کد مطلب: ۷۴۳۵۵۴

مقدمه‌چینی بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده

مقدمه‌چینی بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده

نرخ بهره بین بانکی برای سومین هفته متوالی صعودی شد و به 21.03 درصد رسید. موضوعی که به زعم کارشناسان، نوعی پیش‌درآمد برای افزایش نرخ سود سپرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز بانک مرکزی جدیدترین بروزرسانی آمار نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ ریپو را منتشر کرد. آماری که احتمال افزایش نرخ سود سپرده در روزهای آتی را بیش از پیش بالا برد.

مطابق این آمار، میانگین موزون نرخ بهره بازار بین بانکی در اولین هفته زمستان 1401 با افزایش اندک 0.02 واحد درصدی مواجه شده است. به این ترتیب نرخ بازار شبانه در پایان هفته منتهی به 5 دی ماه به 21.03 درصد رسید.

همچنین حداقل نرخ توافق بازخرید که با نرخ ریپو نیز شناخته می‌شود، بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در عدد 21 درصد ثابت ماند.

روند تغییرات هفتگی نرخ بهره بین بانکی و نرخ سود سپرده

روند تغییرات هفتگی نرخ بهره بین بانکی و نرخ ریپو

نرخ بهره بین بانکی در مدار صعودی

صعود 0.02 واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی در نخستین هفته دی ماه، باعث شد که این نرخ برای سومین هفته متوالی در مدار صعودی قرار بگیرد.

حرکت رو به بالای نرخ بازار شبانه در کانال 21 درصدی در حالی ادامه یافت که سرکوب‌های بانک مرکزی در ماه‌های گذشته، مانع ورود این نرخ به این کانال می‌شد.

با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهند که دخالت بانک مرکزی در بازار بین بانکی در هفته‌های گذشته کاهش یافته و همین موضوع سبب صعود نرخ بهره این بازار شده است.

بانک مرکزی در هفته منتهی به 5 دی ماه، تنها 430 میلیارد تومان از منابع خود را به بازار شبانه تزریق کرد. این در حالی است که در سه هفته پیش از آن، بانک مرکزی دخالتی در این بازار نداشت.

اما علت عقب‌نشینی بانک مرکزی از موضع خود مبنی بر سرکوب نرخ بهره بین بانکی چیست؟

نرخ سود سپرده در مسیر نرخ بهره بین بانکی؟

به زعم کارشناسان بانکی، رشد نرخ بهره بازار شبانه به عنوان یکی از ابزارهای سیاست پولی بانک مرکزی، نوعی پیش‌درآمد برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی است.

با وجود اینکه بانک مرکزی تا چند هفته پیش بر ثبات نرخ سود سپرده در سطح 18 درصد تاکید داشت، اما علی صالح آبادی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی در 27 آذر ماه برای اولین بار از لزوم استفاده از ابزار نرخ بهره برای کنترل تورم گفت.

طبق گفته‌های صالح آبادی، موضوع افزایش نرخ سود سپرده در شورای پول و اعتبار بررسی می‌شود، اما تغییرات نرخ‌های بهره در هفته‌های گذشته نشان می‌دهند که باید منتظر افزایش نرخ سود سپرده نیز باشیم.

نرخ گواهی سپرده 23 درصدی شد

در هفته‌های اخیر، علاوه آغاز یک روند صعودی توسط نرخ بهره بین بانکی، یکی دیگر از نرخ‌های بازار پول نیز به طور رسمی بالا رفت.

روز سوم دی ماه بود که هیات عامل بانک مرکزی مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده عام با نرخ سود 23 درصد را صادر و به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

در ابتدا 17 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی مجوز انتشار این اوراق را دریافت کردند. در ادامه 8 بانک دیگر نیز به این فهرست اضافه شدند تا در مجموع 25 بانک و موسسه اعتباری اوراق گواهی سپرده عام 23 درصدی را صادر کنند.

افزایش نرخ سود سپرده قطعی شد؟

به نظر می‌رسد که با نشستن محمدرضا فرزین بر صندلی ریاست بانک مرکزی ، موضوع افزایش نرخ سود سپرده، قطعی شده باشد.

زیرا فرزین در شب گذشته اعلام کرد: شورای عالی پول اجازه افزایش نرخ بهره را داده و این موضوع به بانک‌ها نیز اعلام شده است. قطعاً از ابزار نرخ بهره استفاده خواهیم کرد اما اینکه چگونه استفاده خواهد شد را در عمل باید بررسی کنیم.

حال باید دید که افزایش نرخ بهره سپرده به عنوان یکی از ابزارهای مهم کنترل تورم در جهان استفاده می‌شود، می‌تواند در مهار تورم افسارگسیخته ایران داشته باشد یا نه.

واکنش بورسی‌ها چه خواهد بود؟

افزایش نرخ بهره بین بانکی و احتمال بالارفتن نرخ سود سپرده نگرانی‌هایی را برای فعالان بازار سرمایه بوجود آورده است. به طوری که بورس امروز در واکنش به این اخبار سرخ‌پوش شد.

بنابراین به نظر می‌رسد که باید بار دیگر منتظر اعتراض سهامداران بورسی نسبت به افزایش‌ نرخ‌های بهره باشیم. اما مهم‌تر از این اعتراضات، واکنش بانک مرکزی نسبت به آنها است.

باید دید که واکنش فرزین به این اعتراضات همچون صالح آبادی عقب‌نشینی خواهد بود یا رئیس کل جدید بانک مرکزی حرف خود را به کرسی می‌نشاند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.