کد مطلب: ۳۴۷۰۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکاوی رفتار بورس در هفته اخیر / افت شاخص و تلنگر به سهامداران

واکاوی رفتار بورس در هفته اخیر / افت شاخص و تلنگر به سهامداران

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشت، از رشد هزار واحدی شاخص کل گرفته تا سقوط 3700 واحدی آن، همه نشان از واکنش هیجانی سهامدارن به شایعات داشت و در نهایت سهامداران با تشکیل صف فروش در بسیاری از نمادها موجب افت 2700 واحدی شاخص کل در هفته اخیر شدند.

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشت و در نهایت با افت 2700 واحدی شاخص کل به کار خود پایان داد. بررسی روزانه اتفاقات مهم بازار سهام همواره مورد توجه سهامدارن بوده است.

روز شنبه، رشد قیمت نفت به کمک پالایشی‌ها آمد و معاملات شرکت‌های پالایشی در بازه مثبت و حتی بعضا تشکیل صف خرید این نمادها نشان از استقبال بازار از گزارش خوب این شرکت‌ها داشت. بانک‌ها هم که منتظر تسعیر ارز و افزایش سرمایه بودند این روز را بدون هیجان و تا حدودی منفی سپری کردند.

خودرویی‌ها نیز با عدم استقبال مواجه شدند اما قطعه سازان اوضاع بهتری داشتند. پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در روز شنبه، محصولات معدنی و فرآورده‌های نفتی بودند.

شاخص کل در این روز 536 واحد رشد کرد.

4454

روز یکشنبه، بازار تغییر جهت داد. درحالی که بهترین گزارش‌های 9 ماهه را شرکت‌های پالایشی داده بودند که از ابتدای بازار هیجان در این گروه مشاهده می‌شد اما با اخبار جهانی منفی از جمله احتمال چرخش اروپا به سمت ایالات متحده و تحریم ایران بازار سمت و سوی منفی گرفت.

گزارش منتشره شرکت‌های صنعت خودروسازی وحشتناک بود و این شرکت‌ها به اندازه قیمت‌شان زیان ساخته‌اند. سایپا به ازای هر سهم 1281 ریال زیان و ایران‌خودرو 3340 ریال زیان به ازای هر سهم ساخته است. زیان سایپا سه برابر و ایران‌خودرو دو برابر شده است.

تغییر مدیر عامل گروه سایپا که از آغار شروع بازار روز یکشنبه، شایعات مربوط به آن در حال دست به دست شدن بود و در نهایت پس از بسته شدن بازار مورد تایید قرار گرفت از مهم‌ترین اخبار در بازار امروز به شمار می‌رفت.

شاخص کل که در ابتدا حدود 900 واحد رشد کرده بود در نهایت با افت 556 واحدی دوباره به کانال 165 هزار واحدی بازگشت.

شاخص بورس تهران در ۳۰ دی ۹۷

روز دوشنبه، بازار سهام به یکباره سقوط کرد. از لحظات اولیه فشار فروش سنگین شد و بهمن ماه با شوک شدید آغاز شد. هیچ حمایتی از سوی حقوقی‌ها صورت نگرفت و تقریبا تمام نماد‌ها معاملات خود را با صف فروش به پایان رساندند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند نگرانی معامله‌گران از تنش‌های سیاسی شاید مهم‌ترین دلیلی باشد که باعث ریزش قیمت‌ سهام و عرضه‌های سنگین در بازار شده است.

شاخص کل بورس در روز دوشنبه با افت شدید 3600 واحدی به کانال 161 واحدی سقوط کرد.

زیان‌ده‌ترین گروه‌‌های صنعتی روز دوشنبه، معادن، خودرو، انتشار و چاپ، فنی مهندسی و محصولات فلزی بودند.

شاخص کل بورس در ۱ بهمن ۹۷

روز سه‌شنبه، معاملات در بازار سهام با آرامش بیشتری دنبال شد و با رشد 880 واحدی شاخص به پایان رسید. بانک تجارت توانست به عنوان لیدر بازار با صف خرید به کار خود پایان دهد.

اقبال بازار به سمت نمادهای خودرویی با لیدری «خودرو» شکل گرفت و بار دیگر خودرویی‌ها نظر سهامدارن را جلب کردند. بر اساس مصوبه مجلس دولت مکلف است طی سه سال با اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 زمینه رقابت‌پذیری صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی‌گری دولت خاتمه دهد.

همچنین بازار به افزایش 20 درصدی نرخ سیمان خوشبین شده، به طوری که پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بازار روز سه‌شنبه بورس، معادن، فنی مهندسی و سیمان بودند.

9963

شاخص بورس تهران در آخرین روز هفته با افزایش 135 واحدی در سطح 162 هزار و 940 واحدی قرار گرفت.

گروه بانکی روندی مثبت داشتند. گروه کاشی و سرامیک نیز گزارش‌های نسبتا مناسبی را روانه کدال کردند.

برترین گروه‌های صنعتی گروه‌های بانکی و خودرویی بودند که بیشترین ارزش معاملات امروز را در اختیار داشتند.

بیشترین ارزش معاملات به طور متوالی در اختیار بانکی‌ها قرار داشت. گروه بانکی با معاملاتی به ارزش 89 میلیارد تومان در صدر قرار گرفت.

نمادهای سیمانی در بورس تهران

همچنین در روز چهارشنبه، عرضه اولیه نماد لوتوس در قیمت 1950 الی 2050 ریال و با سهمیه 2000 سهم برای هر کد به بازار عرضه شد که در نهایت قیمت سهام لوتوس در 2050 ریال کشف شد و به هر کد (نفر) حدود 1439 سهم معادل 297 هزار تومان تعلق گرفت.

در مجموع در هفته‌ای که گذشت، شاخص بورس 2790 واحد افت کرد و از 165 هزار و 595 واحد به 162 هزار و 805 واحد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.