کد مطلب: ۲۰۰۷۲۴

نقش ۱۴ ساله بورس فلزات و کالا در بازار فولاد

نقش ۱۴ ساله بورس فلزات و کالا در بازار فولاد

یک مقام مسئول با بیان اینکه رانت‌های بازار فولاد از دست رفته است، گفت: شفافیتی که هم‌اکنون در بورس وجود دارد، قابل قبول است.

رسول خلیفه سلطان گفت: نقش بورس کالا در حذف رانت‌های کلان و ایجاد شفافیت در بازار فولاد غیر قابل انکار است. برای بررسی بهتر این موضوع باید اوضاع بازار فولاد قبل از تاسیس بورس کالا را به یاد بیاوریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: در آن زمان رانت‌های زیادی در روند معاملات صنایع مختلف از جمله فولاد وجود داشت و عده‌ای کالاها را در انبارهای خود احتکار کرده و با گران فروشی ثروت‌اندوزی می‌کردند. در آن شرایط با صنایعی مواجه بودیم که سود نداشته و روز به روز ضعیف‌تر می‌شدند.

وی گفت: این در حالی است که وقتی ساختار بورس کالا ایجاد شد، شاهد تولد رقابت در بازار فولاد بودیم و بخش اعظم سود که پیش از این به جیب عده معدودی سرازیر می شد، در خود صنعت حفظ شد؛ بعد از آن بود که صنایع توانستند رشد کرده و به سودآوری مطلوبی دست یابند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر نقش بورس کالا در حذف رانت، فساد و عدم شفافیت، گفت: شفافیتی که در بورس کالا وجود دارد در حد قابل قبولی بوده و ساختار توسعه‌ای بورس کالا به سمت حفظ منافع تولیدکنندگان صنایع بالادست و پایین دست است.

وی اظهار داشت: شرکت های عرضه کننده در بورس کالا به صورت سالانه و برنامه‌ریزی شده محصول خود را در اختیار مصرف کننده نهایی آن قرار می‌دهند؛ در این میان اگر بورس کالا وجود نداشت، این محصولات در بازار به تاجران عرضه شده و به کمک واسطه‌ها و البته با قیمت‌های بالاتر در اختیار شرکت‌های مصرف کننده قرار می‌گرفت.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.