کد مطلب: ۳۸۴۳۷۵

جزئیات جدید از نحوه فعالیت بازار متشکل ارزی

جزئیات جدید از نحوه فعالیت بازار متشکل ارزی

مدیرعامل بازار متشکل ارزی در جمع مدیران و کارکنان بخش ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران، جزئیات تازه‌ای از نحوه فعالیت این بازار را اعلام کرد.

مدیرعامل بازار متشکل ارزی در جمع مدیران و کارکنان بخش ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران، جزئیات تازه‌ای از نحوه فعالیت این بازار را اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران؛ محمود شکسته‌بند امروز در نشستی با حضور معاون امور ارزی و بین‌الملل، جمعی از مدیران امور و نیز کارکنان بانک گفت: سامانه اصلی این بازار به سامانه‌های بانک‌ها، صرافی‌ها و چند بخش مختلف در بانک مرکزی متصل است، به طوری‌که کوچک‌ترین ایراد می‌تواند همه فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، به همین دلیل افزایش دقت سامانه در اولویت است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی این بازار، «تهران» را به پایتخت ارزی کشور تبدیل خواهد کرد، افزود: در حال حاضر نرخ ارز در کشور ما بر اساس نرخ سلیمانیه، دوبی، استانبول و هرات تعیین می‌شود، در حالی که این روند قابل ادامه یافتن نیست.

شکسته‌بند با تاکید بر این که نرخ ارز در بازارهای خارج از کشور حدود ساعت ۱۱ ظهر مشخص می‌شود، گفت: بازار متشکل ارزی این امکان را ایجاد می‌کند که ساعت نه صبح هر روز، نرخ متوسط مشخص و معاملات بر اساس آن انجام شود.

شفاف‌سازی و امنیت بازار ارز

مدیرعامل بازار متشکل ارزی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از نرخ‌های ارائه شده برای ارز، غیر واقعی و مبتنی بر دادوستدهایی است که هرگز انجام نشده، اظهار داشت: بازار متشکل ارزی، نرخ را بر اساس معاملات واقعی مشخص می‌کند، به طوری که تعداد و قیمت ارز مبادله شده به صورت رسمی ثبت می‌شود.

وی پیاده‎سازی این سازوکار را روشی مناسب برای کشف قیمت ارز دانست و خاطرنشان کرد: نرخ موزون متوسط کشف شده در این بازار، عددی است که مبنای معاملات قرار می‌گیرد و حداکثر نوسان در نظر گرفته شده برای آن نیز ۳ درصد است.

شکسته‌بند، راه‌اندازی این بازار را پایانی بر فعالیت صرافی‌ها با دو یا چند دفتر یا حساب‌های متعدد بانکی به نام اقوام صاحبان صرافی دانست و ادامه داد: اکنون میان خریداران و فروشندگان ارز برای دریافت مبلغ مورد معامله نگرانی وجود دارد، اما بازار متشکل ارزی این دغدغه را برطرف و به نیابت از طرفین معامله، پول را به حساب آنها واریز می‌کند.

بازار متشکل ارزی مبتنی بر اسکناس است

وی با تاکید بر اینکه بازار متشکل ارزی مبتنی بر اسکناس است، گفت: بانک‌ها اسکناس ارز را از صرافی‌ها دریافت می‌کنند و در صورت اعلام نیاز آنها، اسکناس را نیز بر می‌گردانند. به گفته شکسته‌بند، این موضوع تضمین شده و بانک‌ها موظف هستند همه نیاز صراف‌ها به اسکناس را به صورت لحظه‌ای تامین کنند.

مدیرعامل بازار متشکل ارزی با اشاره به اینکه هر صراف موظف است یک حساب مبتنی بر دلار، یک حساب مبتنی بر یورو و یک حساب مبتنی بر ریال در بانک مورد نظرش افتتاح کند، ادامه داد: صراف به ما وکالت می‌دهد که از حساب‌های او به اندازه معامله ثبت شده در سامانه، برداشت و به حساب طرف دوم معامله واریز کنیم.

وی همچنین اعلام کرد: تاکنون حدود ۷۰ صرافی حق عضویت خود در این بازار را پرداخت کرده‌اند، اما چشم‌انداز واقعی، حضور ۶۰۰ صرافی در این بازار است. در این سامانه، حراج ناپیوسته ارز از ساعت نه تا ۱۰ صبح برگزار می‌شود و پس از آن نیز حراج پیوسته عملیاتی خواهد شد و در نهایت بازار در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه بسته می‌شود.

به گفته وی، مسئله پول‌رسانی بانک‌ها در جریان فعالیت این بازار بسیار اهمیت دارد، به طوری که تاخیر در آن می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد و یا اطمینان به آن را کم کند، بنابراین بانک‌ها باید تلاش کنند همواره نیاز ارزی مشتریان خود را تامین کنند.

مدیرعامل بازار متشکل ارزی همچنین اعلام کرد: خودپردازهای ارزی، به زودی برای تامین اسکناس مشتریان راه‌اندازی می‌شوند. شکسته‌بند در پاسخ به این سوال که آیا با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، سامانه نیما حذف خواهد شد یا خیر، گفت: این دو بازار در کوتاه‌مدت به صورت موازی حرکت می‌کنند، اما در نهایت طبیعی است که یکی شوند.

وی همچنین با اعلام اینکه بانک ملی ایران به عنوان نخستین بانک برای افتتاح حساب توسط صرافی‌ها مشخص شده است، گفت: تا پایان تیر ماه، سه بانک دیگر نیز معرفی خواهند شد و سپس در یک روند مشخص، سایر بانک‌ها به این مجموعه افزوده می‌شوند.

بانک ملی ایران با همه توان وارد می‌شود

معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه اراده بانک مرکزی برای شفاف‌سازی بازار ارز جدی است، گفت: بانک ملی ایران نیز در این راه با همه توان وارد می‌شود.

محسن امین زارع با اشاره به اینکه سال‌هاست نظام بانکی به دنبال سازوکاری برای قیمت‌گذاری ارز است، افزود: خوشبختانه با تدبیر بانک مرکزی، این سازوکار مشخص شده و به زودی عملیاتی می‌شود. وی با تاکید بر اینکه بانک ملی ایران، بازوی توانمند بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز است، گفت: مجموع تراکنش صرافی ملی ایران، معادل تراکنش‌های کل صرافی‌های دیگر است.

معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران، امکانات این بانک در حوزه ارزی را بسیار قابل توجه و کم‌نظیر خواند و ادامه داد: پول‌رسانی بانک ملی ایران نیز بسیار ضابطه‌مند است، به طوری که در لحظه می‌تواند نیاز مشتریان را برطرف کند. در ادامه این نشست، به سوالات مختلف حاضران در جلسه پاسخ داده شد.

منبع: ایبِنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.