کد مطلب: ۷۴۴۷۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مجوز نرخ سود سپرده ۲۵ درصدی صادر شد؟

مجوز نرخ سود سپرده 25 درصدی صادر شد؟

در حالی که برخی بانک‌ها، سود سپرده‌های خود را به 25 درصد افزایش داده‌اند بانک مرکزی با این موضوع مخالفت کرد. با این وجود به نظر می‌رسد که ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز یکی از خبرگزاری‌ها، گزارشی مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده به 25 درصد در برخی از بانک‌های دولتی منتشر کرد. همچنین این خبرگزاری ادعا کرده است که برخی از بانک‌های خصوصی نیز نرخ سود تسهیلات را به مشتریان خود 24 درصد اعلام می‌کنند.

این ادعا در حالی مطرح شده است که با وجود زمزمه‌هایی از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، بانک مرکزی همچنان ابلاغیه‌ای مبنی بر افزایش این نرخ منتشر نکرده است.

واکنش بانک مرکزی چه بود؟

تجارت‌نیوز برای راستی‌آزمایی این موضوع با مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به گفتگو پرداخت. قمری‌وفا با تاکید بر اینکه نرخ سود مصوب بانک مرکزی همچنان 18 درصد است اعلام کرد که با بانک‌های متخلف برخورد خواهد شد.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی همچنین با انتشار یک توئیت در صفحه رسمی خود نوشت: ‏با توجه به انتخاب رئیس‌کل محترم بانک مرکزی و احتمال برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای پیرامون تصمیمات مدیریت جدید بانک، تاکید می‌شود کلیه اخبار، اطلاعیه‌ها و احکام رئیس‌ کل بانک مرکزی صرفاً ازطریق پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی ج.ا.ا و سپس در فضای مجازی وابسته به این بانک منتشر می‌شود.

قمری وفا نرخ سود سپرده

توئیت مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود سپرده

مداخلات دستوری؛ آفت اقتصاد ایران

کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز، به بررسی اقدام بانک‌ها مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده و واکنش بانک مرکزی به این اقدام پرداخت.

ندری برخورد بانک مرکزی را یک سیاست دستوری دانست و گفت: این مداخلات دستوری آفت اقتصاد ما هستند و وضعیت بانک‌ها را سخت کرده‌اند. در حال حاضر، بانک‌ها با کوچ سپرده‌های بلندمدت مواجه هستند و مردم از موجودی سپرده‌های بلندمدت خود برای خرید دارایی استفاده می‌کنند. این موضوع بانک‌ها را دچار کسری منابع نقدی کرده است و آنها ذخایر کافی نزد بانک مرکزی ندارد.

وی در ادامه افزود: در این شرایط یا بانک‌ها باید به سمت اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی بروند و یا نرخ سود سپرده را افزایش دهند تا مردم تمایلی به برداشت از موجودی حساب‌های بلندمدت خود نداشته باشند.

چراغ سبز بانک مرکزی به افزایش نرخ سود سپرده؟

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: بانک‌ها در وضعیت سختی قرار گرفته‌اند و کاری که آنها می‌کنند قابل درک است. متاسفانه سیاست‌های بانک مرکزی ناشی از فقدان استقلال این بانک است. بانک مرکزی تحت تاثیر فشارهایی که از بیرون متحمل می‌شود، مجبور است به طور رسمی با افزایش نرخ سود سپرده مخالفت کند اما به نظر می‌رسد که به طور غیررسمی چراغ سبز افزایش نرخ بهره را به بانک‌ها داده است.

ندری در پایان خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی با این افزایش نرخ سود سپرده موافقت نکند، اضافه برداشت بانک‌ها و در پی آن رشد نقدینگی و پایه پولی افزایش می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من خودم تو بانک پول داشتم کشیدم بیرون دادم دست فامیلمون باهاش کار میکنه 45 درصد هم سود میده بهم
    خیلی از بانک بهتره بانک چندر غاز میداد یه وام هم میخواستی بگیری هزار جور بهانه میاوردن

  • ناشناس

    این بنده خدا که هیچ مطلبی دال بر مخالفت با افزایش سود بانکی ننوشته که،این خبر برای خودش چی میگه؟

  • بهروز تهرانی

    سپرده بالاتر از ۱۸درصد غیر قانونی است؟ همین الان بانک… ۲۱درصد و بانک… ۲۲ درصد میدن که بعد از یک ماه قابل برداشت است.

  • م.ن

    بانکها همیشه گزارش مالی و سود آوری کمی را گزارش میدهند. سالهاست که پول سود کمی به سپرده مردم داده اند و سود هنگفتی برای خودشان بدست آورده اند. سرمایه گذاری میکنند با پول مردم در همه چیز طلا، ملک ، دلار، ماشین و غیره و مشکل مالی ندارند. بعد از سالها حالا یه کم سود بیشتری میخواهند به مردم بدهند و ببینیم چیکار میکنند.

  • ناشناس

    ازبس‌که‌گفتید‌ونوشتید‌(برخی‌بعضی‌‌تعدادی‌…..)وحرف‌درست‌نزدید‌کلافه‌شدیم‌متلا‌بنویسید‌بانک‌پاسارگاد‌۲۵‌درصد‌میده

  • ناشناس

    نرخ سود دقیقا با تورم باید بالا برود نه کمتر سرمایه داران با وام‌های ارزان در مسکن و خودرو و طلا سرمایه گذاری میکنند و سپرده گذاران نگاهشان باید به دهان مسئولین باشد کاش برای گرانیها همینقدر زود اقدام میکردید همه چیز ده برابر شده غیر از درامدها

  • ناشناس

    اگر سود سپرده ۲۵درصد باشد به هزار دلیل منطقی همه چیز ارزان می شود

  • رضایی

    اگه نرخ سود با احتساب رقم تورم و رشد چاپ پول در نظر گرفته بشه، مثلا 26 تا 30 درصد تاثییر مثبتی داره

  • ناشناس

    الان بانک سپه سود پول مردم را یک سال ۱۸ درصد می دهند پس کوتا مدت سه ماه را ۲۲ در صدر می دهند الان این سودی که به مردم می دهند کم هست باید ۲۵ یا ۲۸ درصد برسد چون این پول‌های که مردم گذاشتن توی بانک فایدی ندارد باید با پول خود یونجه برای گوسفند بخرد بهتر هست که توی بانک بگذارد برای دولت اصلان ارزش ندارد

  • ناشناس

    این چه ريسي بانك مركزي ١٥ روز سود كردن ۲۳ درصد دوباره برگشتن ۲۰ دوباره میگن می خواهد بیشتر بشه لطفا با اعصاب مردم بازی نکنین مگه مردم مسخره شماهستن صبح که بیدار میشه دستور جدید صادر میکنه 🤮