کد مطلب: ۶۱۰۲۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

میوه‌های صادراتی برگشت خورده چه می‌شوند؟

میوه‌های صادراتی برگشت خورده چه می‌شوند؟

نه تنها سیب‌زمینی‌ها از ازبکستان و ترکمنستان برگشت خوردند بلکه کشورهای دیگر نیز کیوی و فلفل دلمه‌ای ایران را نپذیرفتند. میوه‌های صادراتی برگشت خورده چه می‌شوند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدت‌هاست که کشورهای خارجی محصولات کشاورزی ایران را نمی‌خرند. برخی می‌گویند علت عدم پذیرش میوه‌های ایران استفاده بیش از حد کشاورزان از سموم است و وزارت جهاد کشاورزی نظارتی بر شیوه تولید محصولات ندارد.

در این میان اما عده‌ای هستند که معتقدند سموم وارد شده غیراستاندارد است و کیفیت لازم را ندارد. خارجی‌ها هم سموم به کار رفته در ایران را غیراستاندارد می‌دانند.

در همین مورد رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد به تجارت‌نیوز گفت: وقتی میوه یا صیفی‌جات از لب مرز به کشور مقصد برگشت می‌خورد معمولا این محصولات کشاورزی در داخل کشور مصرف می‌شوند.

حیدر ساکن برجی توضیح داد: این به معنای آن نیست چون محصولات کشاورزی صادراتی بودند کشاورز از یک سموم خاص برای برخی از میوه‌ها استفاده کرده باشد و تنها چند محموله مشکل داشته باشد. بلکه غیر استاندارد بودن در کل محصولات کشاورزی تولید شده، وجود دارد.

محصولات کشاورزی ایران زیر سوال رفت

این فعال اقتصادی گفت: با توجه به مرجوع شدن محصولات کشاورزی کل محصولات زیر سوال رفته است. برای تمام محصولات از یک سموم استفاده شده بنابراین نمی‌شود تنها یک محموله را معدوم کرد چرا که در کشور همان کالاها مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

او گفت: مسئولان در زمینه واردات سموم باید مراقبت می‌کردند. احتمالا برای واردات سموم در آن زمان رانتی استفاده شده و بعدها نیز این سموم به کشاورزان تحمیل شده است. در هر حال این سموم استاندارد لازم را نداشته است.

مقصران باید تاوان بدهند

برجی اظهار کرد: برخی با اهمال کاری منافع ملی کشور را به خطر انداخته‌اند و مقصران باید تاوان این تخلفات را بدهند.

اخیرا ازبکستان و ترکمنستان مانع واردات سیب‌زمینی‌های ایرانی به کشور خود شدند. پاکستان هم از مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران استفاده و بازارهای صادراتی ایران را تصاحب کرده است.

پیش‌تر حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفته بود: «طبق بررسی‌های به عمل آمده سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی از چین وارد می‌شود. گویا این سموم از کیفیت لازم برخوردار نیست. قوه قضاییه باید به این مساله ورود کند چرا که در این شرایط بازگشت محصولات کشاورزی صادر شده منافع ملی و اشتغالزایی را تهدید می‌کند.»

برای مطالعه بیشتر خب ر برگشت سیب‌زمینی از ترکمنستان را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بعد میگن چرا اینهمه درد وبیماری زیاد شده .خوب محصولات کشاورزی که آلوده باشه چی میشه همه می خوریم و هزار جور مریضی می گیریم .اینهمه سرطان از کجا تو‌ بدن آدم ها پیدا شده از همین سموم

    • ناشناس

      واقعامتاسفانه همین جورکه گفتین????????

  • ناشناس

    همون رو میارن به ملت خودمون دوبرابر میدن

  • ناشناس

    ببین چقدر خاک به سر شدیم که باید بریم دنبال سیب‌زمینی پاکستانی بگردیم.

    • ناشناس

      با دقت بخون ؛نوشته پاکستان جای ایران رو در بازارهای منطقه گرفته ؛نه اینکه سیب زمینی به ایران وارد کنه

  • ناشناس

    ضررش به مردم بیچاره میرسه این محصولات برگشت خورده در داخل به خورد مردم داده میشه

  • ناشناس

    بیارید میدان تره بار بدید ملت خودمون بخوره حالشو ببره

  • ناشناس

    هیچی میریزن تو میادین میوه تره بار با قیمتی دوبرابر به مردم فلک زده میفروشن بعد میگن چرا اینقدر سزطان زیاد شده خدا لعنت کنه باعث وبانیشو

  • ناشناس

    چین بیرحم نامرد دوباره ضربه خودشو زد

  • از خرابه شام

    خیال کردین با دریغ کردن محصولات کشاورزی از مردم می توانید دلار کسب کرده و تامین بودجه کنید سر دنیای رو به پیشرفت رو نمی تونید کلاه بزارید.

  • سعید

    با سلام خدمت همه دوستان عزیز.
    حقیر سالها به عنوان کارشناس بازرگانی خارجی و مدیر بازرگانی در شرکتهای سم و کود کار کردم و باید یک سری توضیحاتی رو بدم تا شفاف سازی شود.هدفم از گفتن این موارد برای شفاف سازی بهتر در تولید کشور عزیزمان هستش نه ضربه زدن به واحد های تولیدی که واقعا در این روزها با مشقت در حال تولید هستند.ابتدا در مورد سموم صحبت می کنم. سم خوب سمی است که وقتی استفاده شد و حشره، علف و قارچ رو از بین برد به طور کامل تبخیر شود و اثری از آن نباشد.ماده اصلی سموم به عنوان ماده تکنیکال عمدتا از کشورهای چین و هند وارد کشور می کردیم. ما بالای صدها مدل سم داریم برای محصولات مختلف که در سه طیف قارچکش، حشره کش و علفکش استفاده می شود. این ماده تکنیکال با آب و یکسری حلال های دیگه مخلوط میشه و به صورت مایع شیمیایی در کشاورزی به صورت گسترده استفاده می شود. در همه کشورها همین پروسه انجام میشه.
    اما مشکل از کجا ناشی می شود. ماده تکنیکال که گرونترین ماده در تولید سم هستش دارای درجه خلوص و ناخالصی هستش به عنوان مثال فائو برای یک سم که برای گندم استفاده میشه به نام دلتامترین استاندارد 98.5 درصد رو در نظر گرفته. حالا اگر شما بخواهید این ماده تکنیکال رو خریداری کنید ابتدا باید یک سری اسناد و داکیومنتهایی به سازمان حفظ نباتات ارسال کنید و بگید به فرض شما از شرکت ردسان چین که مورد تایید حفظ نباتات هستش خرید می کنید و در صد خلوص ها طبق استاندارد هستش سازمان هم تایید میکنه و بعد پروسه واردات انجام می شود. حالا فرض کنید اگر من نوعی بخوام تقلب کنم که تعدادی از دوستان همین کار رو هم به کررات انجام می دهند این هستش که اسناد رو بر اساس 98.5 درصد ارائه می کنم ولی عملا با خلوص 95 درصد وارد کشور می کنم. کشاورز متاسفانه این سم رو استفاده می کنه نتیجه خوب نمیگیره. برای همین یاد میگیره که دو تا سه بار سمپاشی کنه تا نتیجه بهتر بگیره. در هر بار سمپاشی 5 درصد ناخالصی به گندم اضافه میشه و این پسماند سموم هستش که روی کیوی، توت فرنگی ، سیب و غیره می ماند. این باعث عودت محصول کشاورزی که صادر شده می شود. یک زمانی تصمیم به صادرات کیوی به کشور هند گرفتیم که تمام مدارک قرنطینه ایی رو برای هر کشور سازمان حفط نباتات تهیه کرده و در اختیار عموم گذاشته که نکته واقعا مثبتی است.
    متاسفانه نظارت آنچنانی در باب تکنیکال در کشور ما نمی شود. سرکشی از کارخانه های تولیدی می شود. ولی کسی کهبخواد تقلب کنه راه براش باز است.
    از طرفی هم آب های کشاورزی ما هم نسبت به دهه های اخیر قلیایی شده و جرم داره و اثر گذاری سموم رو کمتر می کند. برخی از سموم هم که به طور کل تقلبی هستند و از کارخانه های تولیدی سموم نیستند.وضعیت در کود به مراتب بهتر هستش، نمونه کودها به صورت رندوم در هر استانی توسط سازمان آب و خاک چک میشه و در صورت مقایرت با لیبل روی کود حتما نامه اخطار و جمع آوری بی قید و شرطی برای تولید کننده ها فرستاده میشه. حدود ده سالی است که این کار انجام می شود. برای همین حواسشون هست که جنس نامرغوب وارد بازار نکنند.البته اینجا کشاورزان عزیز هم نقش مهمی در نحوه مصرف دارند نباید سموم بی کیفیت ارزان خریداری کنند، نباید بیش از مصرف توضیح داده شده در لیبل استفاده کنند، زیاد مصرف کردن سموم باعث مقاومت در برابر بیماری می شود.
    نباید همش کودهای اوره دار استفاده کنند که باعث فرسایش خاک شود.لطفا هیچ کس از این این مطالب برای ضربه زدن به دو سازمان حفظ نباتات و خاک و آب استفاده نکنند. این مطالب تنها برای آگاهی بیشتر ارائه شد.با عرض پوزش از همه عزیزانی که در این صنف خالصانه زحمت می کشند و امیدواری برای بهبود مستمر در دو سازمان با ارزش حفظ نباتات و سازمان آب و خاک ایران زمین.

  • ناشناس

    چه گرفتاری شدیم این آب وهوامونه یه روز میگن شیر نخوریم یه روز میگن میوه ها مشکل داره هر روز یه چیز جدید ? اونم ازمدیریت کرونا یه سال کلی آدم مرد تازه واکسن اومد ?میخواین کل مردمو نابود کنید ?‍♀️