی را از 10 درصد به 25 درصد افزایش خواهد داد.

به عقیده تحلیل‌گران و کارشناسان اقتصادی افزایش تعرفه‌ها می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی چین را به کمتر از یک درصد کاهش دهد و همچنین منجر به تنش‌هایی فراتر از حوزه تجارت شود.

با این حال به نظر می‌رسد مقامات چین به دنبال راهی برای به تاخیر انداختن افزایش تعرفه‌ها باشند یا اینکه به طور کامل مانع این روند شوند.

شی‌جین پینگ پس از دیدار با هیات تجاری آمریکا در پکن اعلام کرد که این دیدار پیشرفت در پی داشته و چین تمایل دارد تا مناقشات تجاری و اقتصادی را با آمریکا حل و فصل کند. این در حالی است که هیات تجاری آمریکا نیز ابراز امیدواری کرده که تمایل دارند تا با چین برای دستیابی به توافق همکاری کنند. با این حال این هیات اعلام کرده که هنوز اقدامات بیشتری باید صورت بگیرد که در راستای منافع هر دو کشور باشد.

به دنبال بالا رفتن امیدها برای توافق چین و ایالات متحده، وال‌استریت جهش کرد و در پایان معاملات روز جمعه، شاخص‌های داوجونز و نزدک هشتمین رشد هفتگی متوالی خود را ثبت کردند. همچنین در دیگر نقاط جهان هم بازار سرمایه با صعود به کار خود خاتمه داد.

در بازار نفت نیز انتشار این خبر از یک‌سو و کاهش قابل توجه تولید کشورهای عضو اوپک از سوی دیگر، افزایش قیمت نفت را به دنبال داشت.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات روز جمعه به 66.25 دلار رسید که این بالاترین قیمت از نوامبر سال گذشته تاکنون محسوب می‌شود.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر به دنبال تشدید تنش‌های تجاری میان دو کشور و نگرانی‌ها در مورد کاهش رشد اقتصاد چین و اقتصاد جهانی، قیمت نفت کاهش یافته بود.

کارشناسان حوزه نفت بر این باورند که افزایش وقوع یک جنگ تجاری، موضوع آهسته شدن رشد اقتصادی را مطرح می‌کند که می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای نفت شود.

در بازار طلا هم به دنبال نشانه‌ها از پیشرفت در مذاکرات آمریکا و چین، قیمت فلز زرد افزایش یافته است.

طلا در پایان معاملات روز گذشته با 8.58 دلار افزایش با قیمت هزار و 322 دلار به ازای هر اونس فروخته شد.

یکی از عواملی که موجب افزایش قیمت طلا در هفته‌های اخیر شده، نگرانی‌های گسترده در مورد بیشتر شدن احتمال وقوع جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان است. به طور خاص؛ ترس سرمایه‌گذاران از عدم حصول توافق میان پکن و واشینگتن تا پیش از یکم مارس، طلا را به عنوان یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر کرده است. تحلیلگران معتقدند که اگر توافق تجاری میان دو کشور منعقد شود، به سود طلا خواهد بود.

به عقیده کارشناسان، حل مشکلات تجاری میان دو کشور ارزش دلار آمریکا را کاهش می‌دهد که این امر به نوبه خود موجب افزایش قیمت طلا خواهد شد.

*بخش‌هایی از این گزارش برگرفته از منابع seekingalpha، scmp و رویترز است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت چین اعلام کرد مذاکرات تجاری این کشور با ایالات متحده، هفته آینده در واشنگتن ادامه خواهد یافت. رئیس جمهوری چین پیش از اعلام این خبر گفته بود طرفین منافع مشترک گسترده‌ای دارند.