خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۴۴۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مشکل جدید بخش خودرو؛ واردات لاستیک تاریخ انقضا گذشته! / این ماجرا به کجا رسید؟

مشکل جدید بخش خودرو؛ واردات لاستیک تاریخ انقضا گذشته! / این ماجرا به کجا رسید؟

در حالی که هنوز یک سال از ورود وزارت صمت برای حل مشکل تامین لاستیک کامیون‌دارن نگذشته، این بار لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته این صنف را تهدید می‌کند، اما وزارت صمت این موضوع را انکار می‌کند و مدعی است تاکنون چنین گزارشی مشاهده نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیل مشکلات در صنعت خودرو همه ابعاد آن را دربرگرفته است و تبعات آن از یک سو رنجیره تولیدکننده و مصرف‌کننده را تهدید می‌کند و از سوی دیگر شرایط تحریمی موجب شده که واردکنندگان قطعات اقدام به واردات کالاهایی کنند که این بار نه به علت قیمت بالای آن بلکه به علت کیفیت بسیار پایین و عدم رعایت استاندارهای مصوب، مصرف‌کنندگان را هدف قرار داده است.

مشکلات شبکه حمل‌ونقل کشور طی یک سال و نیم اخیر دوباره کامیون‌داران را هدف قرار داده است، براساس گزارش چند روز اخیر واردکنندگان تایر اقدام به توزیع لاستیک‌های تاریخ گذشته به بازار کرده‌اند.

احمد کریمی، دبیر کانون کامیون داران در این خصوص به رویداد 24 گفته است که در دوران کمبود لاستیک در بازار، انبار لاستیک‌های دست دوم خالی شد و تمام این لاستیک‌ها در بازار توزیع شده است. به گفته وی، لاستیک‌هایی وارد بازار شد که در سال ۲۰۱۲ حواله آن‌ها صادر شده بود؛ این در حالی است که طول عمر لاستیک سه سال است و بعد از سه سال لاستیک‌ها منقضی می‌شوند اما در چهار ماه گذشته و در سال ۲۰۱۸ لاستیک‌هایی به فروش رسیدند که تاریخ حواله آن‌ها به سال ۲۰۱۲ برمی‌گشت.

از جمله مشکلاتی که این لاستیک‌ها برای حمل‌ونقل کشور پدید آورده این است که تصادفات ماشین‌های سنگین افزایش یافته، در این بین واژگونی کامیون بر اثر لاستیک تاریخ انقضا گذشته نیز اتفاق افتاده است.

کریمی در این خصوص عنوان کرد: متاسفانه با توزیع لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته شاهد افزایش وقوع تصادفات در جاده‌ها بودیم و نامه‌ای را هم به سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارسال کردیم که در آن تاکید شد اجازه ندهند هر لاستیکی با هر برندی به ویژه برندهای چینی وارد شود. گزارشی هم مبنی بر واژگونی کامیون ناشی از استفاده از لاستیک بی‌کیفیت و تاریخ انقضا گذشته به مراجع ذی‌ربط و دستگاه‌های مسئول ارسال کرده‌ایم.

مجید کیان‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس، نیز با فاجعه‌بار خواندن فروش لاستیک‌های غیراستاندارد و منقضی‌شده در بازار، گفت: قوه قضائیه باید با متخلفان برخورد کند و آن‌ها را به اشد مجازات برساند تا دیگر برای کسب سود‌های کلان با زندگی و جان مردم بازی نکنند.(خبرگزاری دانجشو)

مصطفی تنها، عضو انجمن صنعت تایر ایران در این خصوص به رویداد 24 گفت: این اتفاق در فقدان ضوابط کنترل‌کننده روی داده است. در گذشته ضوابطی برای کنترل لاستیک‌ها از سوی بازرسان وجود داشت، اما متاسفانه از سال گذشته این کنترل‌ها لغو شد. این در حالی است که تاریخ استفاده از تایر از زمان تولید تا انقضاء حدود پنج تا شش سال است.

وی در ابتدای مهر ماه سال جاری نیز این موضوع را اعلام کرده بود که برخی تجار چای و حبوبات و شکر نیز اقدام به واردات تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی کردند ولی آن را با قیمت آزاد می‌فروشند. این افراد بازار را بهم ریخته‌اند و صدای واردکنندگان رسمی تایر را درآورده‌اند.

در این خصوص واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت به این خبر این بوده که فروش لاستیک تاریخ انقضا گذشته امکان ندارد و تاکنون چنین گزارشی به دستمان نرسیده است.

رضا رحمانی با اشاره به مشکلات این صنف در سال قبل گفت: سال گذشته قبل از عید با مشکلاتی در بازار لاستیک مواجه بودیم اما تمام لاستیک‌هایی که وارد بازار شد، جدید بود مگر اینکه یک نفر پیش از این نسبت به ورود لاستیک اقدام کرده و تاریخ انقضای این لاستیک‌ها گذشته است که به طور قطع توزیع و فروش آنها تخلف است.

اما آیا واقعا چنین مشکلی وجود ندارد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.