کد مطلب: ۱۵۵۷۹۴

وزیر کار مطرح کرد

۵۰۰ هزار شغل، ظرفیت اشتغال‌زایی اقتصاد ایران در سال

500 هزار شغل، ظرفیت اشتغال‌زایی اقتصاد ایران در سال

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اعلام این مساله که ظرفیت تولید اشتغال در ایران 500 هزار شغل در هر سال است، گفت: مساله اشتغال دچار سیاست‌زدگی شده است.

وزیر کار از کشیده شدن موضوع اشتغال به منازعات سیاسی انتقاد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایلنا، علی ربیعی در کارگاه بین‌المللی مطالعات بازار کار، گفت: اقتصاد ایران در بهترین حالت ممکن می‌تواند 500 هزار شغل در سال ایجاد کند، لذا باید سیاست‌های مبتنی بر مدیریت بازار کار را در پیش بگیریم. این تفکر که باید اول تولید شکل بگیرد تا اشتغال ایجاد شود، تفکر غلطی است چون کشورهای دیگر ابتدا به سمت جذب سرمایه‌ها رفته‌اند و بعد به رشد اقتصادی و رونق تولید و اشتغال رسیده‌اند.

ربیعی بر ضرورت جلب و حذب سرمایه‌های خارجی برای رشد اقتصاد تاکید دارد و افزود: باید سرمایه‌های خارجی را وارد کشور کنیم و 10 برابر سرمایه‌ای که در 10 سال گذشته وارد کرده‌ایم، سرمایه جذب کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: 20 سال است در کشور درباره بیکاری جدی‌تر صحبت می‌کنیم به نحوی که در دو سال اخیر بیکاری به منازعات سیاسی هم کشیده شده است، ولی آنچه بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد در مورد تعداد بیکاری و موضوع یک ساعت کار در هفته است و گاهی اوقات اشتغال درگیر سیاست‌زدگی می‌شود.

ربیعی متذکر شد: ما ناچاریم امروز به طور علمی و با توجه به دستاوردهای کشورهای مختلف در مورد سیاست‌های بازار کار و کیفیت بازار کار حرف بزنیم و ببینیم کدام ظرفیت‌های خالی در اقتصاد است تا اشتغال را به آن سمت ببریم. باید ببینیم کجای عرضه نیروی کار در حال کاستی است و با کدام رشد اقتصادی میخواهیم به اشتغال برسیم؟ پنجره جمعیتی در ایران امروز یک واقعیت است و معتقدم در کوتاه مدت این پنجره جمعیتی موجب افزایش بیکاری می‌شود، لذا فشار جمعیت در حوزه بازار کار را باید به فرصتی در جهت رشد سوق دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که انقلاب‌هایی نظیر روسیه و فرانسه بی تاثیر از تحولات جمعیتی نبوده است، گفت: کشورهای تازه صنعتی شده مثل ژاپن این تجربه را به ما نشان می‌دهند که تهدید‌های ناشی از رشد جمعیتی را به فرصتی برای رشد و شکوفایی تبدیل کنیم.

به گفته ربیعی، برای آنکه آینده‌ای فقیر را تجربه نکنیم، باید روی سیاست‌های بازار کار متمرکز شویم.

وی افزود: امروز 80 میلیون نفر جمعیت ماست و یک درصد جمعیت دنیا را داریم، درحالیکه دو برابر نسبت‌مان با جمعیت دنیا؛ افرادی داریم که در پنجره جمعیتی قرار دارند و ما نیازمند آن هستیم که هم به رشد بزرگ دسترسی پیدا کنیم و هم برای مدیریت بازار کار تلاش کنیم. چالش امروز ما نرخ مشارکت است از یکسو باید نرخ رشد اتفاق بیفتد تا مشارکت رخ دهد از یکسو مشارکت افزایش یابد تا رشد حاصل شود. اگر 40 درصد جمعیت در بازار کار مشارکت دارند باید به 70 درصد مشارکت برسند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.