کد مطلب: ۲۰۴۳۶۵

نباید هنرمند تجسمی را نادیده بگیریم

نباید هنرمند تجسمی را نادیده بگیریم

حبیب‌الله صادقی گفت: نباید هنرمند تجسمی را نادیده بگیریم؛ هنرمند تجسمی می‌تواند تاریخ بعد از ما را روایت کند.

حبیب‌الله صادقی از هنرمندان صاحب نام و پیشکسوت که مجموعه‌ها و آثار فراوانی را با موضوعاتی چون انقلاب و دفاع مقدس در کارنامه خود دارد، جشنواره تجسمی را مهم‌ترین جشنواره در میان جشنواره‌های فجر می‌داند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، او گفت: با گذشت حدود چهل سال از پیروزی انقلاب و با توجه به این که هنرهای تجسمی ما به دلیل گسترده بودن در شاخه‌های مختلف خود پتانسیل‌های فراوانی برای مخاطبان خود دارند اما خیلی دیر برای برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی اقدام کرده‌ایم.

این نقاش برجسته که در دهه هشتاد مدیر موزه هنرهای معاصر تهران نیز بوده و از سویی برگزاری دوره‌هایی از جشنواره تجسمی فجر را به عهده داشته است گفت: من از زمان مدیریت خود در بخش تجسمی به دنبال آن بودم تا جشنواره‌ای که برگزار می‌شود در شأن و شوکت دیگر جشنواره‌های فجر مانند سینما و موسیقی و … باشد.

در این جشنواره این که چه کسی منتخب است یا چه کسی منتخب نیست اهمیت ندارد مهم نحوه برگزاری و ایجاد بستر کردن است.

صادقی گفت: هنر تجسمی ما امروز در سطح بالای جهان پذیرفته شده است که این رشد فزاینده حاصل تلاش‌های چهار نسل از هنرمندانی است که در پی همدیگر به دنبال ایجاد رشدی فزاینده در بیان هنری خود بوده‌اند.

اگر الفت و اخلاق انسانی که بر آمده از آموزه‌های الهی است به عنوان یک سرمنشا اخلاقی مد نظر ما باشد ما حقیقتا به زوایای دیگری از وجود خود دست پیدا خواهیم کرد و جای هر امری به سامان خواهد بود.

او گفت: امروز هنر به شکل روزآمد متحول می‌شود و مانند دوران کلاسیک نیست که یک مکتب نقاشی سیصد سال به کار خود ادامه بدهد. ما باید به هستی شناسی دوران خودمان با هوشمندی نگاه کنیم.

هنرمند ایرانی باید تلاش کند بهترین کلام را که در آرمان‌های ما معرفی شده است امیدوارانه، تصویر کند. آن هم زمانی که در دل یک بستر مشخص، بتواند روحیه هم افزایی را در خود پرورش و گسترش دهد.

صادقی با تاکید بر اینکه ما نباید هنرمند تجسمی را نادیده بگیریم، در ادامه بیان کرد: هنرمند تجسمی از چنان پتانسیلی برخوردار است که می‌تواند تاریخ بعد از ما را روایت کند. همان گونه که هنرمندان دوران صفوی که شاهنامه شاه طهماسب را خلق کردند سرفصل‌های جدیدی را برای معرفت جهان ایجاد کردند. ایجاد این سر فصل‌ها حاصل نوعی مراقبت بود.

این نقاش انقلابی گفت: ما در کشورمان برای مردمی کردن جشنواره تجسمی فجر احتیاج به بازخوانی رابطه میان دولت، ملت و هنرمندان داریم تا آثارشان از یک کیفیت ارزشی نه کیفیت سفارشی ساخته شود در عین این که به ارزش‌ها وفادار است.

این یکی ویژگی‌های مهم نقاشان انقلاب است که علیرغم وفاداری به چهارچوب‌های آن به اصل و متن یک اتفاق اجتماعی نقد وارد می‌کنند.

او گفت: یک هنرمند باید خیال، نظر، اندیشه و بیان خود را به شکلی آزادانه پشت سه پایه احساس کند تا حقایق هستی را به ترجمانی تصویری بدل کند.

اگر بگذاریم هنرمند کارش را کند و اجازه دهیم او خود لحظه به لحظه متجلی شود اتفاقی در این زمینه رخ نخواهد داد. این مسئله مهم است که فضائلی که یک هنرمند در دوره خودش به وجود می‌آورد بسط اندیشه خودش باشد.

هنر و هنرمندان ما باید به جامعه خود نگاه کنند و از همین منظر باید گفت این‌ها فضائلی است که در معرفت ما ایجاد شده است و به هیچ عنوان نمی‌تواند سفارشی باشد.

صادقی درباره این که مردم چگونه می‌توانند با هنرهای تجسمی آشنایی بیشتری پیدا کنند گفت: ما نباید به ترکیب جمعیتی هنرمند و مخاطب دست بزنیم.

باید بگذاریم اتفاق‌های دیداری خودش اتفاق بیافتد و مردم از پشت چشم‌های هنرمند جهان را ببینند و جهان آرزوهای خود را تعبیر کنند. ما باید امکان بروز و ظهور را به هنرمند بدهیم. یعنی نباید رفتار گلخانه‌ای داشته باشیم باید به هنرمند اجازه خلق بدهیم.

گفتنی است؛ در این دوره از جشنواره تجسمی فجر از این هنرمند باسابقه در بخش مفاخر جشنواره هنرهای تجسمی فجر تجلیل به عمل آمد.

صادقی در این نمایشگاه مجموعه جدیدی از آثار نقاشی خود را که درباره حوادث هفتم تیر 1360 است را به نمایش درآورد. وی علاوه بر نقاشی در دو حوزه کاریکاتور و تصویر‌سازی نیز فعالیت می‌کند.

دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با میزبانی موسسه فرهنگی هنری صبا، فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر فلسطین و موسسه فرهنگی اکو تا 4 اسفند برگزار می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.