کد مطلب: ۳۱۰۸۸۷

هلند، روسیه و اسپانیا؛ صدرنشین صادرات اروپامحور خراسان رضوی

هلند، روسیه و اسپانیا؛ صدرنشین صادرات اروپامحور خراسان رضوی

براساس آمار و ارقام کشورهای هلند و روسیه و اسپانیا صدرنشین صادرات اروپامحور خراسان رضوی هستند.

صادرات رکنی اساسی در اقتصاد و تولید هر جامعه محسوب می‌شود و در این میان به میزانی که حجم صادرات هر جامعه بیشتر باشد به همان نسبت می‌توان امیدوار بود که اشتغال و ضریب آن نیز در آن جامعه بالاتر باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز،خراسان رضوی از دیرباز به دلیل مرز مشترک با چند کشور همجوار زمینه مناسبی برای صادرات محصولات داشته است و شاهد بوده‌ایم که در سال‌های اخیر حجم و میزان صادرات این استان نیز افزایش داشته است.

براساس آمار و ارقام‌هایی که از سوی نهادهای مختلف ارائه می‌شود برای مثال حجم و میزان صادرات استان نسبت به بازه زمانی سال گذشته در سال جاری حدود 32 درصد افزایش داشته که البته این خبری امیدوارکننده و امیدبخش است و می‌تواند زمینه مناسبی برای اشتغال پایدار در استان و همچنین افزایش میزان تولیدات را فراهم کند.

متنوع سازی صادراتی نیز یکی از مسائلی است که در استان خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفته که خود می‌تواند زمینه و بستر مناسبی را برای صادرات محصولات مختلف فراهم کند.

34 میلیون دلار صادرات از محل بازارچه‌ها

قربان میرزایی در قامت مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در زمینه صادرات استان با بیان اینکه حجم صادرات هم سال گذشته در این زمان یک هزار و 36 تن به ارزش 843 میلیون دلار بوده است می‌گوید: از کل ارزش صادرات غیرنفتی در شش ماهه امسال 4 میلیون و 326 هزار دلار از محل تجارت چمدانی و 34 میلیون و 201 هزار دلار از محل بازارچه‌‌های مرزی باجگیران و دوغارون بوده است.

وی ادامه می‌دهد: در این مدت میـزان واردات استان 144 هزار تن بـه ارزش بالغ بر176 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ازنظر وزن 8 درصد و از لحاظ ارزش7 درصد افزایش دارد چنانکه حجم واردات سال گذشته در این زمان 134 هزار تن به ارزش 164میلیون دلار بوده است.تراز بازرگانی خارجی گمرکات استان هم در این مدت زمانی مثبت و معادل 940 میلیون دلار است.

به گفته میرزایی، حجم صادرات بازارچه‌های مرزی استان در این مدت 78 هزار و 993 تن به ارزش تقریبی 34 میلیون و 201 هزار دلار بوده که نسبت به سال قبل از نظر وزنی کاهش 42 درصدی و از نظر ارزشی، رشد 13 درصدی را نشان می‌دهد.

هلند و روسیه؛ صدرنشین صادرات اروپا محور خراسان رضوی

راضیه علیرضایی؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز می‌گوید: مراودات تجاری استان با کشورهای هدف صادراتی و مبداء واردات استان در اروپا در 5 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه می‌دهد: در این مدت، رقم مبادلات تجاری با این کشورها از 63 میلیون دلار به 88 میلیون دلار رسیده و کشورهای هلند، روسیه و اسپانیا از بیشترین افزایش در حجم مبادلات برخوردار بوده‌اند.

وی افزود: بر این اساس، در این مدت صادرات به اروپا 63 درصد رشد داشته و از حدود 20 میلیون دلار در 5 ماهه اول سال 96 به بیش از 32 میلیون دلار در 5 ماهه امسال بالغ شده که بیشترین افزایش مربوط به کشورهای هلند، ترکیه، روسیه و اتریش بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح می‌کند: واردات کالا از مبداء کشورهای اروپایی که بیشتر کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است نیز در مدت مورد اشاره با رشد 28.5 درصدی از 43 میلیون دلار در 5 ماهه اول سال 96 به 56 میلیون دلار در سال جاری رسیده است که بیشترین افزایش‌ها مربوط به کشورهای اسپانیا، اتریش و روسیه است.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.