فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۳۹۶۷۶

اویل‌پرایس بررسی کرد:

دلایل نوسانات قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ / احتمال بازگشت قیمت به ۶۰ دلار

دلایل نوسانات قیمت نفت در سال 2018 / احتمال بازگشت قیمت به 60 دلار

کارشناسان بر این باورند که توافق کاهش تولید، آهسته شدن رشد اقتصاد جهانی، جنگ تجاری و افزایش تولید عربستان و روسیه به دنبال نگرانی از کاهش عرضه ایران از مهم‌ترین دلایل نوسانات قیمت نفت در سال 2018 بوده است.

عوامل متعددی در پایان سال 2018 قیمت نفت را به شدت کاهش داد. قیمت نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت در ماه اکتبر به بالاترین سطح خود طی چهار سال گذشته -76 دلار به ازای هر بشکه- رسید. این در حالی است که قیمت نفت آمریکا 40 درصد پایین‌تر از سطح قیمت‌ها در مقایسه با ماه اکتبر است. همچنین قیمت نفت خام برنت در هفته گذشته به پایین‌ترین میزان از آگوست 2017 رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت نفت در سال 2018 نوسانات بسیاری داشته که به عقیده کارشناسان از مهم‌ترین دلایل آن توافق کاهش تولید میان اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک، آهسته شدن رشد اقتصاد جهانی، کاهش تقاضا، جنگ تجاری و افزایش تولید عربستان و روسیه به دنبال نگرانی از کاهش عرضه ایران به دلیل تحریم‌هاست. اختلالات عرضه ونزوئلا هم دلیل مهم دیگری برای افزایش قیمت نفت بود.

به گزارش اویل‌پرایس، از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت در سال جاری، می‌توان به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد. نگرانی‌ها از کاهش عرضه ایران وحشت بازارها را به دنبال داشت و به این ترتیب قیمت نفت در ماه اکتبر -اواسط مهرماه- رشد قابل توجهی داشت. به دنبال این نگرانی، عربستان سعودی و روسیه تولید نفت خود را افزایش دادند تا کاهش عرضه ایران را جبران کنند. در عین حال، یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چهارم نوامبر، هشت مشتری اصلی نفت ایران از سوی ایالات متحده معافیت دریافت کردند و این مسئله افزایش عرضه بیش از حد را به دنبال داشت.

از سوی دیگر، ترامپ از عربستان سعودی به عنوان رهبر سازمان نفتی اوپک خواست تا با افزایش تولید، از افزایش بیشتر قیمت نفت جلوگیری کند. تحلیلگران معتقدند در حالی که ایالات متحده آمریکا در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان است، این درخواست ترامپ کاملا غیرمنطقی است. در ماه گذشته آمریکا برای اولین بار طی 75 سال اخیر به صادرکننده خالص نفت خام تبدیل شد . از این رو، قیمت‌های پایین نفت تهدیدی برای استقلال آمریکا در حوزه انرژی محسوب می‌شود و انگیزه سرمایه‌گذاران در حوزه نفتی کاهش می‌یابد.

این در حالی است که بیشتر ایالت‌هایی که از قیمت‌های بالای نفت سود می‌برند، ایالت‌هایی هستند که حامیان ترامپ بوده‌اند و در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 به او رای داده‌اند. این ایالت‌ها عبارتند از: تگزاس، اوکلاهما، داکوتای شمالی، آیووا و پنسیلوانیا.

به این ترتیب به نظر می‎رسد، سیاست‌های ترامپ تاثیر قابل توجهی بر نوسانات قیمت نفت در سالی که گذشت، داشته است.

همچنین با شروع جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین، تقاضا برای نفت به شدت کاهش یافت.

نوسانات قیمت نفت در حالی رخ داده که اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول انتظار دارند که رشد اقتصادی در سال آینده به 2.5 درصد کاهش یابد. در حالی که این رقم در سال 2018 حدود 2.9 درصد بوده است. به این ترتیب و با کاهش فعالیت‌های اقتصادی تقاضا برای محصولات در حوزه انرژی نیز کاهش می‌یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در مورد تقاضای نسبتا ضعیف در کشورهای اروپایی هشدار داده است. بحران ارزی در اقتصادهای نوظهور از جمله آرژانتین، برزیل و هند هم به کاهش تقاضای نفت دامن زده است.

به دنبال کاهش شدید قیمت نفت، تولیدکنندگان اوپک به رهبری عربستان و تولیدکنندگان غیراوپکی به رهبری روسیه، در ششم دسامبر در وین توافق کردند تا در شش‌ماهه اول سال آینده 1.2 میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند. سهم اوپک از این کاهش 800 هزار بشکه و سهم غیراوپک 400 هزار بشکه در روز است.

احتمال افزایش قیمت نفت در سال 2019

توافق اوپک هنوز موفق نشده بازار را در مورد افزایش قیمت نفت متقاعد کند. اما از آنچا که اوپک و روسیه به طور مشترک بیش از 50 درصد از نفت جهان را تولید می‌کنند، انتظار می‎رود اگر همه امضاکنندگان به این توافق پایبند باشند و آن را به درستی اجرا کنند، قیمت نفت طی چند ماه آینده بار دیگر به کانال 60 دلار بازگردد.

امروز، دوشنبه، هر بشکه نفت خام برنت با 0.59 درصد افزایش، با قیمت 53.80 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با 0.50 درصد افزایش، به 45.83 دلار رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.