کد مطلب: ۷۶۰۴۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مسمومیت ۲۰۶ دانش‌آموز در سه ماه/ راز مهر و موم شده‌ مسمومیت‌ها

مسمومیت 206 دانش‌آموز در سه ماه/ راز مهر و موم شده‌ مسمومیت‌ها

زنجیره مسمومیت دانش‌آموزان در قم همچنان ادامه دارد. از ابتدای آذرماه تاکنون 206 دانش‌آموز با علائم مسمومیت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قم مراجعه کرده‌اند. تاکنون علت این حوادث اعلام نشده و همچون رازی مهر و موم شده مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسمومیت از دانشجویان در دانشگاه‌ها به مدارس رسید. تاکنون 206 دانش‌آموز راهی بیمارستان شدند. البته این آماری است که رسانه‌ای شده و صرفا مسمومیت دانش‌آموزان را شامل می‌شود.

درست زمانی که وزیر آموزش‌وپرورش به دنبال تغییر باور دانش‌آموزان است، در مدارس تحت مدیریت او دانش‌آموزان یکی یکی راهی بیمارستان می‌شوند.

حدود سه ماه از آغاز مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس قم می‌گذرد. هنوز مسئولان وزارت بهداشت و آموزش‌وپروش گزارشی از علت این مسمومیت‌ها ارائه نکرده‌اند. یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش نیز تنها مسمومیت ناشی از گاز آمونیاک را رد کرد.

هفته گذشته، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس خطاب به وزرای بهداشت و آموزش‌وپرروش گفت 2 ماه است پیگیر این موضوع هستند اما پاسخی به آنها داده نشده است.

امروز نیز تصویر نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بر اساس آن رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از مدیریت بحران استان قم خواسته هوای منطقه‌ای که مسمومیت دانش‌آموزان در آن صورت می‌گیرد، در کیسه فریزر نمونه‌برداری کنند.

سریال مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس قم از 9 آذر شروع شد. آنچه در ادامه می‌خوانید مروری است کوتاه بر آنچه که دانش‌آموزان را راهی بیمارستان‌ها کرد.

69 مسمومیت در آذرماه

9 آذر 1401: پیش از ظهر روز چهارشنبه، 18 نفر از دانش‌آموزان دختر هنرستان نور دچار علائم بی‌حالی و سرگیجه شدند. این دانش‌آموزان ساعت 12 توسط اورژانس به بیمارستان، ولی عصر قم منتقل شدند.

مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم همان روز گفت: بعد از جواب آزمایش‌ها علت مسمومیت دانش‌آموزان اعلام می‌شود. علت آن اما همچنان اعلام نشده است.

22 آذر 1401: ظهر روز سه‌شنبه، 51 نفر از دانش‌آموزان هنرستان نور واقع در محله یزدانشهر به همراه تعدادی از کارکنان آموزشی با علائم تنفسی به بیمارستان‌های ولیعصر و مجتمع درمانی فرقانی منتقل شدند.

ارزیابی‌های اولیه بالینی که توسط کادر درمان در این بیمارستان صورت گرفت، نشان از مسمومیت می‌داد اما علت این حادثه نیز مشخص نشد.( ایسنا)

مسمومیت 206 دانش‌آموز در مدارس قم از آذر تا بهمن 1401.

مسمومیت 206 دانش‌آموز در مدارس قم از آذر تا بهمن 1401.

137 مسمومیت در بهمن‌ماه

8 بهمن 1401 : عصر روز شنبه 15 دانش‌آموز در مدرسه فاطمیه در منطقه صفاشهر دچار مسمومیت شدند.

این دانش‌آموزان با علائم استفراغ، سرگیجه و تهوع به مراکز درمانی منتقل شدند. علیرضا رحیمی، مدیر کل آموزش‌وپرورش استان قم گفت علت و چرایی این حادثه از طریق مراکز و دستگاه‌های مربوط در حال پیگیری است.

علت این حادثه نیز مانند حوادث قبلی اعلام نشد.

10 بهمن 1401: عصر روز دوشنبه، 17 دانش‌آموز و یک معلم در مدرسه دختران فاطمیه قم دچار مسمومیت شدند. این حادثه در مدرسه دخترانه فاطمیه در منطقه صفاشهر قم اتفاق افتاد. علت این حادثه نیز اعلام نشد.

12 بهمن1401: این حادثه ظهر روز چهارشنبه رخ داد. هفت دانش‌آموز و یک معلم در مدرسه بلقیس دچار مسمومیت شدند. به گزارش ایسنا دانش‌آموزان مدرسه بلقیس همانند دانش آموزان مدرسه فاطمیه قم و نور قم علائمی همچون تهوع، سرگیجه، سردرد و بی‌حسی در اندام‌ها داشتند. علت این حادثه نیز اعلام نشد.

17 بهمن 1401: دانشگاه علوم پزشکی قم از انتقال ۶۱ دانش آموز قمی با علائم مسمومیت از هشت مدرسه به مراکز درمانی این استان خبر داد.

مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم درباره علت این حادثه گفت: «نمی‌توانیم به طور قطعی در خصوص عامل مسمومیت اظهار نظر کنیم.»

او گفت: «علائمی از وجود گاز مونوکسید کربن در مدارس مشاهده شده اما به طور قطعی نمی‌توانیم همه مسمومیت‌ها را ناشی از گاز مونوکسید کربن بدانیم لذا انجام آزمایشات ادامه دارد.»

23 بهمن 1401: زنجیره مسمومیت دانش‌آموزان از آذرماه به روز یکشنبه رسید. در این حادثه مجموعا ۳۷ دانش‌آموز توسط مرکز اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

علت این حادثه نیز مشخص نشد، اگرچه مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: «این مرحله از علائم مشکوک به مسمومیت در مدارس قم بسیار خفیف‌تر از دفعات قبلی بود!»

پیش از این محبی گفته بود برخی از دانش‌آموزان دچار اضطراب شدند و مشکل جسمانی نداشتند. مقامات از این زنجیره حوادث به عنوان مسمومیت یاد می‌کنند. برخی از متخصصان بعید می‌دانند دانش‌آموزان به علت استرس و اضطراب دچار این مسمومیت‌ها شوند.

ورود دادستان قم به ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان

ورود دادستانی قم نیز چندان به اوضاع کمک نکرد. 12 بهمن‌ماه و به دنبال زنجیره مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس قم، جلسه‌ای در دادستانی این استان به ریاست دادستان عمومی و انقلاب قم و با حضور معاون استاندار و مسئولانی از پدافند غیرعامل، دانشکده علوم پزشکی، آتش‌نشانی، آموزش‌پرورش استان و دیگر ارگان‌ها در دادسرای قم تشکیل شد. محور این جلسه بررسی ابعاد و علل بروز این حادثه بود. به نظر می‌رسد مقامات نیز سردرگم شده‌اند.

حالا باید دید در روزهایی که خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندان خود در مدارس هستند، وزیر آموزش‌وپرروش نسخه‌ای برای مدارس و امنیت جانی دانش‌آموزان دارد یا نه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نسخه جدیدشون که داره پخش میشه داخل خبرگزاری های قم این هست که اصلا توهم مسمومیت بوده دانش اموزان داشتن و فلج شدن و نابینا شدن و اینها دروغ بوده و کار دشمنه …مدیریت خاص ..تا اموزش و پرورش توضیحی درستی نده بچه ام رو مدرسه نمیفرستم ، دروغ گویی حدی داره ، این گاز بو داشته اینهادنبال مونو اکسید میگردن ، جای تاسف داره این مسمومیت فقط تو قم نبوده ، اهواز و خرم اباد و مشهد و خوزستان هم دچار این مسمومیت شدن و یه مسجد زمان اعتکاف و در خارج از ایران هم بی نهایت اتفاق افتاده و همه در اخر متوجه گاز مشکوکی شدن به اسم نوویچوک که یه گاز اعصاب هست شدن …ترور بیولوژیک